Hoe bepaal ik de juiste framemaat?

Peter Bouthoorn:
Meet je binnenbeenlengte (BBL): de lengte van je lies tot aan de grond(zonder schoenen, dacht ik) en pas dan de volgende formule toe:
0.65/0.66 x BBL voor racefiets frame-lengte
0.68 x BBL voor normale fietsen.

Ik heb begrepen dat voor hybride ('trekking') fietsen ook 0.66 wordtgebruikt. Gek, dat het verschil met de racefiets zo klein is.

De namen van de verschillende delen van het frame

Wim Oomen:
Verschillende methoden:

1. Globaal komt het er op neer dat de framemaat ca 2/3 x kruishoogte is. De kruishoogte vind je door met je blote voeten op de grond te gaan staan, een steel tussen de benen door te steken zodat je het zitbeen raakt en beidevoeten iets (10cm) uit elkaar. De kruishoogte is de hoogte gemeten van de bovenkant van de steel tot aan de vloer. De steel van de bezem (oid) moet wel waterpas tussen de benen. Je kan een waterpas op de steel zetten/binden.

Dus kruishoogte:
- 96cm geeft frame hoogte 2/3 (0,66) x 96 = 64 cm.
- 94cm geeft frame hoogte 2/3 (0,66) x 94 = 62 cm.

Pas op bij frame maten: bij de een is de frame maat de hoogte vanuit het midden van het bracket midden trapas) tot aan de bovenkant van de zitbuis, bij anderen dito tot aan het hart van de bovenbuis gemeten aan de zit buis.Dat is ca een cm verschil.

2. Ga met een fiets tussen je benen staan, houd de fiets recht, zorg dat er ca 2 cm afstand is tussen de bovenkant van de boven buis en je zitbeen.

3. Ga op een stoel zitten met blote voeten op de grond. Onderbeen onder een hoek van 90 graden (dus recht) tov de vloer. De afstand van de voorzijde van de knieschijf tot aan de vloer gemeten is de framemaat.

Bij mij geven alle methoden hetzelfde resultaat. Als je een fiets laat aanmeten dan leveren de meetresultaten van de verschillende metingen verschillende maten en instellingen op! Of de maat nu met een computerprogramma berekend of met de hand, het maakt weinig uit. De programma's en/of tabellen die bij de verschillende methoden gebruikt worden verschillen op een aantal punten. Bedenk dat je op een race-fiets ook verschillend kan zitten, als je ouder bent zit je minder diep, als je minder getraind bent of ervaring hebt dito.

Je kan je ook bij de vakman volledig laten meten, dan komt het resultaat op papier terug. Als je besluit geen fiets te kopen kun je de meting betalen.

Eddy Rijk:
De keuze van de framehoogte hangt van twee factoren af:

De gewenste zadelhoogte: als de zadelhoogte gedefinieerd is als deafstand van de pedaalas tot de ovenzijde van het zadel, waarbij je decrankin het verlengde van de zitbuis plaatst, dan is de zadelhoogte gelijk aan 1,09x je binnenbeenlengte/kruishoogte (bv op te meten bij een cyclefitofbioracerdealer). Dit is uiteraard een vuistregel en hangt af van diktevanschoenzool en pedaal, de mate waarin je 'enkelt' (je voorvoet naarbenedenduwt als de pedaal de onderste stand bereikt, zie oude foto's vanAnquetil).Toch is de zadelhoogte een van de maten waar het minst discussie over is,inieder geval minder dan over hoe 'ver/lang' je zou moeten zitten. Ditlaatsteis te veel afhankelijk van trainingsgeschiedenis, buikje, lengte van despieren aan de achterzijde van de bovenbenen etc. etc Veel fietserszittente laag. Als dit ook voor jou zo is, verhoog de zadelstand dangeleidelijk,in een paar maanden, met halve centimeters tegelijk.

De gewenste stuurhoogte/diepte. Gebruikelijk bij racefietsen en mountainbikes is dat het stuur enige cm lager staat dan het zadel. Het is zaak om, voor dat je een nieuw frame koopt, te weten hoe veel dat voor jou ongeveer is. Dus eerst de instelling op je huidige fiets optimaliseren.GertJan Theunisse fietste bv met een stuur wat zeer diep stond, dus had hij een klein frame in relatie tot zijn binnenbeen lengte met een veruitstekende zadelpen. Bij een kleiner stuur-zadel verschil is deframehoogtedus ook wat minder kritisch.

Frans:

Volgens mijn informatie is het voor pure racefietsen:

  • 0,65 x kruishoogte = framemaat (hart-op-hart).

