Roestend fietswiel

Het achterwiel van mijn Gazelle toer populair vertoonde scheurtjes bij de spaken.
Op advies van mijn fietsenmaker heb ik een sterker achterwiel gekocht. Schothorst velg met versterkte plaatjes waar de zwaardere spaken doorheen gaan.
Helaas bleken deze plaatjes niet verzinkt of van roestvrijstaal te zijn.
Gevolg is roest.
Ik heb het wiel omgeruild. Voordat ik dat monteerde heb ik de plaatjes voorzien van zinkspray.
Helaas heeft dit geen effect.
Het is volgens mij gewoon een productie fout.
Heeft iemand soortgelijke klachten?

Nippelplaatjes zijn nooit roestvrij en slecht verzinkt. Ze roesten en nogal snel. Hierop heb je geen garantie, is een zeer goedkoop slijtageartikel. Wel heel slecht werk van fietsenmaker. Ik begrijp dat je voor Schothorst velg hebt gekozen. Ik ken Schothorst van RVStalen enkelwandige velgen en helaas niet al te sterk. Eigenlijk zijn enkelwandige stalen velgen nooit sterk. Kies een dubbelwandige Rigida of Exal gebuste velg van alu. Die gaan echt niet kapot. Toer Populair is dat 635mm of 622mm ETRTO? 635mm in dubbelwandig ken ik niet, maar de fietsenmaker misschien wel. Kies anders voor de iets kleinere 622 maat. Achterwiel staat dan 6,5mm lager. En je hebt een andere band nodig, maar wel veel meer keuze. Verschil in geometrie is niet merkbaar. En indien 622, dan neem altijd een dubbelwandige velg.


meer fiets, meer mens, Sjef

Bedankt voor je reactie Sjef.
De toer populair van Gazelle is een zg opafiets.
Wielmaat 28x1.5. Schijnt overeen te komen met ertro 40-635.
Ik ga op zoek naar een sterker wiel of ik zet er een “normaal” wiel in zonder nippelplaatjes en ga afvallen.
Een andere wielmaat vind ik geen goede optie. Moet ik ook weer andere banden kopen.
Groet,
Ritsaert

Die nippelplaatjes van tegenwoordig zijn inderdaad waardeloos: zelf haal ik ze uit oude wielen, waar ze na 40 jaar nog goed kunnen zijn gebleven! Met stalen velgen is helemaal niets mis: de sterkte van het wiel zit hem vooral in het vakkundig spaken. Een RVS velg van Schothorst met RVS spaken (bv van DT Swiss) en zonder roestende nippelplaatjes levert oersterke wielen op. Staat bovendien een stuk beter dan een aluminum velg op een opafiets. Laat de spaakspanning regelmatig controleren als het wiel heel zwaar belast wordt. En last but not least: staal kost veel minder energie in productie en recycling en is dus beter voor onze wereld!

Theoretisch heb je 100% gelijk, maar gezien de macht van importeurs en de groothandel om geen rvs spaken  van de juiste dikte van DT Swiss of Sapim te importeren, kunnen ook wielvlechters er niet aankomen en ben je aangewezen op slappe verzinkte spaken en worden de op zich slappe enkelwandige velgen tot nog slappere wielen, ook als ze goed gespaakt worden. Dat is wel de echte praktijk.

Overigens is aluminium energiezuiniger in de totale levenscyclus dan staal. Zeker rvs, met wisselende gehaltes aan nikkel en chroom (zware metalen), is lastig of niet te recyclen of met zoveel verlies van eigenschappen dat een hoogwaardig hergebruik onmogelijk wordt! Graag wat meer nuance aub.

 

Hoi iedereen,

Ik ben uitsluitend met antieke transportfietsen bezig met stalen velgen en verzinkte spaken en heb gemerkt dat revetjes van 4 en 5 milimeter prima voldoen als nippelplaatjes. Ze zijn iets dikker en als je een minimale hoeveelheid Owatrol gebruikt tijdens het spaken worden ze goed geconserveerd. De spaken kunnen dan strakker gespannen worden (gebruik liever een spansleutel inplaats van een spanmoer) zonder dat er scheurtjes ontstaan bij het spaakgat in de velg. Het strakker spannen van de spaken levert een stijver/sterker wiel op zodat er minder beweging = minder materiaalmoeheid optreedt. Overigens zijn roestvrijstalen spaken minder sterk dan die van staal omdat RVS zachter is en minder treksterkte kan hebben. Ze breken eerder omdat er door de zachtheid van het materiaal eerder materiaalmoeheid optreed.

"Overigens zijn roestvrijstalen spaken minder sterk dan die van staal omdat RVS zachter is en minder treksterkte kan hebben. "

Dit is volstrekt onjuist. Sapim RVS spaak 1500N/mm2, Sapim verzinkte spaak 1100N/mm2.

RVS spaken zijn prima te verkrijgen, zelfs direct voor de consument voor bodemprijzen bij webwinkels. RVS is prima te recyclen: het levert voor recycling veel meer eurotjes op dan gewoon ijzer!

RVS heeft natuurlijk het grote voordeel dat het niet roest, perfect als je door weer en wind moet, elke dag van het jaar. Een verzwaarde RVS velg met DT Swiss spaken levert oersterke wielen op door weer en wind. Ik maak er nogal wat voor de zwaarste en ruigste stadsrijders die Nederland kent en het levert geen problemen op. En ik ben erg geinteresseerd in een vergelijkende Levenscyclus-analyse voor stalen en aluminium velgen.