Krijg Nexus Inter4 GS-4R35 naafversnelling niet meer aan de praat

Hallo,

(excuus voor het wat lange verhaal, hoop dat iemand het geduld heeft om verder te lezen ;-)

Ik heb vorige week een opknapper moederfiets gekocht voor mijn vrouw. Een Gazelle Amazone. O.a. de buitenbanden waren kapot en bij thuiskomst bleken er 2 spaken stuk te zijn in het achterwiel..

Om de spaken er in te krijgen moest ik het remsysteem van het achterwiel verwijderen. Geen probleem, maar ook het achtertandwiel moest er af. Daar ben ik de mist in gegaan.

Ik heb enige ervaring met het werken aan een MTB, maar had even gerekend buiten de naafversnelling die op deze fiets zit.  (Nexus Inter4 GS-4R35). en ook een achter tandwiel als deze verwijderen had ik nog niet eerder gedaan.

Ik heb flink zitten knooien om deze er af te krijgen (had de spring ring niet gezien die hem tegenhoud) Naast de casette joint heb ik daardoor ook de gehele as ongeveer los gehad. Dus ook de onderdelen waar de casette joint op vast wordt geklikt.

Ik heb de as weer vast gezet (goed opgelet geen lagers kwijt te raken, en de as zo veel mogelijk naar de kant gezet waar tandwiel en cassettejoint komen. Daarbij ook gezorgd dat ik de verschillende moeren en moerachtige onderdelen (conussen?) stevig vast heb gezet. Aan de andere zijde gezorgd dat ik de speling uit de as heb gehaald, zonder de boel te strak vast te draaien.

Daarna de casette joint weer gemonteerd. Dit was op de tast, want in alle frustratie dat eerst het tandwiel er weer af moest, niet goed gekeken hoe alles vast zat (weet ik, grote beginnersfout).

 Na monteren van het achterwiel bleek het schakelsysteem helemaal vast te zitten. Dus maar weer los gehaald, achter gekomen dat ik de casettejoint niet goed vast had zitten met de borgring en ook de kabel liep niet helemaal lekker.

Nu heb ik alles weer opnieuw vastgezet. Hierbij geprobeerd op te letten op de uitlijning van de roze en gele stippen (weet alleen niet precies hoe die moeten staan). 

Nu kon ik wel schakelen op het stuur, maar er gebeurde niks. Kabel leek ook te lang. Daarom maar wéér los gehaald. Met stuurversnelling op 1 de stelmoer een stuk naar voren gehaald en opnieuw geïnstalleerd. De kabel is nu niet veel te lang meer (wel iets), op het stuur kan ik ook wel1 of 2 keer schakelen, maar dan kan deze weer niet verder.

De boel lijkt vast te zitten. Ik heb geen verstand van naafversnellingen! dus ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen?

 Fietsenmaker is geen optie, alle 3 in het dorp zijn met vakantie en wil de fiets vrijdag meenemen op vakantie.

Ik heb foto's, maar moet nog even uitzoeken of ik deze kan bijvoegen ;-)

Hallo,

Voor zover nog relevant, onlangs helemaal herzien:

http://sheldonbrown.com/nexus4.html