Pech met Shimano onderdelen

Dank voor de feedback, dat zouden meer mensen moeten doen. Verrassend is dit gedrag van de fietsenmaker niet, maar het is wel schandalig. Mijn idee: zoek een andere, of doe het zelf!
Een goede JIS- trapas van Shimano gaat minstens 20000 km mee. En kost ca. €15,-

@Sjef ik ben het eens, het is triest. Ik ga morgenvroeg nog eens bij hem langs en vraag nog eens door. Dat hij er niet aan zou kunnen komen, lijkt me echt nonsens!

Ik snap dat de branche het lastig heeft en dat tijd geld kost, maar doe dan juist eens wat extra moeite als er een geïnteresseerde klant komt!

Ik heb geen enkele behoefte om het gedrag van deze fietsenmaker goed te praten.
Maar ik vind het zeer onredelijk om van hem te verwachten dat hij bij elke groothandel is aangesloten.
Ook giganten als bike24, chainreactioncycles, evans, wiggle, merlin, enz kopen via de tussenhandel, en niet rechtstreeks bij de fabrikant.
Sterker nog. Ook deze giganten verkopen niet alles wat wordt gemaakt.
Een typische groothandel als Codagex vertegenwoordigt 25 merken, en doet niet in Shimano.
Groothandel Juncker (Accel groep, Batavus, Koga, Sparta, Ghost) doet 88 merken, waaronder Shimano.
De 800 fietsenwinkels die zijn aangesloten bij Profile en BikeTotaal kopen hun onderdelen in via de Dynamo Retail Group En dat is echt geen compleet assortiment.

Als ik in de schoenen van jouw fietsenmaker had gestaan, had ik gezegd dat ik het door jou gewenste artikel wel zou willen monteren, nadat jij het zelf via internet had gekocht.

Is een geperste trapas zomaar te vervangen door een trapas met BSA draad?

Als ik Google op Sparta Jive 3.0 127,5 mm krijg ik plaatjes van een bracket met twee geperste cups.
De diameter en de lengte van het lagerhuis zijn wel vrij standaard.
Maar je bracket heeft zeer waarschijnlijk geen BSAdraad
Conclusie: De Shimano UN55 gaat niet passen.

Daarnaast heeft de Sparta Jive 3.0 127,5 mm een JIS as.
Dat is niet precies hetzelfde als een vierkante as.
ISO heeft een dunner uiteinde (12.6 vs 12.73 mm*)
Het kan konsekwenties hebben voor de passing van je cranks.

Een JIS crankstel schuift verder op een Europeese ISO as dan de bedoeling is.
Een Europees ISO crank kun je niet ver genoeg op een JIS as schuiven,
Sheldon Brown over JIS

Dank voor de feedback.

Ik denk dat het weer neerkomt om de krommunicatie. Als de fietsenmaker mij duidelijk had uitgelegd dat zulke onderdelen niet courant waren was de zaak anders geweest. Ook een reactie als: meneer wat leuk dat u zich in deze dingen verdiept hebt, maar… zou gewaardeerd worden.

Antwoorden als: een trapas is een trapas. Daar kan een klant die zich verdiept heeft niet zoveel mee, want dat is gewoon niet waar. En dan voel je je gewoon niet serieus genomen en ga je denken dat hij zich gewoon geen moeite neemt om te zoeken naar een onderdeel. Terwijl dat zeker niet zo hoeft te zijn.

Hij heeft uiteindelijk goede bedoelingen gehad want hij wilde zeker weten dat de nieuwe trapas goed zou passen en dat was (nadat hij gezocht had) volgens hem alleen de Jive 3.0.

Maar dat is de oplossing, en de weg naar die oplossing kan dus beter uitgelegd worden.

1 like

Hier worden een aantal fouten gemaakt naast correcte feiten. Indien juist, dan gebruikt Azor dus inslagtrapassen. Een zeer inferieur systeem, dat verre van standaard is, zowel de diameter als lengte kennen vele soorten en maten. JIS (Japan Industry Standard) is de alomgebruikte standaard voor vierkante konisch toelopende trapassen, zowel voor inslag als BSA draad. En de ISO standaard komt totaal niet voor in stadsfietsen, alleen nog in enkele koppige italiaanse fiets-, resp. onderdelenfabrikanten, zoals Campagnolo.

Ik ga morgen eens vragen of ik de oude trapas kan zien

Trapas weer gezien en heb toch wat dingen door elkaar gehaald.
Het gaat hier zeker niet om een geperste trapas, maar om een Thun Jive 3.0 BSA 128.

thun-jive-3-0-trapas-bsa-128mm-staal-met-pvc-cups-8715957284930-0-lthun-jive-3-0-trapas-bsa-128mm-staal-met-pvc-cups-8715957284930-0-l.jpg

Deze dus. Samen met de fietsmaker zijn tussenhandelaren systeem bekeken en daar hadden ze inderdaad geen andere types trapassen als de zoekterm ‘128’ ingevoerd werd.

Thun is Duits, maar ik ken het verder niet?

