Is een Swapfiets goedkoper dan een eigen fiets?

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/is-een-swapfiets-goedkoper-dan-een-eigen-fiets/

Lucia: ‘Beste fiets ooit.’ Voor studenten kost een Swapfiets 13,50 euro per maand. Kun je voor dat maandbedrag tijdens je studie niet beter zelf een fiets kopen en onderhouden? Wat kost een vergelijkbare fiets? Al gauw 400 euro. Als je als student twee jaar een fiets nodig hebt, is het moeilijk om Swapfiets te verslaan.…

De vraagstelling klopt niet.
Op een Swapfiets kan ik alleen naar kantoor rijden.
Voor de boodschappen, de vakantie en de sport heb ik weer een andere fiets nodig.

Als ik met de trein reis, staat de Swapfiets op het station van vertrek te niksen, terwijl ik op de plaats van bestemming weer een andere fiets moet lenen/huren/delen.
Het kostenplaatje wordt weer anders wanneer ik op het station van bestemming een Swapfiets uit het rek zou kunnen trekken.
Zo lang dat niet mogelijk is, valt een kostenvergelijking voor treinreizigers uit in het voordeel van de eigen vouwfiets.

Als ik op vakantie ga, staat mijn Swapfiets thuis te niksen.
Een Oma-Swapfiets zou voor mij pas interessant worden als ik hem tijdens de vakantie kan inruilen voor een trekkingfiets van Swapfiets.

Kortom.
De vraag zou moeten luiden: kan je over de fiets beschikken die je op elk willekeurig moment nodig hebt, voor het doel van dat moment?
Ik heb nu een eigen fiets voor woonwerkverkeer/boodschappen, een voor de vakantie, en een voor de sport.
Een ontzettend dure oplossing.
Maar Swapfiets kan mij geen fiets leveren die aan mijn behoefte aan fietsen tegemoet komt.

Waar ik nog over na zat te denken; aan het einde van die twee jaar lever je de Swapfiets weer in. Mits er niet zoiets bestaat als een eind-schouw waarbij schades verrekend worden met de huurder, hou je niks over, hooguit een eind factuur (negatief eind resultaat)

In het geval van een zelf gekochte fiets heb je na die 2 jaar de mogelijkheid deze weer te verkopen (in het geval die niet gejat is, die kans is op zich aanwezig)
En moet het lukken er tussen de 50 en 75 euro aan over te houden. Of desnoods de fiets houden en als 2e fiets (bijv stationsfiets) gebruiken wanneer je als student stage gaat lopen / werk krijgt in een andere plaats in het land.

1 like

Als je de kosten van een Swapfiets wilt vergelijken met andere vormen van mobiliteit, komt de deelfiets nog het dichtst in de buurt.
En dan is de deelfiets het goedkoopst.
Ondermeer omdat je met de deelfiets geen stallingskosten hebt.
En omdat hij in een beetje stad voor het natransport beschikbaar is.

De overeenkomst is dat beide fietsen zeer onpersoonlijk zijn.
De fietsen zijn alleen geschikt voor mensen van een gemiddeld postuur.
Je kan er mee van A naar B fietsen, en verder niets.

Stallingskosten heb je met een fiets in eigendom of een swap fiets toch ook niet?

De gemiddelde Nederlander fietst 1000-1500 km per jaar, ofwel 4 km/dag. Is dat niet wat laag geschat? Je komt er nauwelijks mee heen en weer naar het werk of het station. Wat zijn de cijfers als je alleen de mensen meetelt die regelmatig fietsen, want daar vallen de gebruikers van de swapfiets toch wel onder? Een getal van 2500 km/jaar klinkt wat mij betreft een stuk geloofwaardiger.

Waarom 2 jaar, de meeste studies duren langer. Een nieuwe fiets gaat zeker langer mee, voor mijn gevoel wordt er naar een bepaald resultaat toegerekend.

De vergelijkingen lopen mank.
Mijn dochter kreeg als bestuurslid van een studentenvereniging een swapfiets voor een jaar gratis.
Werd niet gestolen, maar ze zijn wel echt goed als er een defect is.

Haar versnellingen deden het niet meer, en ze reed 2 keer lek. Telefoontje, en ofwel ter plaatse hersteld, of de fiets wordt geruild. Dat kost je niks.

Het goedkoopste is altijd een 2dehandsje scoren van 100€ en die een paar jaar later terug verpatsen voor 50€. Dat hebben mijn andere kinderen gedaan, maar dan is het toch iedere keer een gedoe als er iets mis is. Meer dan een band plakken lukt veel studenten niet, of ze hebben de tools niet.
En dan kost een herstelling ook wel iets, maar zeker minder dan een jaar huur.

Maar eerlijk, ik heb mijn studenten ook niet zo ver gekregen dat ze gewoon maar eens een ketting zouden smeren…
En je licht in werkende toestand houden in een studentenstad is echt een challenge.

Bij een swapfiets betaal je voor dat gemak.