Hoe bepaal ik de juiste framemaat?

Dag beste mensen,
Mijn naam is yens en ik ben opzoek naar de maaten van een racefiets voor mij ik ben 1,60m maar een vriend zij dat hij naar een fietsenwinkel was gegaan en daar spelciale metingen hadden gedaan?
Waar zou ik dan zo een winkel vinden ik woon omgeving Brussel. Ik wil beginnen met koersen maar weet ook nog niet welke soort/merk fiets ik moet nemen om te beginnen.
Albast bedanky!
Grtjs
Yens

Wielen en frame horen in een verhouding tot elkaar te staan en ook in verhouding tot lichaamslengte. Bij kinderfietsen is er meestal maar een framemaat. Voor uw dochter is het eenvoudiger om een groter tandwiel vooraan te monteren en/of een kleiner achteraan, afhankelijk van het type fiets dat ze nu heeft. Daarmee is eenvoudiger een grotere versnelling te realiseren dan met andere wielen.

In een goede racefietswinkel meten ze je op, voordat je een fiets koopt! Met 1m60 ben je sowieso aangewezen op de kleinste kadermaat en wellicht een kortere stuurpen en een compact racestuur dat minder diep is (=minder reach en minder drop). Vaak heeft men die kleinste maat niet op voorraad. Als voorbeeld van een goede fiets in kleinste maat noem ik hier Scott Speedster 20 in de maat XS of XXS. In dit geval zou ik kiezen voor de XS, die heeft een prettiger stuurhoek en langer balhoofd en de kans is groter dat die maat wel in voorraad is en dus proefgereden kan worden. De stuurpen is met 100 mm wel heel lang, 75 mm lijkt me meer passend. Daar moet de winkel in kunnen voorzien. In Nederland is het zo dat de importeurs van sommige merken de kleinste maat zelfs niet importeren. In België heb ik geen ervaring op dat punt.
Je andere vraag laat ik over aan de ervaringsdeskundigen uit het Brusselse.

Okey thnx maar ik heb iets fout vermeld mijn lengte is 1m80 :slight_smile:

Niet netjes! Alle moeite, die ik gedaan heb, was voor niks. Je kunt je bericht corrigeren en wijzigen! Is wel zo correct en respectvol!
Ik hoop dat anderen met dezelfde vraag hier wel wat aan gehad hebben!

Hallo,
Mijn naam is Albert wij willen onze pleegdochter een nieuwe fiets kopen als verrassing voor de verjaardag.
Nu weten we dat ze graag een Beach cruiser wil of een oma fiets, haar binnen been lengte is 82 cm ze is 25 jaar en 1.65 lang nu vragen wij ons af wat voor framemaat moet je nemen, en is dit bij een cruiser ook belangrijk.

Met vriendelijke groet,

Albert

Na controle, zelf maar even gemeten dus 1.70 lang is ze dus komt is beter bij elkaar denk ik 82 cm klopt wel

Hallo,
een binnenbeenlengte van 82cm en een lichaamslengte van 1,65m kan onmogelijk kloppen. Hoewel dat heel aanmatigend klinkt. (82cm past bij 1m75). Bij een lichaamslengte van 165cm en lange benen, laten we het daar even op houden, heb je dus de kleinste framemaat nodig. Cruisers weet ik niet meer dan dat het fiets-ondingen zijn, omafietsen zijn niet veel beter, maar daar is nog wat over bekend. Koop de kleinste maat die men in voorraad heeft.

Ik heb twee zoontjes een zoon van bijna 7 jaar en een zoon van bijna 9 jaar.
Ze zijn beide even groot. 1.35m
Ik wil graag nieuwe fietsen voor hen aanschaffen en vraag me dus af welke formaat het beste is.
Ik ben bang als ik een 24 inch fiets voor ze aanschaf dat ze te snel uit groeien en dacht meer aan een 26 inch.
wat is wijsheid??

Een bekend dilemma. Hoewel…
Eerst voor de duidelijkheid: 24 en 26’’ zijn historische aanduidingen, maar beslist geen maten. Als je mountainbike-achtige fietsen bedoelt, dan gaat het over 507 resp. 559mm wielen. Maar er zijn nog wel 5 andere maten, die destijds (vóór 1980) met 24 resp 26 inch werden aangeduid. En die bestaan ook nog: 520, 540, 571, 584 en 590mm. Die maten staan op de band.
De vraag is nu: zijn er dan fietsen met 559mm wielen die zo klein zijn dat je zoons van 1m35 erop passen? Ik betwijfel dat zeer. Het gaat dan met name om de afstand tussen zadel en stuur. Die jongen moet die fiets ook kunnen beheersen en niet andersom. Daar zou ik eerst eens naar kijken. Ik bouw zelf fietsen voor kleine mensen en heb de kleinst mogelijke frames voor 559mm wielen. Een persoon van 1m45 hanteer ik als minimum. Wellicht is het verstandig te kiezen voor een gebruikte fiets met 507mm wielen om de aanstaande groeispurt te overbruggen (op Marktplaats voor een paar tientjes) en dan over te gaan tot de aanschaf van een kleine fiets met 559mm wielen.

Neen ge moet uw ballen niet meetellen , gemoet meten van in de lies tot aan de grond !!!

