Shimano Nexus Inter 7 kraakt/knakt

Hallo

Ik heb onlangs mijn achterwiel met Shimano Nexus Inter 7 (model SG-7R40) vervangen omdat die erg kraakte. Ook piepte hij bij het remmen. Vervangen door een gebruikt achterwiel met een vrijwel identieke naaf. De rode streepjes exact op elkaar afgestemd in de vierde versnelling. Alle versnellingen doen het.

Helaas is ook dit achterwiel niet goed; het 'knakt' onregelmatig, wat goed in de trappers te voelen is. Behalve erg irritant, lijkt me dit ook energieslurpend en slecht voor het mechaniek.

Heeft iemand een idee hoe dit te verhelpen is? Andere naaf maar weer?

Bedankt vast

Zoals je het beschrijft denk ik vooral aan de trapas. Wat je in de pedalen voelt, komt uit de pedalen, trapaslagers of de ketting. Iets in de naaf voel je niet in de trappers. Is heel wat goedkoper ook! Trapassen (JIS vierkant) kosten €10,-. Shimano BB UN55 of -26. Eerst de lengte opmeten.

Hallo Sjef
Ik heb de trapas ook wel gecontroleerd toen ik het wiel verving. Niets bijzonders, maar natuurlijk onbelast. Trapasproblemen lijken me eerder regelmatig, (dus dezelfde kraak per rondgang), maar ik zal het eens verder testen.
Overigens heb ik nog nooit een moderne trapas vervangen, zie op tegen het verwijderen van de crancks, alles ziet er heel hermetisch uit…
Merci

De kraak in een belaste trapas is onregelmatig, eigen ervaring. Kijk ook eens naar je ketting, zit er niet een schakel half los? Of een stijve schakel?
Trapassen zijn een geheel, dwz op de linker cup na. Geen losse kogels enz. Dat heet cartridge. Die haal je eerst los, linksom. Kan van plastic zijn. De rechter cup heeft linkse draad, rechtsom los dus. Met het shimano gereedschap passend voor de splines in de cups. Is zeer universeel. Ook andere merken gebruiken die aansluiting. Gereedschap is wel duurder dan de as. De lengte is critisch. Voor de cranks heb je cranktrekker nodig, na verwijderen van plastic dopjes enz. Kost ± €13,-, maar heb je nog je hele leven plezier van. Vierkante trapassen sterven niet uit!
Maarre… op stadsfietsen zitten soms heel eigenaardige trapassen, waar je niets mee beginnen kunt. Heel ontmoedigend, nietwaar?