Post modern verende zadelpen demonteren

Hallo

Ik heb op mijn Gazelle fiets een post modern verende zadelpen.

Nu is het draad van de bovenste inbusbout beschadigd, nu wil ik hem uit elkaar halen om te proberen het draad te repareren.

Maar hoe kan ik het zadelmontage gedeelte van zadelpen afkrijgen.

Ik heb beide inbusbouten eruit, maar ik krijg dat horizontale deel er niet uit.

Hier een afbeelding van de betreffende zadelpen.

Alvast bedankt voor jullie reacties

Geen ervaring hiermee: ik zou die dingen wegflikkeren, maar daar heb jij niets aan.
Hardop denken: kijken of je met wrikken ergens meer ruimte in de klem schept en dan met plastic hamer horizontaal klappen geven.
“Post modern”?..is dit een mode artikel?

Ik heb ze al eens gemonteerd.
Probeer eens te kloppen met een plastic hamer.
Waarschijnlijk is de allu beschadigd en zit er een haram van binnen.

Ook al haram in een zadelpen? Dat is dus de betekenis van “post modern” :grinning:

Met een investering van EUR 9,00 in Loctite 2700 ben je klaar.
10 minuten verwerkingstijd om je zadel netjes horizontaal te kunnen zetten.

Ik ken de spullen van Loctite eigenlijk alleen om iets langer vast te zetten. De vraag is dus: wat doet Loctite 2700 in dit geval?

Er zijn varianten van Loctite waarmee je iets vast kan zetten voor de eeuwigheid.
Eenmaal vast, is er geen weg terug meer.
Ik ken iemand die er een pedaal mee heeft vastgezet, waarvan de schroefdraad vrijwel verdwenen was.
Het was ooit bedoeld als noodreparatie.
Maar dat is een permanente reparatie aan het worden.

Helass is de website van Loctite niet heel erg duidelijk.
Je moet vele produkten aanklikken om iets van je gading te vinden.
Misschien is er wel een variant die nog beter is dan 2700

Ik dacht eigenlijk dat @snarfvz de pen uit elkaar wilde hebben. Voor sterk monteren gebruik ik Loctite 2701 (wiellager oldtimer). Of dat nog sterker is dan 2700 of juist ietsjes minder sterk, geen idee. We wachten zijn/haar bericht af.

Na tips van dit forum heb ik het uit elkaar weten te krijgen.

Heb vervolgens met de bijbehorende inbusbouten van achteren er weer ingedraaid, en het draad weten op te schonen/repareren.

Kan de zadelpen weer gebruiken.

Bedankt voor jullie reacties

Beste,

Ik heb dezelfde zadelpen en wil een nieuwe zadel monteren, maar haal uit de tips niet hoe ik ik het bovenste deel er af kan krijgen
Mvrgr
Hans

Welkom op het forum!

Ik weet niet precies wat je bedoelt maar op basis van de originele foto is het gewoon een kwestie van de gemarkeerde bout los maken:

Screenshot_20230410_084526

Als dit niet het antwoord op je vraag is dan is het denk ik goed een foto te nemen en hier te plaatsen zodat we weten waar het om gaat.