Hoe Shimano Nexus 7 kabel vervangen

Het betreft een Shimano Nexus 7 naaf met draaigreep met het ronde venstertje met daaronder een rond schijfje. De versnellingskabel is bij het handvat gebroken en het kabelstukje met het tonnetje uit de draaigreep is weg. Het kapje met het ronde venster heb ik er af (was losgestoten in de stalling). Mijn vraag is: hoe leg ik een nieuwe kabel in de draaigreep en hoe kan ik de versnelling weer instellen. Het is de fiets van mijn zoon en volgens hem staat de versnelling nu in 1 (wat hij niet erg fijn vindt).  Met googelen kom ik er niet uit.

In dit filmpje van You Tube zie je hoe de draaigreep open gaat.

Heb je de nieuwe kabel er in en de draaigreep vast dan zet hem in stand 4. Dat is de afstelstand. Trekken aan de kabel. Vervolgens moet je aan de achterzijde de kabel vastmaken aan het haakje dat je in de cassettejoint moet inhaken. Dat wordt uitproberen of een ander filmpje op youtube zoeken. Eerst inhaken en dan met klein schroevedraaiertje de kabel in het gootje wippen. Je kunt altijd finetunen met de wartel aan de versteller.

Mijn draaigreep met het ronde klokje zit toch net iets anders in elkaar, maar daar ben ik wel uitgekomen. Gisteren in het zonnetje de kabel vervangen en dat ging prima. Enige hobbel was achter welk uitsteekseltje van de naaf de kabel langs moest (een volgende keer maak ik eerst een plaatje van hoe iets zit voor ik wat loshaal). Voorzichtig uitgeprobeerd en bij de verkeerde routing klemt hij zich vast tussen het draaiende deel als je de kabel wat aantrekt, dus hoe het wel moest was snel duidelijk. Afstellen was ook geen probleem. Hij schakelt nu weer perfect. Mede namens mijn zoon, dank voor de tip!