Maat kinderfiets

Miin zoontje (nu 5 jaar) heeft een 16 inch fiets. Nu ben ik aan het kijken naar een 20 inch, maar ik krijg allemaal tegenstrijdige verhalen.

 

De een zegt dat hij met 2 voeten plat op de grond moet kunnen en als het zadel dan niet in de hoogste stand staat, kan hij nog op deze fiets blijven fietsen.

De ander zegt, hij moet met zijn benen een beetje krom kunnen fietsen en de voeten hoeven niet per se bij de grond te kunnen. Nu vind ik dat zelf gevaarlijk, dus nu weet ik het echt niet meer.

Wie kan mij helpen een beetje duidelijkheid te krijgen in de juiste fietsmaat?

Hi Melanie

Het is inderdaad uit proberen met je zoontje wat voor hem een prettige hoogte is. Hij moet wel met zijn voorvoet de grond kunnen raken voor het geval hij plotseling moet remmen of met opstappen. 

Wij hebben een 20 inch voor onze dochter gekocht bij http://www.bestbuykinderfietsen.nl/kinderfietsen-20-inch/kinderfiets-kanzone-oma-20-inch-donkerroze-12295.html (ook nog goede prijs) en die was perfect. Zij geven richtlijn qua grote van het kind. Onze dochter (ook 5) is 118 cm.

Succes met kiezen.
Natascha  

De afstand van pedaal tot aan de grond is voor alle fietsen ongeveer gelijk. Immers: te laag dan raakt het pedaal in de bocht de grond en dat willen we niet. Te hoog: dan kun je, geldt in het bijzonder voor kinderen (korte benen), niet met de voet(en) aan de grond als je stilstaat. Met beide voeten plat op de grond: betekent dat het zadel te laag staat. Niet prettig voor die jongen. Licht gebogen benen is de beste houding om goed te kunnen trappen. Elk kind is anders. Sommigen fietsen heel zeker en geroutineerd. Anderen zijn van het voorzichtige soort. Daarvan zou ik het laten afhangen om hem op een grotere fiets te laten rijden. Een grotere fiets rijdt stabieler en sneller. Een maatsysteem waar je wat mee kunt, is er echter niet. Kwestie van passen.

De juiste maat is eenvoudig te bepalen aan de hand van een maattabel. In deze maattabel wordt gekeken naar de kledingmaat. Op onze site staat een duidelijke uitleg:

http://www.fietsenexpert.nl/Framemaat-fiets

Ik hoop dat u er hiermee uitkomt.

Uw tabel geeft inderdaad meer houvast. Ook herken ik in de grotere maten, de door mijzelf gehanteerde lichaamsmaten. Vanwege het feit dat inch-aanduidingen zowel onduidelijk als niet eenduidig zijn, vraag ik me af wat er in het geval van de 24inch aanduiding wordt bedoeld? Immers, in dit geval kan er sprake zijn van drie verschillende maten wielen voor kinderfietsen, te weten 507, 520 en 540mm? Of luistert het niet zo nauw? Dank voor uw respons.