Slijtage! Middenmotor of derailleur. Wat is beter?

Hoi allen.

Welk type is kwetsbaarder?

Groeten, Pmud.

Is dit je hele vraag? Wat heeft een derailleur met een motor te maken?

Heel eenvoudig: wat kost vervanging van de middenmotor en van de derailleur… En inderdaad, middenmotor en derailleur gaan prima samen!

De vraag luidde: wie van de twee vanwege de kwetsbaarheid? Waarom wordt een dergelijke vraag zo kortaf/cryptisch geformuleerd? Een derailleur en een electromotor kunnen elkaar echt niet vervangen. Dat ze samen gaan is gewoon dagelijkse praktijk.
Wat is dan het antwoord?

Wat slijt sneller.
De middenmotor met derailleur of de motor in het achterwiel met derailleur.
Ik weet niet hoe ik het anders moet verwoorden.
Maar het had inderdaad beter geformuleerd moeten worden.
Groeten, Pmud

Ik lees toch dat die middenmotoren kettingen vreten, omdat het koppel van die motoren veel te hoog is voor een gewone fietsketting.

Misschien is het tijd om een apart topic “domme vragen” te beginnen. Bij andere fora heel druk bezocht. Zelf nadenken is vaak sneller dan google.

Een open ketting moet het vaakst vervangen moet worden en dat is vaak een smerig klusje. Ook de tandwielen moeten zo om de één…twee kettingen vervangen worden en dat kost al meer moeite en heb je speciaal gereedschap voor nodig. Ik snap waarom je zegt “relatief eenvoudig” maar dat zegt meer iets over je zelf dan over het overgrootste deel van de Nederlanders.

Veel belangrijker, werken die schoonmaakmiddelen en smeermiddelen wel?

Bij m-gineering.nl staat een mooi stukje over de schoonmaken en smeren. Het is niet zo makkelijk als je die 84 schoonmaakmiddelen en 158 smeermiddelen voorgeschoteld krijgt.

Nee, het overgrote deel van de normale fietsers maakt de ketting niet schoon en smeert hem ook niet.

Slijtage kost uiteraard geld. Niet te vermijden. Overmatige slijtage echter kost onnodig geld.
Je spreekt over het vermogen (gemeten in Watt), maar het gaat om het koppel (gemeten in Nm). Dat is heel iets anders. Een electromotor heeft zijn maximaal koppel vanaf toerental 0. Dat is de oorzaak van de hoge slijtage en kettingbreuk bij de middenmotor. En onderweg betekent dat lopen.

Dat was mij ook opgevallen.
Maar dan moet je niet zeuren over excessieve slijtage.

Gelet op het aantal kilometers dat de e-bikers die dit een vervelend klusje vinden, maken, zal een bezoek aan de plaatselijke fietsenmaker geen gat in het gezinsbudget slaan.

Die kettingbreuk treedt op bij het schakelen, en niet bij het wegrijden of het versnellen.
De oorzaak is het ontbreken van een GearSensor.

Maar stel jouw waarheid, is de waarheid.
Wat voor alternatief heb je dan voor de middenmotor?
Zoals ik al schreef.
Met een naafmotor kom je niet tegen de Doodeman op.
Hoe moeten de mindere goden dan boven komen?

Oh, is best mogelijk dat “mijn” ervaringscijfers zijn zonder GearSensor.

Dank je wel voor deze aanvulling.
Ondertussen is het triest dat grote merken als Bosch ed niet een aansluiting voor een “simpele” Gear Sensor willen inbouwen.
De consumentenprijs is EUR 50,-
Bafang mag dan een made in China produkt zijn, met alle ongemakken vandien, maar je kan er wel een Gear Sensor aan vastknopen.

De kettingbreuk kan ontstaan als de motor nog een poosje blijft doordraaien nadat je bent gestopt met pedaleren.
Het is belangrijk dat je wacht met schakelen totdat de motor is gestopt met draaien.
Zo staat het ook in de gebruiksaanwijzing geschreven.
Maar ja, er staan tegenwoordig zo veel onnodige waarschuwingen in, dat het lezen van een gebruiksaanwijzing een ware bezoeking is geworden.

