Nieuwe stationssituatie

Grote irritatie...

Inmiddels heb ik op het stationsplein van Utrecht een aantal bijna aanrijdingen gehad. Ik vind de nieuwe verkeersituatie op het stationsplein totaal onverantwoord , want levensgevaarlijk, een schoffering van de fietser door de gemeente.

Meerder keren heb ik al auto's gezien die met een rotsnelheid over dat rode asfalt aan het scheuren waren.

Krankzinnig om te denken dat fietsen veilig is door aan het asfalt een rood tintje te geven en dan fietsers met de auto's te vermengen.

(Utrecht fietsstad?)

Dit zal ongetwijfeld tot veel slachtoffers onder de fietsers gaan leiden.

Waarom laat de fietsersbond niet van zich horen?

Dag fiets01.

Ik overleg als fietsersbond vrijwilliger elke 4-6 weken met de POS (de organisatie die over het stationsgebied gaat). Dat wordt binnen de ledenvergaderingen teruggekoppeld, en er zijn ook vaak stukjes in het AD of Telegraaf waar we dan een korte mening geven. Ook op alle RIA’s (Raads Informatie Avonden) spreken we in als het over fietsen in het stationsgebied gaat. We laten zeker wel van ons horen. Maar … het is en blijft een bouwput, en daarin kun je overlast niet vermijden. Wij strijden voor zo goed mogelijke fietsverbindingen tijdens en na de verbouwing. Dat gaat nog lang niet altijd optimaal, en dan is het ook aan de politiek om keuzes te maken.

Het stationsplein (ik neem aan de stationsstraat passage) gaat binnenkort dicht voor de aanleg van de fietsenkelder. Wordt het daar dus veilig omdat er helemaal geen fietsverkeer meer is. Het wordt voor de rest van het gebied dus nog drukker! De kruising Smakkelaarsveld krijgt het zwaar te verduren, ik schat >50.000 fietsers per dag die elkaar ook nog moeten kruisen. Hier zetten we in op maximale ruimte (2x2 baans), desnoods door bomen te kappen.

Ik vind een pleidooi voor een autovrije Cahtarijnesingel heel sympatiek, maar met de kantoren bij het station en de parkeergarage binnenstad (ook voor het nieuwe Vredenburg) daar helaas niet uitvoerbaar. We kunnen wel het autoverkeer gaan knippen ter hoogte van de Mariaplaats, daar kunnen we ons als fietserbond hard voor maken.

Of Utrecht een fietsstad is kun je inderdaad betwijfelen. De infrastructurele inpassingen gaat vaak niet verder dan de minimale normen voor fietspaden uit de vorige eeuw (met uitzondering van het POS gebied, daar komt straks echt meer fietsruimte!). En dat ook nog met brommers op het fietspad… Of dit straks in de planvorming beter wordt ligt ook aan het nieuwe college en de wethouder verkeer.