Probleem met import gpx-files in Garmin 510 Edge

Hoi!

Ik heb al eerder met veel succes gebruik gemaakt van het plannen van routes ind e Fietsrouteplanner en het exporteren van een *.gpx-file om deze daarna als NewCourse in mijn Garmin te importeren.

Het importeren werkt echter sinds kort niet meer. Routes lijken sterk ingekort (routes van 100 km verschijnen ineens al 28 km, etc).

Doe ik iets verkeerd?

Groeten Ellen

Behalve de actuele track (track log) die duizenden punten kan bevatten kunnen er bij mijn weten op de Edge 500 maximaal 20 tracks met ieder maximaal 500 trackpunten worden opgeslagen. Als je dus nog niet te veel tracks op je Edge hebt opgeslagen kunnen er nog genoeg tracks bij en hoef je het aantal niet te beperken tot één.
Het maximum aantal trackpunten kan de reden zijn dat de track niet wordt geladen.
Het opgegeven maximum aantal punten wordt in de gedownloade file soms overschreden. Dat is een bug in de software waar momenteel aan wordt gewerkt. Probeer het maximum aantal punten eens te beperken tot 450 (na het aanpassen niet vergeten op de knop “Opties aanpassen” te klikken). Je kan de gedownloade file ook eerst bekijken in de gratis programma’s Basecamp (http://www.garmin.com/nl/basecamp), of EasyGPS (http://www.easygps.com/). Met behulp van die programma’s kan je zien hoeveel punten iedere track heeft.
Als je startadres, eindadres en eventuele via-adressen van je route geeft inclusief de instellingen van je route-voorkeuren en de instellingen van de geavanceerde route kan ik kijken of ik het probleem kan ontdekken.
Groeten,

Edges werken het beste met koersen (een TCX of FIT formaat.

Edge 500 werkt niet met routes, wel met tracks en nog beter met koersen (track, maar dan specifiek voro fitness apparaten zoals de Edge)

Met sommige websites kun je koersen (TCX) downloaden, maar je kunt ook zelf van routes en tracks de koers maken (conversie) via het programma JaVaWa RTWtool.

Dit geldt voor Garmin Edge 500, 510, 800, 810 en de 605/705 modellen.

http://javawa.nl/rtwtool.html

Geweldig! Ik ga het vanavond direct proberen! Bedankt alvast voor de tips en ik zal laten weten of het gelukt is.

Groeten Ellen

Beste Ellen,
Het lijkt erop dat je routes in plaats van tracks in je Edge importeert.
Als je na het plannen van je route kiest voor “GPS” krijg je een keuzescherm.
Maak een keuze voor het downloaden van tracks door het vinkje bij “GPS-route bewaren” weg te halen en bij “GPS-track bewaren” te laten staan.
Druk daarna op de knop “Opties aanpassen” onderaan de pagina (op deze keuzepagina moet je bij iedere wijziging altijd op de knop “Opties aanpassen” drukken om de wijzigingen door te voeren).
Druk daarna op de knop “GPX bestand” onder Download:.

Met vriendelijke groeten,

Beste Ellen,

Bij het downloaden van de GPS Track, zie je onder de knop “GPX bestand” nog een aantal waarden die je kunt aanpassen:

Pas onder:
"Kies extra opties voor GPS-exportformaat"
Het volgende aan:

GPS Track bewaren (standaard aangevinkt)

Beperk het aantal punten per track (500 zou goed moeten gaan maar bij problemen kun je 200 gebruiken)

Belangrijkste optie komt nu:
“Beperk het aantal tracks”

Zet die op 1. Anders zal het GPX bestand uit 3 routes bestaan, waardoor je Edge er niet goed mee om gaat.

Vergeet na het aanpassen van de waarden niet op de knop “Opties aanpassen te drukken”

Vriendelijke groet,
Vincent

Ik heb het nu nog enkele keren geprobeerd. Als ik kies voor de racefietsroute, gaat het goed. Selecteer ik ‘Routetype geavanceerd’ gaat het mis. Het aantal opgegeven tracks maakt overigens niet uit, wanneer ik racefietsroute geselecteerd heb, maar bij ‘Geavanceerd’ had ik hem teruggezet naar ‘1’.

Van een collega kreeg ik zojuist onderstaande tip hoe het maximaal aantal routepunten te omzeilen zou zijn. Wel door hem getest, niet door mijzelf:

Veel GPS-ontvangers kunnen slechts tracks opslaan van maximaal 500 routepunten. Een route uit de fietsrouteplanner heeft echter al snel meer dan 500 punten. Er is een manier om dit probleem op te lossen:
• uploaden als actief logbestand onder de naam ‘ACTIVE LOG’
• U kunt de route ook uploaden naar de GPS-ontvanger als logfile. In die hoedanigheid mag een track veel meer routepunten bevatten. In sommige toestellen 3000, in andere toestellen 10.000 punten. U doet dit door de track vlak voor het uploaden de naam “ACTIVE LOG” te geven. Vervolgens kan je in de Garmin het log bestand onder een naam opslaan met behoud van het aantal punten / detail.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen hiermee!

