Pech met Shimano onderdelen

Hallo, met veel plezier lezen wij hier de topics van jullie met veel leuke informatie!

Graag wil ik mijn gebruikerservaring met jullie delen.

In maart 2015 kocht ik een Azor New Orleans Nexus 8P. De fiets beviel mij prima tot nu.

Maar nu na 3.5 jaar mankeren er toch wel wat dingen. En dat na nog geen 2500km en elk jaar netjes zijn beurten.
-De naafdynamo (Shimano DH-2R35-E) maakt geluid, alsof er een lagerprobleem is.
-Op de trapas (type onbekend, weet iemand wat Azor monteert?) zit een klein beetje axiale speling (1mm)
-De versnellingsnaaf (SG-C6010) heeft erg veel weerstand, ook zeer goed te voelen bij achteruit trappen. Het schakelen gaat perfect, dat is het niet. Maar de weerstandā€¦ zo enorm veel meer dan de andere Nexussen in het fietsenhok van onze flat.

Fietsenmaker zegt dat ie alles zal moeten openmaken voor diagnose (logisch), maar ik ben toch wel teleurgesteld, naar mijn idee gaat dit wel erg snel allemaal. Al staat in de gebruiksaanwijzing van Shimano dat het smeren van de achternaaf elke 2 jaar gebeuren moet.

Extra info:
Fiets heeft vorige week beurt gehad, kettingspanning nagekeken, rollerbrakes gecontroleerd op aanlopen, versnelling afstelling gecheckt. Probleem achternaaf niet verandert. (trapas probleem pas erna door mij geconstateerd).
Probleem achternaaf doet zich in alle versnellingen voor.
Ik ben erg zuinig met de fiets, nooit afgespoten onder hoge druk, staat altijd droog binnen, rustige rijstijl.

Kortom, het lijkt een zeer dure grap te gaan worden en na 3.5 jaar is garantie op bewegende onderdelen natuurlijk ook weg. Komende week wil ik teruggaan naar de fietsenmaker. Wat denken jullie ervan?

Bedankt en groet!
Sjeng

Zou echt niet mogen gebeuren. Trapassen die fietsfabrikanten monteren zijn meestal van een b-merk, zoals Kinex. Onderdeel is zo goedkoop, waarom monteren ze geen Shimano BB-UN55? Verkeerde zuinigheid en ā€¦ Azor is niet echt goedkoop. Als je het laat vervangen, weet je wat je moet doen. Je kunt nog even controleren of de trapasbouten wel vast zitten. (moet de fietsenmaker eigenlijk doen). Een Shimano versnellingsnaaf heeft iedere twee jaar inderdaad nieuwe vetvulling nodig, maar bij slechts 2500 km mag dat zeker geen probleem zijn. Achteruit trappen bij versnellingsnaaf is geen goede gewoonte en levert zeker zeer veel weerstand op. Rollerbrakes zijn ondingen, ze lopen altijd aan, dat is constructief bepaald.
Je rijstijl is niet relevant. Succes ermee!

Dankuwel Sjef,

Wat bedoeld u hiermee?

Voor de duidelijkheid, bij gebruik van de fiets trap ik altijd (zonder belasting) vooruit als ik schakel, zoals het hoort dus. Dat achteruit trappen was alleen in de fietsenstalling om te testen.

Rollerbrakes jaā€¦die remweg, het vertraagt veel te langzaam. Qua rollerbrakes heb ik geen keus ben ik bang. De naven zijn qua type afgestemd op die dingen toch? Zou het monteren van BR-C6000 rollerbrakes nog wat uitmaken qua vertraging, bijvoorbeeld alleen voorwiel aanpassen?

Nou ja, eerst maar eens bekijken wat het huidige kostenplaatje gaat worden, mogelijk al prijzig genoeg. Ik laat weten wat eruit gekomen is.

