Met de fiets in het vliegtuig naar Spanje

Hallo,

Wij willen een weekje gaan fietsen en kamperen in Spanje. Nu vinden we het een lange autoreis en dus willen we met het vliegtuig. Heeft iemand hier ervaring mee? Want de bagage (tent, slaapzakken etc.) moet in een koffer mee, maar waar laat je die als je gaat fietsen en waar doe je de fietsdoos/hoes?
Hopelijk iemand met ervaring en/of tips!:slight_smile:

Bagage zul je in fietstassen e.d. moeten stoppen die je als bagage incheckt. Belangrijk zijn de voorwaarden van de maatschappij waarmee je vliegt en vanaf welke luchthavens. Hierover kun je veel tips vinden op het forum van wereldfietser.nl .

1 like

Naar Spanje kan je ook (met de fiets) met de trein, een stuk milieuvriendelijker.

Mocht je het een optie vinden, neem dan eens contact op met de treinreiswinkel, die kunnen je bijna altijd prima helpen.

1 like

Je hebt zeker gelijk @MikeRZ, maar dan ben je van die week vakantie erg veel tijd kwijt aan de treinreis. De TGV heeft heel weinig (te reserveren) fietsplaatsen. De Flixbus of Euroliner e.d. zijn zeker sneller en ook goedkoper. Een van de opties die @gjrm zeker zou moeten bekijken, is ter plaatse fietsen huren in combinatie met vliegen.

1 like

Voor een vergelijk van vervoerswijzen zie deze pagina van de consumentenbond.

Even gekeken en ja met de trein of de bus kost beduidend meer tijd, meer dan een dag, ik denk qua vervuiling en qua reistijd vergelijkbaar met de auto. Meer rond de zomer is de fietsbus een goed idee.

Wat je kan doen om de extra reistijd niet of minder als weggegooide tijd te zien is het zo te boeken dat ook de reis een plezier is.

1 like

Ik ben een paar keer met het vliegtuig en mijn fiets naar Spanje/Frankrijk geweest. Zelf heb ik een EVOC tas waar ik erg tevreden mee ben. Ik blijf dan wel op 1 plek en kan mijn tas dus makkelijk stallen. Bij Transavia mag je fiets in koffer/doos 32 kg wegen. Mijn kleding stop ik een kleinere zakken bij mijn fiets. Dient nog eens als extra bescherming. Neem dus verder geen extra koffer mee. Ik ken mensen die verder trekken en dan de doos op het vliegveld achter laten bij het oud papier. Voor de terugweg regelen ze dan een doos via een plaatselijke fietsenmaker, die komen er in om.

1 like

Bedankt voor jullie reacties!!
Nu vragen we ons nog af wat een mooi/goed gebied is in Spanje om te fietsen. We willen iets bij de kust en niet al te vlak. Hebben jullie tips/ervaring?
Alvast bedankt weer!:slight_smile:

Als eerste zou ik zeggen, ga niet in hartje zomer, Spanje is dan te warm.

Wat betreft de route: Een deel van de Ruta-Ibérica of een Rondje Andalusië?

Bedankt @MikeRZ. We zijn van plan in Andalusie te fietsen.
We hebben een route bedacht, maar die gaat over verschillende wegen zoals A397 en MA8301. Weten jullie of dit veilig wegen zijn, hoe hard auto’s hier mogen en hebben jullie tips voor route om te fietsen in de buurt van Malaga, Ronda en Marbella? Heb jij nog tips @dijkvanmarina?
Alvast bedankt, we zijn erg geholpen met jullie tips.

Alle wegen langs de kust zijn vreselijk druk (zoals overal) en daarmee gevaarlijk. Heb je al helmen, die zijn in Spanje verplicht? Dit soort zaken is toch allemaal op te zoeken? Geldt ook voor snelheden op wegen. Binnenland is tamelijk leeg. Afstanden zijn groot. Je moet dus wel wat kms in de benen hebben. Andalusie is niet vlak, los van de Sierra Nevada. Triple is beslist onmisbaar.