Framemaat kiezen bij verende zadelpen

Lees overal dat ik 4 cm af moet trekken van de framemaat bij een verende zadelpen. Is dat nodig want wordt nu bij een kleinere framemaat ook de bovenbuis korter? Daar ben ik niet zo blij mee. Ik heb een Giant Futuro getest (maat XL = opgemeten 61 cm frame) en vond die fiets erg groot en het stuur relatief ver weg. Maat L vond ik weer aan de kleine kant. Ik weet het ff niet meer wat ik moet kiezen. Mijn BBL is 89 cm.

Het aftrekken van 4 cm, dat je noemt, heeft te maken met het feit dat je een verende zadelpen niet helemaal omlaag kunt zetten, als dat nodig mocht zijn, zoals dat wel met een vaste zadelpen kan. Dat is hier niet aan de orde, neem ik aan. Vooral van belang bij kleine mensen. Bij een kleinere framemaat wordt ook de horizontale lengte kleiner, maar niet in diezelfde mate, in dit geval per stap van 5cm, slechts 2cm in de bovenbuis. Bovendien zou je die cm met de verstelbare stuurpen eenvoudig kunnen compenseren. Futuro XL is trouwens 60cm zitbuismaat. Dat het stuur in de XL zo ver weg aanvoelde kan dus ook aan een andere stand van de stuurpen en/of het zadel gelegen hebben.
Ik voeg er de algemene regel aan toe, dat je bij twijfel altijd de kleinere maat moet nemen.