Beste Sjeng,

Wellicht kun je eerst de kettingspanning checken. Een te strakke ketting zorgt voor extra weerstand en extra slijtage. Sommige fietsenmakers hebben de neiging om de ketting (veel) te strak te zetten. Een ketting moet juist niet op spanning. (maar ook weer niet zo los dat die tegen de kast klappert of er af loopt.)

Er op staan dat er een Shimano trapas BB-UN55 wordt gemonteerd.

Rollerbrakes remmen altijd en als je echt remt stelt het weinig voor, dat heb je zelf ervaren. De rollerbrake is een geheel (zo goed als) met de naaf. Over een betere rollerbrake kan ik geen advies geven. De fietsenmaker moet dat weten. Voorwielrem is altijd de belangrijkste.

Bedankt voor de aanvullingen.

Kees, ik heb zojuist de kettingkast losgehaald en de ketting bekeken, deze heeft 1,5cm speling van boven naar beneden bewogen, dit lijkt mij prima?

Nog een tip voor @sjeng en anderen: als je maar 700 km per jaar rijdt, sla dan een jaar of meer over en breng je fiets pas na 2000 km voor onderhoudsbeurt. In die tijd kan er niet veel gebeurd zijn. De ketting is nog goed en ook met draaiende delen moet het nog OK zijn. Het is vooral controleren.
Met een boodschappenfiets in een kleine stad rij je al gauw 2000 km per jaar.

1 like

Dat lijkt inderdaad wel prima.

Vandaag teruggegaan naar de fietsenmaker.

Heb hem de situatie opnieuw laten beoordelen, hij wil voor de N8P naaf hun navenspecialist laten kijken, want vindt hem ook erg zwaar lopen. Kettingspanning wordt opnieuw bekeken, en als die goed blijkt, gaat de naaf open.

Trapasspeling vond hij zeer minimaal maar speling was speling. Hij kwam zelf met aandraaien trapasbouten als eerste oplossing. Mocht die reparatie nog beetje uitstellen (om de kosten te spreiden?) Heb hem voorgesteld BB-UN55, hij vond dat een zeer goede keuze (maar alles van met stalen huis was al beter dan het kunststof die waarschijnlijk in deze zit).

24 oktober wordt de fiets bekeken, ik ben benieuwd!

Inmiddels heb ik de fiets laten maken.

Voornaaf nieuw binnenwerk. (Waarbij we dus blijven zitten met dezelfde designfout)

Achternaaf stonden de lagers te strak zei de fietsenmaker? In ieder geval afgesteld en de achternaaf loopt weer als nieuw!

Trapas voorlopig laten zitten met de zeer geringe speling, vond factuur al prijzig genoeg met ā‚¬81. Die trapas komt in het voorjaar!

Azor is toch niet dat super-kwaliteits merk dat sommigen beweren. Bedankt voor de feedback, dat zouden meer mensen moeten doen.

Ik heb het idee dat de speling meestal niet op de lagers zit maar tussen het huis en de kunststof bussen waarmee het wordt vastgezet. Ik fiets al 35.000 km met een beetje speling maar het wordt niet echt veel meer. Dus wel in de gaten houden maar waarschijnlijk is vervangen voorlopig niet nodig.

Lastige stelling. Azor gebruikt naar mijn idee een goede lijn onderdelen van Shimano.

Zijn (een deel van de) gebreken veroorzaakt door afstelling van Azor, van de fietsemaker of simpelweg het falen van Shimano onderdelen of zelfs designfouten?

En in dit geval bedoel je kennelijk de trapas. De bussen heten ā€œcupsā€.

Inderdaad de trapas. Cups zijn naar mijn idee dingen waar kogels in rondlopen en daar gaat het hier niet over. Bussen zijn naar mijn idee de kunststof of metalen ā€œdingenā€ waarmee de complete " bottom bracket unit" in het frame wordt bevestigd.

