Nexus 8 Premium naaf wanneer olie badje?

Ik heb een Nexus 8 Premium naaf op mijn Rabeneick fiets zitten, deze loopt nog perfect na 4 jaar, heeft het zin om zo’n naaf een olie badje te geven en wat kost dat bij de fietsenmaker of kan je dat zelf doen.

Wat Shimano zelf erover zegt in het Dealer Manual is:

Om het product in goede staat te houden, is het aan te raden om een fietsenmaker onderhoud uit te laten voeren, zoals het smeren van de interne onderdelen, ongeveer om de drie jaar vanaf het eerste gebruik uit te voeren (ongeveer om de 5000 km als de fiets vaak wordt gebruikt).

Ik zelf fiets met 2x9 km per werkdag en de rest in het weekend beduidend meer dan 5000 km maar ik doe het zeker niet jaarlijks, ik heb het een keer laten doen na z’n drie jaar.

Anderzijds heb ik een collega die ook zo 5000 km fietst die al ruim 8 jaar met zijn fiets rond rijdt zonder onderhoud aan de naaf ooit, dus het kan lang goed gaan.

Ik doe veel onderhoud aan mijn fiets zelf en heb zelf wel eens het tandwiel aan de Nexus-8 vervangen maar dat smeren heb ik toch laten doen, voor de tijd die ik er mee kwijt zou zijn, laat ik het liever de fietsmaker doen. Het is zeker zelf te doen:

Shimano zelf heeft het over een oliebad.

Dank je wel voor je uitgebreide antwoord, ga het maar eens overleggen met mijn FM.

Raar, want in die naaf zit een dun soort wittig vet.

Voor meer uitgebreide informatie over smeren, zie:

Maar waarom Shimano het houdt bij een oliebad is ook een raadsel voor mij.

Na veel speuren ben ik toch wat wijzer geworden, de Nexus 8 naven zijn met vet gesmeerd en niet met olie dat zou er simpelweg gewoon uitlopen, de Rohloff en Alfine 11 zijn olie gesmeerd en zijn dus olie dicht. In de Nexus naaf zit dus een wit achtig vet. Ik heb besloten het door de FM te laten doen.