Voor snel toeren, alpencols of klassiekers narijden kies dan een 1 a 2cmgroter frame omdat je het grootste deel van de tijd niet plat over hetstuurhangt. Zelf rijd ik graag hoge cols (vakantie) en tour ik met mooi weer ca.80 km per week (zondags). Uitgerekend zou ik op 57 cm komen, maar rijdtnuop een 59, hetgeen prima voldoet.

Hans ter Veer:
Ik heb een racefiets maat 59cm, met een stuurpen van 11,5cm voorsprong.Mountainbike frame is 20,5 inch. Voor mij is een goede vuistregel dat je de lengte tussen bovenkant bracket en bovenkant zadel bij een mountainbike 6a7 cm lager zet dan bij je racefiets. Mijn advies is gewoon een 20 inch framemaat kopen en met de zadel hoogte een beetje experimenteren totdat jelekkerzit.

Kijk ook bij het Bikefitting voor meer informatie over de juiste framemaat.

Een framemaat voor een omafiets bepalen heeft niet zoveel zin. Ik kan daar een lang verhaal over houden, maar dan gaat de boodschap verloren. Een omafiets heeft een "geometrie" waar je met opmeten weinig kunt. In het algemeen geldt: een kleine fiets kun je wel groter maken, maar niet andersom. Maar met een omafiets is er niets om groter te maken: een langere stuurpen of een zadelpen met setback, die bestaan niet. In dit geval is echt het advies: maak een proefrit op verschillende maten. Uiteraard moet je goed bij de pedalen en de grond kunnen. En je knieën niet tegen het stuur in de bocht. Bovendien hoe groter de omafiets, hoe meer die zal zwabberen. Dus hoe kleiner hoe beter! Een omafiets is niet geschikt voor snelheden boven de 25 km/u.

Ik heb zelf mijn framemaat opgemeten en kom uit op 53,75.

De omafietsen die ik op het oog heb, hebben framematen van 50, 51, 56 of 57.

Kan ik nu beter een fiets met een grotere of met een kleinere framemaat kopen?

 ik ben 1.60 lang, maar ik

 wil geen mountainbike,

 ik moet  mijn kind achter op een stoeltje vervoeren en ik weet niet zo goed wat ik moet aanschaffen. Ik wiel geen grote fiets waar ik vanaf moet springen ( en ook geen stuur  die meters ver van mij  staat)

wat heb ik eigenlijk nodig  heb ik niet  goed door

ooh en hoe kan et toch dat ik de fiets niet met een hand kan vast houden en  anderen wel? ( ik heb de  veel te groete Gazelle al verkocht, lag het aan mij dat de stuur wiebelt?

help

Je zegt: ik wil geen mountainbike. Toch zou een (stads)mountainbike met bagagedrager jou beter passen dan een zwabberende omafiets of mammafiets. Feit is ook, dat dit soort fietsen (citybikes) veelal van lage kwaliteit zijn en daarnaast al jaren uit de mode, dus in goede staat moeilijk te vinden. Een fiets die je niet met een hand kunt besturen, daar is wat mee.

Kies voor een fiets met handremmen. Dat is veiliger, van de fiets springen is dan zeker niet nodig. Fietsen met terugtraprem zijn niet veilig met een kind achterop. Ik heb wel een oplossing voor je. Ik maak zelf kwaliteits fietsen op maat voor kleinere mensen, ben geen handelaar, stuur me bij interesse een bericht op sjefspecial@home.nl.

hallo ik wil graag een mooie fiets ik ben 1.60 lang maar ik moet er ik ben 12 jaar en moet dus nog groeien en er me middelbare school mee doen moet ik dan een fiets nemen van 1.55 tm 1.65 of van 1.65 tm 1.72??

Anoniem is een fata morgana, dat wil zeggen bestaat niet.

Ik ben op zoek naar een stadsfiets. Mijn binnenbeenlengte is 85 cm. Volgens de berekening kom ik op 57 cm. Sommige sites stellen dat er 4 cm moet worden afgetrokken bij een verende zadelpen. Dan zou ik op 53 cm. Ik ben 1.82 m en mijn huidige fiets heeft een framehoogte van 61 cm wat aan de hoge kant is. Moet ik werkelijk rekening houden met de verende zadelpen? Een framehoogte van 53 cm lijkt mij zo klein.

