Nexus 7 gebroken, fietsenmaker staat perplex, maar kan niets doen?

Dag Allemaal,

Ik zit met het volgende voorval... najaar 2012 is na lang wachten mijn geweldige Azor fiets geleverd. Super ding. Maar afgelopen lente fietste de fiets toch wel erg zwaar, maakte gekke geluiden en uiteindelijk kon ik nauwelijks meer trappen. Naar de fietsenmaker geweest, bleek de shimano Nexus 7 gebroken! Hij had nog nooit zoiets gezien. 

Heb de fiets alleen gebruikt voor woon-werkverkeer, max 15 km per dag. Dit moet toch niet kunnen? Fietsenmaker zegt niets te kunnen doen, maar het wel een bizzar voorval te vinden en raad mij aan met Shimano zelf contact op te nemen... 

De garantie van twee jaar was dus net afgelopen, maar ik neem aan dat een naaf toch wel langer dan 2,5 jaar mee moet gaan en shimano stuurt mij natuurlijk weer terug naar de fietsenmaker...

Heeft iemand tips wat te doen? Onder het europees consumenten recht moet de fietsenmaker toch gewoon zijn best doen om met shimano te praten of...?

Dank in ieder geval!

Je hebt helemaal gelijk. De verkoper is het aanspreekpunt en Shimano stuurt je terecht terug naar de verkoper. Die moet zijn best doen om bij Shimano om coulance te vragen voor een nieuw binnenwerk van je naaf.
Ben benieuwd wat nu eigenlijk gebroken is van die naaf. De as, een van de tandwielen? Overigens kan die breuk veroorzaakt zijn door een niet goed uitgelijnde achtervork van je fiets… Maar ook dan is de verkoper de eerst aangesprokene.

Ja ik heb helaas te weinig kennis van naven… er zit een scheur in een ring en ik heb zo een vermoeden daar daardoor binnen alles een beetje los kwam. uiteindelijk is alles behoorlijk scheef gaan zitten…

Wel erg jammer van een fiets van ruim 1000 euro dat ie nog geen drie jaar meegaat, maar ja. Ik ga terug naar de verkoper!

Dank voor het advies Sjef!