Welk kettingslot

Voor mijn nieuwe Batavus Dinsdag Exclusief Plus ben ik naast het standaard op de fiets gemonteerde Abus ringslot op zoek naar een kettingslot.

Nu zijn er zoveel merken, modellen, gewicht en lengtes dat ik er niet goed uitkom. Hebben jullie een advies?

Bij de Fietsersbond en de ANWB komt de Abus Iven 8210/85 als beste uit de test. Heeft iemand ervaring met dit slot? En is plm. 1,8 kg voor de 85 cm niet te zwaar?

Daarnaast zit ik met de lengte. Hoe langer de ketting hoe duurder en zwaarder. Is 85cm bijv. voldoende qua lengte?

Of 85 cm genoeg is hangt af van hoe je hem gaat gebruiken.

85 cm is genoeg als je je fiets tegen een nietje kan zetten:


Bron: Xnatedawgx, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons

Maar voor een klassiek fietsenrek is het niet genoeg:


Tenminste niet als je de fiets aan het frame wilt vastzetten en het voorwiel is geen goed idee.

In combinatie met een verzekering heb je een Art2 slot nodig.

Ik heb gekozen voor een lichter en vooral compacter fietsslot van 120 cm met een ring aan het eind en een los slot. Duurt iets langer om vast te zetten maar daarmee kan ik de fiets aan bijna alles vastzetten.

Dank je. Wat voor slot heb je precies?

Precies weet ik niet meer maar 120 cm lang, ~8 mm dikke schakels, ongeveer 2 kg.

Moet het Art 2 zijn, dan is de AXA Loop 110 een optie maar die heeft schakels van 9,5 mm en is 3,4 kg.

Ik heb de mijne ooit eens gemaakt door een goede insteekketting te kopen, iets zoals deze en daar de insteekpin af te halen. Met een dremel met een slijpschijfje kan je redelijk makkelijk een schakel doorslijpen. Verder nog een hangslot met een 10 mm dikke beugel. Ik berg het slot op in een frametasje.

Dank je. Best nog wel een gewicht allebei. Maar misschien ontkom je daar niet aan.

Gewicht vindt ik niet het grootste probleem, volume/opberggemak en gebruiksgemak veel meer.

1 like

Ik heb inderdaad een Abus Iven 85 cm. Loeizwaar maar dat zorgt wel dat dieven een andere fiets pakken. Zelfs met het dikke frame van de Stromer ST5 en de latere R&M Mountain Delight heb ik steeds genoeg aan die 85 cm. Er is altijd wel een paal, hekwerk of nietje in de buurt. Of wat ik wel eens gedaan heb bij een concert en geen palen in de buurt: vastgemaakt aan de E-fietsen van andere concertbezoekers, uiteraard met hun instemming en achteraan geplaatst zodat de Stromer niet zo in het zicht stond.
De ketting is zo zwaar dat ik deze alleen meeneem als ik de fiets langer dan 2 minuten niet in zicht heb, voor een snelle boodschap bij de super gebruik ik alleen het ringslot. Bij restaurants plaats ik de fiets zo dat ik vanaf de tafel de fiets in het vizier kan houden, daarom ga ik graag naar restaurants met een terras. En bij sommige winkels zet ik de fiets met toestemming IN de winkel (Bouwmaat Nijmegen).

Er zit overigens nog een raar trekje aan dit slot: de sleutel staat in gesloten positie evenwijdig aan de ketting, een beetje tegen je intuïtie in. Bovendien was ik de Abus Ivy gewend die wel haaks op de ketting gesloten is. Kan er nog steeds niet aan wennen.

Dank je. Ik schrik dan wel een beetje van het woord ‘loeizwaar’, alsof het eigenlijk teveel is. Maar met zo’n fiets als die jij hebt kan ik me dat ook wel voorstellen. Die Abus Ivy is volgens mij nog zwaarder.
Maar goed, je zal maar een uurtje gaan shoppen in de stad en er is geen bewaakte stalling, dan is zo’n ketting misschien toch wel een goed idee.

Ik heb om reden van gewicht voor een 90cm variant gekozen. Het is vaak wel puzzelen om hem ergens aan vast te kunnen zetten. Meestal lukt dat wel.

Welke ketting heb je?

AXA Kettingslot - Absolute 9 – 90

1 like

Hallo,

Iemand enig idee waar ik aan een fietsslot Trelock RS 420 kan geraken? Bouwjaar van Batavus Cayouca is 2005. Na het afbreken van de sleutel die geblokkeerd zit en niet meerkan uithalen ben ik op zoek…

Waarom precies een Trelock RS 420?

Je kan een Trelock RS 420 prima vervangen door een ander ringslot.

Hallo MikeRZ,
Dank voor uw antwoord.
Omdat ik nog over de insteek kabel beschik, en deze, denk ik, niet op alle sloten past… Ik heb deze hier thuis geprobeerd op 3 andere fietssloten en pasten niet.

Trelock heeft een hele collectie van ringsloten:

https://www.trelock.com/en/lock/locks/ring-locks/ring-locks

Je insteekketting zal in elk van deze sloten passen.behalve de goedkoopste.