Advies nodig fiets framemaat 44 + kids en kleine boodschappen mee

Dag,

Ik ben aan het rondkijken voor een fiets om comfortabel 3 kids mee te vervoeren. Wij hebben een chariot fietskar. En als ik ze alledrie mee wil nemen, dan zal er 1 op de fiets zitten. Soms zal ik 1 of 2 kinderen oo de fiets hebben en fiets er zelf 1. Of gaan er 1 of 2 bij vader op de fiets.

Nu ben ik zelf 1.53 meter groot. Het liefst de mogelijkheden voor een dubbele fietsstandaard, stuurslot en verlengde bagage drager. Bij voorkeur 8 of meer versnellingen en die zowel voor korte stadsritjes als kleine tour tochtjes comfortabel voor mij als de kinderen is.

En mijn vraag is ook wat het onderhoud is met een derailleur versnelling? En kan ik beter naar de grote merken kijken of kan ik met een ander merk ook uit de voeten?

Het zou fijn zijn als iemand tips heeft, er is zo enorm veel keuze :-s

Mijn advies beperkt zich tot het alleen kijken naar fietsen met zg. 26 inch wielen (=559mm) en je niet blind te staren op de framemaat. Een heel kleine framemaat, zoals 44cm, is op deze fietsen onmogelijk, omdat anders de (stevige) bagagedrager niet in de constructie past. Met 1m53 pas je ook nog op een zitbuis van 50cm. Zadel in laagste stand. Geen verende zadelpennen. Dubbele standaard is een accessoire dat los te koop is, geldt vaak ook voor bagagedragers. Als het “stuurslot” bedoeld is om te voorkomen dat het stuur omslaat, met het kind in het zitje, dan is daar een andere voorziening voor, die ook gebruikt wordt door vakantiefietsers met tassen aan de voorvork. Indien nodig, kan ik wel meer info opsporen.

Dag Sjef, hier kan ik zeker mee vooruit. En dat van het stuur is inderdaad wat ik bedoel.

helaas dubbel geplaatst.

Dag Sjef,

Zo’n stuurblokkering is niet op elke fiets in te bouwen begrijp ik? Ik ga van de week nog eens bij een handelaar langs om te passen en meten.

In ieder geval bedankt voor alle tips!

Oja, is het vanwege kwaliteit beter dat ik een echt merk kies? En wat zijn de voor- en nadelen van een open tegen over een gesloten kettingkast?

Groet

Hoi naughty,
Het onderdeel tegen omslaan dat ik bedoelde vergt kennelijk speciale nokken op het frame en is dus alleen geschikt voor speciaal daarvoor gemaakte frames. Het door jou bedoelde onderdeel is los te koop. Op de volgende pagina vind je ook een afbeelding ervan.
http://www.vanmouweriktweewielers.nl/?wpsc-product=sparta-pickup

Hoi naughty,
Stuurblokkering: het door mij gesuggereerde systeem vergt een daarvoor gebouwd frame. Het losse systeem: vraag de handelaar. Ik heb hiermee geen ervaring. De kwaliteit van een fiets wordt vooral bepaald door de kwaliteit van de onderdelen. Daarover wordt vrijwel niets vermeld, maar een moederfiets van minder dan €400,- lijkt mij duurkoop. Dat geldt ook voor iedere andere fiets.
Ik ben bang dat de kwaliteit van veel moederfietsen is afgestemd op de korte gebruiksduur: de peuterperiode van 2 kinderen. Als dat voor jou voldoet, hoef je zeker geen €850 uit te geven.
Open of gesloten kettingkast. In dit geval adviseer ik gesloten kettingkast. Je maakt met die fiets geen duizenden kms en met gesloten kast zou je dan met de gemonteerde ketting kunnen volstaan. Een open ketting vergt toch altijd meer onderhoud en valt de fiets eens om, dan is niet de derailleur kapot. Nadeel is dat de 7v naafversnelling zwaarder loopt dan een derailleursysteem. De 8v naven zijn qua weerstand wel vergelijkbaar met derailleurversnelling, maar die zijn weer duurder. Tegen de tijd dat je kinderen zelfstandig kunnen fietsen en je een sportieve fiets zoekt, wil ik je graag nog eens adviseren.

Dag Sjef,

De moederfiets heb ik eigenlijk niet meer meegenomen in de fietsen die ik in gedachten heb. Wat je zegt, het duurt niet meer lang tot onze kinderen zelf zullen gaan fietsen. En met de fietskar kan ik met een goede stadfiets ook prima uit de voeten. En denk ik ook dat het een betere aanschaf voor langere termijn zal zijn.

Van de week op de fiets van mijn schoonmoeder gezeten: giant brasil met 24 versnellingen. En deze is qua comfort prima bevallen. Ik denk dat ik mij ook in deze richting verder ga oriënteren.

Hartelijke groet en wederom bedankt!

Als we toch geen schoonmoeders hadden! :wink:
Graag gedaan.