Met of zonder verende zadelpen

Hallo,

Bij de aanschaf van een nieuwe fiets twijfel ik tussen de Giant Airo RS1 en de Giant Aspiro RS1.
De Aspiro heeft vering in de voorvork en de zadelpen. Dit lijkt me prettig, omdat ik pas een hernia heb gehad. Het maakt de fiets echter wel 4 kg zwaarder.
Ergens las ik op dit forum dat je beter geen vering kunt nemen, omdat dit een zwak onderdeel is van de fiets. Beter zou zijn om voor bredere banden te kiezen. Kunnen er onder de Airo bredere banden geplaatst worden? En welke dan?

Alvas bedankt voor het meedenken.
Groeten, Sandra

De Aspiro en de Aero zijn wel heel verschillende fietsen, dat vooraf.
Een verende zadelpen veert, tenminste als je geen lichtgewicht bent. Onder de 65kg doen ze niets. Maar dempen dat kunnen die dingen niet en daar gaat het hier om. Bredere banden hoef je minder hard op te pompen en toch snel mee vooruit. Die dempen wel.
Nu zitten er 37-622 Schwalbe Citizen banden op, die echter maar 34mm breed zijn (eigen meting). Dan is er aan beide kanten 10mm ruimte. Banden in de maat 47-622 zullen zeker wel passen, die zullen 43-44 mm breed zijn. Suggestie is de gelijkwaardige Schwalbe Silento 47-622, ook in prijs. Beter, lichtlopender en lekbestendiger, maar duurder en zwaarder is de Schwalbe Marathon 47-622. Deze maat banden is courant, want worden ook op “pseudo”-omafietsen gemonteerd.