24 uur gratis fietsparkeren en voldoende fietsplaatsen in nieuwe spoorconcessie

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/24-uur-gratis-fietsparkeren-en-voldoende-fietsplaatsen-in-nieuwe-spoorconcessie/

Foto DigiDaan Gisteren stemde de Tweede Kamer over de moties rond de nieuwe spoorconcessie (2025-2035). En dat is goed nieuws voor de fietser: in de nieuwe spoorconcessie blijft de eerste 24 uur gratis je fiets stallen bij het station en voldoende plaatsen voor fietsen in de trein staan. Ook verzoekt de regering NS om de mogelijkheden…

Ik begrijp niet dat de FB zo ontzettend blij is met GRATIS.
Ik geef de voorkeur aan KWALITEIT.

De fietsenstallingen die ik ken, worden geterroriseerd oor weesfietsen.
Weesfietsen opruimen kost geld.
Als gebruiker van een fietsenstalling wil ik mee betalen aan het opruimen van weesfietsen.
Zodat er weer ruimte voor mij is.

in de nieuwe spoorconcessie blijft de eerste 24 uur gratis je fiets stallen bij het station

Goed nieuws voor forenzen die op de fiets naar het station komen maar ik mis nog zoiets voor forenzen die hun fiets op het station hebben staan om het laatste deel naar hun werk te fietsen. Voor hen is het door de weeks gratis maar voor het weekend moeten ze betalen. Wat dat betreft zou het niet gek zijn om vrijdagmiddag to maandagochtend ook gratis te maken.

Voor een korte fietsvakantie gingen we het Fietserpad doen. Een route van SNP. Het eerste stuk met de trein vanwege slecht weer. Met hulp van NS personeel zaten we met acht fietsen in een halletje waar er normaal maar drie mochten staan. Dank NS.

Nou, eerlijk gezegd snap ik het hele voordeel van fietshaken niet, dat kost enorm veel tijd en moeite. Fietstassen eraf, fiets eraf en dan nog fiets en tassen de trein uit. Als de trein vol is, is dat een heel gedoe.
Voorwaarden voor fietshaken:

  • trein moet lang stil staan (wat in Nederland nooit gebeurt);
  • je moet jong en sterk zijn (een vakantiefiets weegt zo 18 kilo, een elektrische nog meer).
  • ruimte in de trein om te manouvreren (misschien rond het middaguur;

De CAF Sprinter en de ICNG hebben veel te kleine fietsplekken. Die zijn hooguit geschikt voor 24 inch fietsjes of vouwfietsjes. De oplossing is niet zo moeilijk. De ruimte wordt deels beperkt door een glazen wandje. Haal die weg en je hebt er zo 20 cm bij.

Maar fietshaken, dat is echt een achteruitgang. Dit standpunt mag de Fietsbond echt gaan herzien.

Ik begrijp de tekst dat het gratis BLIJFT niet, want ik moet altijd betalen op NS station Sloterdijk als ik mijn fiets daar een dag stal.