Nexus 3 versnelling

Hallo, ik heb een fiets met een Nexus 3 versnelling. Als ik schakel naar de 3e versnelling merk ik geen verschil met de 2e versnelling. Waar zou dit aan kunnen liggen?

Ik heb geen Nexus 3
Maar Google geeft xxxxxx hits op schakelproblemen Nexus3
Bijvoorbeeld deze.

Bedankt voor je reactie. Ik had zelf ook al op google rond gekeken maar kon zo niks vinden wat op mijn probleem lijkt. Afstellen heb ik al gedaan alleen dat heeft het probleem niet opgelost helaas.

kabelspanning. De tweede versnelling is neutraal. Direct drive.
Weerstand in de buitenkabel. Vervang de buitenkabel.

Als je heen en weer schakelt dan moet het gele streepje netje heen en weer bewegen en ook steeds op dezelfde plek terug komen. Als dat niet het geval is dan is er te veel wrijving in de kabel.

Je kunt de schakelbox er af halen en met de hand schakelen door de stift (pennetje) die uit de as steekt in te duwen. Als het goed is kun je dan zo tussen 1,2 en 3 schakelen. Lukt dat niet dan is de naaf kapot.

Wat er gebeurt in de schakelbox is op deze video goed te zien:

Ik ben niet de OP, maar heb een Nexus 3 en omdat ik geĂŻnteresseerd ben in fietsen heb ik dit even geprobeerd.

Het lukt me niet, maar de naaf schakelt tijdens het fietsen wel merkbaar en soepel en het pennetje is ook goed vet, en niet doorgebogen.

Ik kan de stelmoer overigens niet met de hand draaien, alleen met een tang. Het kleine moertje dat zorgt dat de stelmoer op zijn plaats blijft krijg ik wel los.

Is dit normaal?

Wat lukt er niet? Het induwen van het pennetje? Dat zou gewoon met de hand moeten kunnen.

Dat je de stelschroef alleen nog met een tangetje kunt draaien is wel normaal na een tijdje.

1 like

Ik probeer het vanavond nog een keer