Beste redactie,
Onze dochter (bijna 11) is klein van stuk. Ze is verder vroeger dan gebruikelijk gestart in het voortgezet. onderwijs. Ze fietst dagelijks 2 maal 13 km. naar/van school. Met 1.30 m lukt een grote fiets nog niet. Ze kan zo nu en dan meefietsen met kinderen maar raakt uitgeput door het snelle trappen. Nu vroegen wij ons af of er fietsen zijn met relatief grote wielmaat maar met klein frame. Ooit vernamen we dat Giant iets dergeljks op de markt brengt maar we kunnen daarvan niets terugvnden. We hopen dat u ons wilt antwoorden want het is (helemaal straks met wind en regen) echt een groot probleem. Alvast veel dank.

( reactie op: "advies voor Phem , zie 18 febr. 2016)

Ik vond dit een goed advies .
Ik had werkelijk gedacht dat het een marketing-strategie was , en dat het dus feitelijk niet in het belang van de klant is , zo’n universele framemaat .
Dank je wel voor de reactie . Op grond hiervan gaan we kijken/proeffietsen bij Ebikez in Utrecht .
afz. Phem .

Ik heb inmiddels de diverse instructies om de juiste fietsmaat te bepalen tot mij genomen, maar één ding blijf ik niet snappen:
bij een fiets met een verende zadelpen zou je op de zelf berekende maat, alsnog 4 cm in mindering moeten brengen…

Mijn lengte is 178 en met mijn binnenbeenmaat (80) x 0.68 kom ik op een framemaat van ca 54 cm.
Als ik daar noges 4 cm vanaf trek, kom ik op een maat van 50 cm.
Dat lijkt mij nogal klein in verhouding tot mijn lengte.

Ik zou eerder denken dat je bij de gevonden maat 4 cm moet optellen ivm met het inveren van de zadelpen.

Voor de duidelijkheid ik ben zoekende naar de juiste maat voor een (mannetjes) e-bike voor recreatie/toeren.

Ben erg benieuwd naar uw reactie(s), waarvoor vast mijn hartelijke dank.

groet / Clemens

De klassieke framemaat is uit de tijd dat racefietsen een voorgeschreven wielbasis van 100 cm hadden. Dat is meer dan 35 jaar geleden. En ook toen was er GEEN universeel maatsysteem. Vergeet die maat. Het is een mythe en in de oerconservatieve fietswereld niet weg te branden. Die zitbuismaat betekent ook bij moderne racefietsen eigenlijk niets meer (frames zijn sloping en stack en reach zijn veel betere criteria) en bij stadsfietsen is er sowieso weinig verschil in de geometrie. Verende zadelpennen, behalve die met paralellogram, zijn ondingen. Ze werken tegen je trapenergie in, zijn zwaar, kwetsbaar, ze veren (als ze dat al doen), maar dempen niet en daar gaat het om. En het laatste bezwaar heb je zelf geformuleerd.

Beste Sjef, Dank u voor uw snelle en kundige reactie. Met dit advies zijn we zeer geholpen. Vriendelijke groet! Jeanien

Beste Sjef,

Ik wil samen met mijn vriendin een moederfiets kopen waar onze zoon mee kan rijden. Wij willen deze fiets delen. Voornamelijk zal ik de fiets gebruiken. Mijn vriendin zal hem enkele keren door de weeks gebruiken.

Wat is de framemaat die we gaan aanhouden.
Mijn vriendin 1.65m. liesmaat 76cm.
Ik 1.76. liesmaat 82cm.

Ik kwam op 48 voor mijn vriendin, 53 voor mezelf.

Het gaat om de sparta amazone 4 life.

Met vriendelijke groet,
Alex

Hoi Alex,
Een kleine fiets groter maken is altijd gemakkelijker, dan andersom, geldt ook voor moederfietsen.
Mijn advies is in elk geval de maat 48cm te nemen, waarbij je voor een snelle aanpassing van de zithoogte een zadelpenklem met snelspanner moet gebruiken.(Nu zit er een met een inbusbout op.) Die dingen kosten niets en zal de verkoper je graag wisselen (hoop ik dan maar!). Deze zijn zonder gereedschap in enkele seconden te verstellen. Er zijn nog 2 opletpunten. 1. verende zadelpennen zijn in mijn ogen ondingen met ondermeer het nadeel dat je de pen niet in de laagste positie kunt zetten. Je vriendin moet wel relaxt kunnen zitten en goed aan de grond met de voeten. Opletpunt 2 is nog de verstelbare stuurpen. Er zijn er die je zonder gereedschap kunt verstellen (zoals bij de zadelpenklem), maar ik kan niet zien of dit zo’n type is. Dan kunnen jullie in seconden bij gebruik je eigen voorkeur instellen.
Groet en succes,

Bedankt voor de reactie. Ik ga de fiets kopen op framemaat 48.

Ik hoor een hoop mensen klagen over de verende zadelpen. Misschien maar meteen ruilen.

gr,
Alex

Ik probeer bij Ebikez informatie te krijgen over hun
Spark One e-bike , qua maten . Hun antwoord is dat deze fiets alleen maar in maat 50 te leveren is , maar dat met zadelhoogte- en stuurverstel-mogelijkheden de fiets geschikt gemaakt kan worden voor àlle personen met lichaamslengtes tussen 160 en 190 meter .
Een universele framemaat dus .

Is dit geloofwaardig ???

afz. Phem .