Met vriendelijke groet

Op mijn oudere Garmin GPSmap 60CSx gebruik ik die truc ook wel.
Voor de duidelijkheid: het is niet voldoende om de naam van de gpx-file te hernoemen.
In feite kan je de naam van de file laten voor wat hij is. Een gpx-file kan meerdere tracks bevatten (als je bij de opties voor het GPS-exportformaat kiest voor meer dan 1 track bestaat de gedowloade file uit meerdere tracks). Als je bij opties voor het GPS-exportformaat kiest om het aantal tracks tot 1 te beperken bevat de file 1 track. De naam van de track in de file moet je hernoemen naar ACTIVE LOG. Let op dat je hoofdletters gebruikt en een spatie tussen ACTIVE en LOG. Als je dat niet doet ziet het GPS-toestel bij het uploaden de track als een normale track en wordt de track afgebroken tot 500 punten (mijn GPS-toestel (de GPSmap 60CSx) meldt dat hij de track heeft verdeeld, maar in feite laadt hij alleen de eerste 500 punten), of stopt het uploaden met een foutmelding (het henoemen van de track kan bijvoorbeeld met de genoemde programma’s BaseCamp of EasyGPS, of op vele andere manieren).
De actieve track krijgt in mijn toestel altijd een volgnummer mee (ACTIVE LOG 001, ACTIVE LOG 002, etc), ook als er maar 1 ACTIVE LOG in het geheugen zit. Als het GPS-toestel al één, of meer ACTIVE LOG’s bevat en je uploadt een track met de naam ACTIVE LOG (zonder volgnummr) krijgt deze ge-uploade file automatisch het volgende volgnummer en wordt de bestaande ACTIVE LOG niet overschreven zolang het totaal aantal trackpunten van alle ACTIVE LOG’s niet boven het maximaal toelaatbare aantal uitkomt (enkele duizenden punten).
Als je zoveel ACTIVE LOG’s in je toestel hebt zitten dat het geheugen bijna vol is en je zet de Tracklog aan (het zgn. kruimelspoor) kan het geheugen vol raken. In mijn GPS-toestel begint hij dan de eerste trackpunten van de eerste ACTIVE LOG “op te eten”. Voor ieder nieuw trackpunt verdwijnt een oud trackpunt. Je raakt dan dus geschiedenis kwijt.

Ik gebruik Mapsource om een track van meer dan 500 punten te verdelen.
Track openen in Mapsource.
Tweede Mapsource opstarten, nieuwe track aanmaken
Nu in eerste Mapsource de trackeigenschappen openen en eerste 500 punten selecteren en kopiëren (Ctrl+C)
In de tweede Mapsource dit plakken (Ctrl+V) in de nieuwe track en de track een naam geven. Volgende nieuwe track openen. In de eerste Mapsource de volgende 500 punten selecteren en weer in de nieuwe track plakken. Enzovoort tot alle punten op zijn. Dan de tracks naar de GPS zetten.
Ik heb een GPSmap 60 CSX

En wat geschiedenis betreft, ik hang altijd de GPS na thuiskomst aan de pc en zet de track op de Pc. De eerstvolgende keer dat ik ga rijden, reset ik de tracklog. Zo staat er nooit veel in de GPS.

Nog vergeten te vermelden.
Als je ACTIVE LOG opslaat blijft het aantal trackpunten niet behouden, maar wordt (op mijn GPSmap 60CSx) gereduceerd tot 500 punten.

En is het gelukt?

Ik kom er zojuist achter dat ik hetzelfde probleem heb, na toch in het verleden regelmatig probleemloos en dankbaar gebruik te hebben gemaakt de GPX files vanuit de routeplanner.
Weliswaar heb ik geen Edge, maar een Bryton Rider 50T. Dit doet echter niet terzake, want wanneer ik de door mij geplande route (ook op de hierboven beschreven wijze) exporteer, en deze vervolgens in bijvoorbeeld Google Maps of Google Earth importeer, verandert mijn route ook in een andere route, met volgens mij het profiel ´kortste route´ o.i.d.

Ik hoop van harte dat er een geniaal iemand met de oplossing komt; ik zou morgen graag de door mij geplande route fietsen.

UPDATE: inmiddels heb ik via de oude routeplanner mijn route kunnen aanmaken, dus ik ben in eerste instantie wel geholpen, maar het zou fijn zijn als de fout in de nieuwe fietsrouteplanner achterhaald en hersteld zou kunnen worden.

Ik zou nog 's goed lezen wat Vincent heeft beschreven hierboven. Ik heb het gevoel dat je een route opslaat i.p.v. een track.

Bedankt voor je suggestie. Ik heb inmiddels alle opties geprobeerd. In een andere post in het forum vond ik dat mogelijk de knop track en route zijn omgedraaid, dus naast dat ik de track heb gedownload, heb ik ook eens bewust de route gedownload, beide tevergeefs.

Vraag voor Rik: heb je een fietsroute of een fietsrondje gepland.

T.a.v het probleem bij downloaden van een gps track is er een verschil tussen plan een fietsroute en plan een fietsrondje.
Mijn ervaring is dat er geen probleem is bij het downloaden van een fietsroute als je de aanwijzingen opvolgt die in de bovenste reacties van dit onderwerp staan.
Het downloaden van een gepland fietsrondje loopt niet altijd goed.
Zie hiervoor de reacties in het onderwerp “GPX Bestand geupload maar krijg een andere route dan gepland” van dit forum.
Met vriendelijke groet,