Probleempje in Australie met Shimano 7 gear nexus

Hallo 

Ik woon in Australie heb een Gazelle Orange Pure Innergy.

Gisteren heb ik de achternaaf kapot gereden en het wiel moet vernieuwd of herbouwd worden. Nou zijn de wielen hier niet in stock bij de importer en dus lijkt mij het beste om een nieuwe Shimano naaf te installeren.

Nou kan ik zeker wat ik nodig heb in Nederland bestellen ofwel online of door mijn broer maar ik heb een vraag: 

Heeft iemand ooit een 7 gear (met rem) vervangen met een 8 gear (met rem)? 

de 7 gears in Australie zijn lang niet altijd toerijkend voor de heuvels. 

Past een Shimano nexus 8 gear in de Gazelle? en ik weet ik moet dan ook de 7 selector met de 8 selector vervangen. 

Bij voorbaat dank.

Jopie C

Geen ervaring met die specifieke wissel. Maar beide Nexus naven hebben bijna dezelfde maten en zijn voor dezelfde fietsen bedoeld. 8speed is duurder en 8speed premium is beter gelagerd en heeft veel minder mechanische weerstand in de naaf. Past gewoon. Ook de australische versie. Overigens moet je van het lichtere verzet van de 8 speed naaf geen wonderen verwachten. Het is 17% lichter. Wel heel effectief is een groter tandwiel achter. Ze zijn er tot 23t. Standaard uitrusting is meestal 18t.
De kettinglijn van beide naven is verschillend (verschil van ruim 2mm), maar daar kan de fietsenmaker een oplossing voor verzinnen.

Ik ga het mijn fiets technician overleggen! Sinds ik dit geschreven heb hoor ik ook dat er een 11 gear is. Maar dat grotere tandwiel achter is een betere oplossing denk ik. ik laat het zeker weten!

De Alfine 11 heeft geen lichter verzet dan Alfine 8 of Nexus 8! Vooral kleinere stapjes. En wel een nog kleinere kettinglijn, dat nog wat extra maatregelen (=geld) kost. Je bent op de goede weg downunder!

De Nexus 8 premium kit is besteld and het duurt 4- 6 weken voordat ie geleverd kan worden. Blijkbaar niet standaard in australia.
Interessant is ook dat shimano voorschrijft dat andere spaken gebruikt moeten worden!

Maar Ik ben allang blij.

Ik zal laten weten wanneer die klaar is. Bedankt Sjef