Rare frats: loslopende honden in Nieuwegein

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/rare-frats-loslopende-honden-in-nieuwegein/

De tekeningen op het fietspad waarschuwen voor honden op het fietspad De gemeente Nieuwegein lijkt er zelfs trots op te zijn. Kijk, hier mogen honden loslopen op het fietspad!, zeggen de symbolen op het asfalt. Annemiek Rijnsent mailt: ‘In Nieuwegein ligt een losloopgebied langs het fietspad. Nu staan er zelfs pictogrammen op het fietspad van…

Voorbeelden te over.
De ene dag neemt de gemeenteraad een ambitieuze fietsbeleidsnota aan met mooie snelle fietsroutes.
De volgende dag neemt diezelfde gemeenteraad een ambitieuze beleidsnota aan waarin voor eens en altijd wordt afgerekend met klachten van hondenbezitters.

De voor dit beleid verantwoordelijke ambtenaar had op de kaart lange rechte strepen gezien die zijns/haars inziens heel goed konden worden aangewezen als losloopgebied (met opruimplicht, dat weer wel).
In het participatietraject wordt een digitale kaart ter inzage gelegd die zo gedetailleerd is dat ook de computers op het stadskantoor er op vastlopen.

Op dit moment is het probleem niet erg groot.
Omdat de voor fietsbeleidsnota verantwoordelijke ambtenaar daarna heeft besloten om die snelle fietsroutes open te stellen voor bromfietsers.
Als fietser heb ik minder problemen met een voorspelbare brommer dan met een onvoorspelbare hond.
Zijn die brommers nog ergens goed voor.

“Honden zijn onvoorspelbaar en onberekenbaar, zeker als de eigenaar loopt te appen en niet op zijn hond let.”

“Fietsers zijn onvoorspelbaar en onberekenbaar, zeker als de fietser loopt te appen en niet op de weg let.”

Gaap, wat een waardeloze onderbouwing. Ja natuurlijk is er weinig reden tot actie bij het ontbreken van klachten. Op welke grond zou de gemeente actie moeten ondernemen zonder klachten?

Ik woon, werk, leef en fiets al mijn hele leven (32 jaar) in Nieuwegein. Ja ik heb wel eens moeten uitwijken voor een hond. Maar ook voor kinderen, automobilisten en nog vaker andere fietsers. Ook maar verbieden en verbannen dus volgens deze logica.

Het is niet alleen een vraagstuk voor de veiligheid van fietsers maar ook van de honden. Ik heb het meegemaakt dat een loslopende hond zijn kop door mijn voorwiel probeerde te steken. Dat was op zijn minst vrij pijnlijk voor het dier en hooguit irritant voor mij als fietser.

De wereld is van ons allen, fietsers, wandelaars en hondenbezitters we moeten meer met elkaar omgaan en opletten. In plaats van met je E-Bike top snelheden te rijden kunnen we ons ook aanpassen. Andersom ook natuurlijk. Niet steeds naar de ander wijzen. Kijk ook eens meer naar je zelf. Veel fiets en wandelplezier. Gr, trotse bezitter van een mooie E-Bike en hond die vaak meegaat.

Helaas is dit in IJsselstein ook. De Zijdewetering Noord is een belangrijke fietsroute aan de westkant langs de rand van IJsselstein. Het bestaat uit alleen een fietspad langs het water. Er is geen weg en geen apart voetpad. Toch heeft de gemeente IJsselstein hier jaren geleden een hondenlosloopgebied van gemaakt! Echt belachelijk. Levensgevaarlijk zowel voor de honden, de wandelaars als de fietsers. Ik zou nooit een hond op een doorgaand fietspad laten loslopen. Zoek maar een gebied ergens anders, of houd de honden aan de lijn.

1 like