Schroefcups veel beter dan inslagcups!
Ik ken Thun ook niet. 128 zoekterm? De Shimano BB-UN55 is er in 127,5mm lengte…

128mm is de huidige trapas en daar zocht hij op in zijn systeem. Hij beweerde dat 127,5mm mogelijk niet lekker ging passen en wilde daar geen nazorg op leveren.

Thun is een grote speler op het gebied van trapassen.
Ze maken ook trapassen voor ebikes die moeten meten hoe veel kracht je zet.
https://thun.de/de/produkte/

Helaas kent thun.de geen zoekfunctie op alle onderdelen die ze maken.
De foto lijkt me afkomstig van
https://hollandbikeshop.com/fietsonderdelen-stadsfiets/trapas/trapas-compleet/thun-jive-3-0-trapas-bsa-128mm-staal-met-pvc-cups/

HBS geeft verder geen informatie over JIS of ISO assen.
Maar volgens thun.de wordt de jive alleen geleverd met JIS as.

En ik weet niet beter dan dat Shimano ISO is.
Dus zouden de huidige cranks niet op een Shimano as gaan passen.

Dat is dan wel een groot misverstand. Shimano is Japans en dus uiteraard JIS. Nooit anders geweest.

ISO trapassen zijn zelfs bij Miche niet meer te vinden. Wel bij Campagnolo voor de oudere cranks:

Het gaat maar door en door met deze fiets.

De fietsemaker belde zojuist dat de Azor klaar is, trapas is vervangen voor een €75. Echter, er is een nieuw probleem. Ik merkte de afgelopen weken al dat de fiets weer slechter is gaan lopen, en het probleem is de de versnellingsnaaf (SG-C6010), deze heeft enorm veel weerstand nu.

Diagnose gaat mij 50 euro kosten, maar ze raden aan te vervangen voor nog eens €140 exclusief montage.
Smeren hebben ze geen verstand van, ‘het is een gesloten systeem’, ik word hier niet goed van. En smeren zou wel kunnen maar dan nog betaal ik de montagekosten.

Ik vind het bizar dat een fietsje waar je zo netjes mee omgaat binnen 5 jaar de voornaaf, trapas en achternaaf vervangen zou moeten krijgen met een kilometrage van minder dan 1000km per jaar, waar een gemiddelde Nederlander met een *** nexus 7 naaf vrolijk 10 jaar zonder onderhoud doorfietst.

Boh heb de smoor in!

Je hebt gelijk.
Ik kwam tot mijn overtuiging omdat ik cranks van TA Specialites zonder problemen op een Shimano as heb gemonteerd.
TA Specialites werkt met ISO.

Hoewel deze auteur zegt dat de Fransen weer iets anders met ISO bedoelen, dan de rest van Europa.
They use the JIS taper, which is a copy of the French standard.

Dat begrijp ik.
Maar op de website van sjscycles kwam ik bracketassen zonder draad tegen. Speciaal bedoeld voor brackets met een beschadigde draad.
Mijn vraag: Weet jij hoe je die assen vastzet?

Die fietsenmaker is onbekwaam! Voor recht maken/natrekken van spaken achterwiel en een smeerbeurt van de Nexus 8 naaf (Trek Soho met riem) betaal ik hier (Geleen) € 40,-. Naaf is beslist geen gesloten systeem. Er is een special tool voor het losdraaien van het kunststof deksel aan de linkerzijde (ook nog linkse schroefdraad). Kennelijk heeft hij die tool niet. Dumpen die idioot!

Geen ervaring, maar denk dat je de cups moet inpersen.

Dank voor de feedback Sjef.

Ik had het limburgse land nooit moeten verlaten, hier in Breda weet ik geen goede! De fietsendokter in Maastricht kon mij alles maken, en dat voor een prikkie!

Wees gerust, ik ga niet meer terug bij deze fietsemaker. Toen ik een jaar geleden aangaf dat de naaf slecht liep hebben ze ook al zo stuntelig gereageerd, en in feite niks eraan gedaan.

De grapjas zei ook nog dat Azor mogelijk een merk was dat ‘onderdelen met een productiefoutje’ inkocht bij Shimano tegen dumpprijzen en zo lekker kon verdienen over de rug van de klant. En als toetje zei hij koop je een Koga, dan heb je deze problemen niet.
Toen ik hem vroeg hoeveel hij dan terug zou geven voor de Azor zei hij €0 , want ik heb hier nu nog veel werk aan, in een normaal geval gaf ik je €150 euro. Hahahahahah, de fiets is van maart 2015 en ziet er echt pico bello uit (maar nu niet meer want onder de smeerolie van deze idioot!), die moet toch nog wel iets waard zijn he.

Wie weet in Breda een goede fietsemaker?

We kunnen de titel van dit topic beter veranderen in Pech met fietsenmakers:rage:

Een tip om er één te vinden, zoek eens een fietsmaker die geen nieuwe fietsen verkoopt.

Andere tip, bel eens op en vraag of ze een Nexus naaf een smeerbeurt kunnen geven servicen en wat dat kost. Beslis niet alleen op de prijs maar ook op de algehele reactie.