Het spijt me: de naam is cups. Shimano noemt het adapter: http://si.shimano.com/pdfs/ev/EV-BB-UN55-3281.pdf
Materiaal kan zowel staal, aluminium als kunststof (meestal alleen de linker) zijn. In veel naven zitten inderdaad losse kogels tussen cups (loopbanen) en cones (conussen) .

OkƩ, maar waar het om gaat, is dat die speling waarschijnlijk niet op de lagers zit maar tussen de adapters en het bottom bracket huis. Dat is inherent aan dit soort constructies en is dan, naar mijn ervaring, geen probleem.

Inderdaad, al heb ik zelf niet die ervaring (uitsluitend kwaliteits trapassen gebruikt), maar het kan wel irritant zijn.

Als tevreden azor bezitter toch even reageren. Frame, spatborden, wielen, spaken perfect. De rest van azor zoals dat tegenwoordig gangbaar is. Dat zegt de eigenaar van azor ook ergens. De oude gazelle is in sommige opzichten (de onderdelen) beter. Bij het onderhoud door de fietsenmaker staat of valt alles. Ik had laatst mijn ketting laten inkorten. Daar was ik eerst heel tevreden over maar nu merkte ik dat de wielbouten meer lekker op de naaf draaiden en de moer van de clickbox achter op de 3 naaf was dolgedraaid. Dus zelf een nieuwe clickbox gehaald. Nu van plastic die van azor was van metaal.
De keuze voor de 3 naaf was bewust omdat die de grootste efficiency heeft in zijn 2. Ik heb daar een wetenschappelijk artikel over. Is ook hoger dan de rohloff naaf wat ook zoā€™n ding is met veel onderhoud maar daar is dan iedereen blij mee. Alleen heb je dan maar feitelijk 1 versnelling. Daarom ook voor terugtrap gekozen, loopt de voornaaf niet aan. Daar zit trouwens een naafdynamo in en dat loopt dan toch net zwaarder dan zonder maar toch blij met het licht zonder gezoem op de band.

Even een update.

Vandaag mijn Azor weer voor een beurt gaan brengen. Ik fiets aanmerkelijk meer nu, dus de beurt was wel nodig, ook omdat de ketting losjes was en de trapas nu echt gaar was.

Trapas gedemonteerd door fietsemaker. Er kwam een Sparta Jive 3.0 127,5 mm geperste trapas uit, waarna ik vroeg of hij een Shimano BB-UN55 zou kunnen monteren. Gezien ze deze niet op voorraad hadden is hij in het systeem gaan kijken om te bestellen en kwam erop uit dat alleen de Sparta Jive 3.0 besteld kon worden, a ā‚¬12.75. De enige Shimano waar hij aan kon komen die in de buurt kwam was de 128mm versie voor ā‚¬27.

Ik legde hem uit dat ik graag de Shimano wilde en dat dat gezien het prijsverschil ook een veel betere as was. Hij was het wel met me eens, maar kon er niet aan komen in de juiste maat. Dus wordt morgen weer een Jive 3.0 gemonteerd.

Wat ik vooral ervaar, is dat fietsemakers niet gewend zijn ā€˜lastigeā€™ vragen te krijgen van klanten. Ze monteren en klaar. Als er iemand komt die zich verdiept heeft in onderdelen wordt dat niet als liefhebberij gezien maar eerder als lastig. Hij zei een trapas is een trapas. Ook de opmerking van zijn kant dat Azor ook geen geweldig merk was draagt bij aan mijn idee dat ze vooral getraind zijn om op snelheid fietsen te maken, dan echt verstand hebben van onderdelen. Toen ik hem vervolgens vroeg of hij het merk kende, zei hij ā€˜eigenlijk niet neeā€™. Tja.

Vraag van mijn kant, valt een Sparta Jive 3.0 in de categorie Kinex, of is het toch wel ietsjes beter? Had graag Shimano gehad, maar dat gaat hem nu niet meer worden.

Groetjes