Als je een fluisterstille motor hebt, kan je ook even de handrem beroeren.
Dan stopt de motor direkt.
En kan je zonder problemen schakelen.

Of je gaat op zoek naar een alternatief, bijv. een gesloten kettingkast of een riem.

Een vraag: werkt die handrem op de motor, niet op een wiel?

Nee de fiets wordt nog steeds op de velg of op de naaf afgeremd.
Omdat de middenmotor via een freewheel met het achterwiel is verbonden, kan de middenmotor niet als rem worden ingezet.
Recuperatie (de accu bergafwaarts opladen) is om dezelfde reden ook niet mogelijk met een middenmotor.

Een e-bike moet wettelijk zijn voorzien van een remonderbreker.
Een remonderbreker moet signaleren dat je wilt remmen, en stuurt een signaal naar de motor.
De controller van de motor begrijpt dan dat de motorondersteuning subiet moet stoppen.
Verder gaat mijn kennis niet.
Het spijt me.

Die goedkope remonderbreker is uitgevoerd als een mechanisch voelertje dat signaleert dat de remgreep wordt bediend.
Het is meestal een plunjer die tegen een schroefje in de remgreep aandrukt.
De beweging van de plunjer wordt omgezet in een elektrisch signaal.
Helaas vraagt elke motor om zijn eigen stekkertje.

Er zijn ook remonderbrekers die in de remkabel zijn ondergebracht.
De unit van de remonderbreker vervangt een deel van de buitenkabel, en de binnenkabel van de rem gaat dan door de sensor heen.
De minste geringste beweging van de binnenkabel wordt opgemerkt.

De Gear Sensor werkt ook zo.
Om een Gear Sensor te monteren, moet je het kabeltje van de remonderbreker loshalen, en voorzien van een Ysplitter .
De ene tak van de Y gaat weer op de rem, de andere tak van de Y gaat naar de Gear Sensor

Voor de hydraulische remmen is ook iets beschikbaar dat in de remleiding moet worden ingebouwd, en dat een verandering in de oliedruk registreert.
Helaas is het moeilijk om een sensor te vinden die zowel op de remleiding past, als een passende stekker naar de motor heeft.

Twee voorbeelden op https://www.e-bikes.kampenhout.iwens-co.com/Shopping/216-2/

Nou.
Ik hoop dat mijn vraag niet onder de domme vragen valt maar het heeft in ieder geval wel; wat los gemaakt.
Bedankt allemaal.
Groeten, Pmud.

Dat is een leuke uitdaging die ik wel wil aangaan. Ik denk dat de ST5 met achterwielmotor mij wel boven brengt. Zodra ik daar een keer ben zal ik er ook een video van maken. De Beekmansdalseweg in Nijmegen (9% hellingspercentage) is in ieder geval geen probleem maar het zou best kunnen dat de achterwielmotor niet opgewassen is tegen de plaatselijk 16% van de Dodeman.

Andersom is een afdaling met achterwielmotor ook geweldig, even de Recup (afremmen op motor) inschakelen en je rijdt zonder de remmen te gebruiken naar beneden…

Ik hoor het graag. Ik ben benieuwd.

Ik denk dat veel afhangt van de instelling van de temperatuurbeveiliging die de motor er op een gegeven moment uitgooit.
Een en ander hangt af van het aantal wikkelingen in de rotor van de ST5; elke ontwerper van een motor moet kiezen tussen snelheid en koppel.

De ST5 is natuurlijk geen Bafang van 750W.
Maar volgens de simulatietool is de Bafang binnen de 10 minuten oververhit op een helling als deze.
Dat is geen probleem als je zelf 100W toevoegt.
Dan ben je in 4 minuten boven.

De mensen die het moeten doen met een doorsnee ebike met achterwielmotor, kruipen met 4 km/uur omhoog, en moeten na 3 minuut voet aan de grond zetten, vanwege een oververhitte motor.