Kettinglijn van 47,5 naar 50 mm

Noodgedwongen heb ik mijn 9-speed crankstel moeten vervangen. Oude crankstel een Shimano fc m510 Octalink met interne lagers zorgde voor een kettinglijn van 47,5 mm bij een bracket van 68 mm. Ook het schakelsysteem is van Shimano Deore fc m510.

Nu heb ik een nieuw crankstel gemonteerd Shimano fc m591 met externe lagers. Kettinglijn komt volgens de handleiding uit op 50 mm. Het schakelen levert problemen op. Al snel raakt de ketting de geleidekooi.
Wat is nodig om zonder problemen te kunnen schakelen??

  1. de vraag doet zich voor waarom je bent afgestapt van de Octalink combinatie? Is toch uitstekend spul en gewoon te koop.
  2. heb je de beide kanten van de brackethuls haaks laten vlakken? Zo niet, dan krijg je er nog een probleem bij.
  3. Wat is de kettinglijn in werkelijkheid? Kan afwijken van het boekje. 2,5mm moet met een moderne mtb-voorderailleur te overbruggen zijn: H-schroefje 1-2 slagen (of meer) linksom draaien, zodat ketting verder naar buiten kan. Je kunt met de hand kijken of het voldoende is. Hogere kabelspanning zal het schakelen op het kleine binnenblad lastig maken. Dus maar niet doen.
  4. Volgens Shimano techdocs moet de FD M510 ook 50mm kettinglijn halen.

PS: de FC M510 is gebouwd voor het gebruik met vierkante JIS trapas, niet met Octalink trapas. Maar dat is irrelevant voor het schakelprobleem.

Bij deze trapascupsen zitten normaal vulringen erbij.
Als je deze nu rechts laat vervallen, komt het dan niet beter uit ?

Gr. Mario

1 like

Bedankt voor de reacties; het helpt me goed op weg. Tip van Bert lijkt me een goed startpunt: kettinglijn opmeten.

Nog een aanvullende vraag. Het klopt dat er vulringen aanwezig zijn van 0,7 - 1,8 en 2.5 mm. Volgens de handleiding aan de derailleurzijde 5 mm en aan de linkerzijde 2,5 mm. Ik overweeg het volgende: aan de derailleurzijde 3,6 mm en aan de linkerzijde 3,2 mm. Aan de linkerzijde wil ik voldoende schroefdraad overhouden om de lagers stevig te kunnen bevestigen, vandaar dat ik 3,2 mm overweeg.
Uiteindelijk kom ik dan uit op 6,8 mm vulring, dat is minder dan de 7,5 waar in de handleiding over wordt gesproken. Is dit bezwaarlijk?? Kun je de vulringen zonder problemen (deels) laten vervallen aan de derailleurzijde?? Wil daar nog wel een kettingsteun van ca. 1,5 monteren.

Is er ook nog een Bert?
Hoeveel vulringen hangt vooral af van hoeveel schroefdraad je overhoudt om de trapas aan non drive side vast te zetten. Daar kun je niet mee sjoemelen.

Normaal gesproken betekent dat laterale speling. Zijwaarts dus.

Bedankt Sjef