Een verende zadelpen zakt in onder je gewicht. Hoeveel is afhankelijk van het type en je gewicht. Hetgeen betekent dat je lager komt te zitten dan gewend. Dus zul je je zadel feitelijk wat hoger moeten zetten dan bij je huidige fiets. Een kleiner frame is dus onlogisch en als advies gebaseerd op het feit dat men een verende zadelpen, vanwege de hoogte van het veermechanisme, niet helemaal omlaag kan zetten, zoals met een gewone zadelpen. Maar dat zal bij jouw lengte nooit gebeuren, dus is dat een dom advies. Probeer altijd de fiets in jouw maat uit, voordat je hem koopt. En beoordeel of je met die pen nog ruimte hebt om te verstellen.
Overigens zijn verende pennen in mijn ogen ondingen. Ze wegen wel een halve kilo en ze werken tegen je trapenergie in. Neem 57cm.

Ik ben op zoek naar de juiste framehoogte voor een nieuwe fiets. Ik ben zelf 196cm lang maar de binnenbeenlengte bepalen is stuk lastiger want moet je nou wel of niet je ballen meenemen. Mijn vriendin en ik komen er niet uit;). IK kom nu op een binnenbeenlengte van 93 cm wat betekend framehoogte van 63cm geloof ik maar als ik naar mijn totale lengte kijken wijzen alles op een framemaat van 65cm. Graag zo snel mogelijk advies.

mijn vervolgvraag is nog aangezien framemaat 63 niet vaak voorkomt kan ik beter voor een frame 61 of een frame 65 kiezen. (totale lengte is voor 65)

Als dit de aanschaf van een racefiets of mountainbike betreft, dan is de regel: bij twijfel: neem de kleinere maat. Als het over een stadsfiets gaat, dan sowieso is de kleinere maat verstandiger. Die zg framematen zou er van moeten uitgaan dat die ene maat van 63cm je bij alle merken eenzelfde geometrie oplevert. Dat is niet zo, waarschijnlijk nooit zo geweest. Passen en meten is en blijft het advies!
PS: je zit niet op je ballen, dus niet meerekenen.

Hoi,

Ik zit zelf erg te twijfelen welke framemaat ik moet nemen. Ik ben 1,81 en binnenbeenlengte van 89,5.
Ik ben van plan om een gazelle eclipse(stadsfiets te kopen). Ik heb op een 61 en 57 frame een proefrit gemaakt. Mijn been was bij de 61 cm niet overstrekt met fietsen, maar bij een stoplicht kwam ik net met mijn tenen iets op de grond. De 57 cm frame moest de zadel en stuur een stuk omhoog. Ik weet nu niet meer echt wat verstandig is om te nemen. De 61 die niet naar beneden kan, maar waar me benen ook niet overstrekt fietsen of de 57 cm waarbij het zadel en stuur een stuk omhoog moeten worden gedaan(wordt de fiets hier minder stevig door?). Al leek bij de 61cm het stuur wel hoger te zitten.

Alvast bedankt.

Hallo,

Ik kan van iemand een cross hybride overnemen met framemaat 50.
Nu ben ik zelf 1.79 mtr en heb een binnenbeen maat van 82 cm.
Kan ik de juiste zithouding vinden doormidden van een langere zadel/stuur pen, of krijg ik dan het idee dat ik op een kinderfiets rond rijd?

Alvast bedankt voor de reactie.

Wanneer die hybride een aflopende bovenbuis heeft (en dat hebben ze allemaal!) dan is deze fiets niet klein te noemen. De rest van de framematen (de geometrie) is sterk afhankelijk van het merk. Er is geen sprake van enige harmonisatie, laat staan uniformiteit in de geometrie van welke fietsen ook. Mensen denken dat graag, of dat is hen wijsgemaakt. Je kunt het zadel hoger zetten, binnen grenzen. Naar voor en achter zetten van je zadel verandert zowel je positie tov van het bracket, als ten opzichte van je stuur. Goed bekijken. Ook een langere stuurpen biedt een andere zitpositie. Ga op die fiets fietsen, stel het zadel op jouw hoogte af en oordeel dan.
Overigens hebben veel hybrides sturen die veel te recht zijn voor je polsen. 10-12º buiging is polsvriendelijk. Een stuur kost €20. Naar de huisarts alleen al is dubbel zo duur.

het lijkt mij dat je kennelijk zelf niet weet hoe hoog je wil zitten. Daar begint toch alles mee. Als je je niet veilig voelt, omdat je hoog van de grond zit, zet het zadel dan lager. Overigens heb je extreem lange benen. 85cm zou al lang zijn bij 1m81. Beide voeten iets op de grond is vaak een goede maatstaf, maar tegenwoordig maken ze die brackets nodeloos hoog van de straat. 26 cm van de straat naar hart bracket zou veilig genoeg zijn. Vaak is het 28cm of meer.
Stadsfiets maten zijn niet te meten. Bovendien heeft ieder merk zijn eigen systeem, niets is te vergelijken.