3 tandwielen voor vervangen door 1?

Ik heb op dit moment versleten tandwielen bij de trap-as en wil deze dus vervangen. Nou zag ik dat er crankstellen zijn met 1 tandwiel en ik vroeg me af of ik die op mijn fiets kan zetten? Ik gebruik eigenlijk altijd maar 1 voorblad.

Verder vroeg ik me af hoe ik kan zien welke crankstellen op mijn fiets passen en wat een goede kwaliteit is. Kan ik informatie vinden op het crankstel dat er nu op zit?

Mijn fiets is redelijk sportief, maar het is geen mountainbike of racefiets. Achter heb ik (als ik het goed heb) 9 versnellingen, maar daar kan ik naast zitten. Die zal ik samen met de ketting ook vervangen uiteraard.

 

Nogal wat vragen, maar allemaal duidelijk. Alleen onduidelijk wat voor fiets je hebt (merk/type) en hoe oud. Dat is wel nodig om al je vragen te beantwoorden. (misschien een link naar een afbeelding?)
Ik begin bij het begin. Je huidige crankstel kun je gebruiken met slechts 1 nieuw tandwiel, op de middenpositie. Dat is het simpelste en goedkoopste en je kunt zelf de grootte van het kettingblad bepalen voor het meest passende verzet. Het crankstel zelf verslijt niet, alleen de bladen. Maar in de goedkopere types zijn tandwielen vastgelast en dan gaat dat niet. Dan moet je een heel crankstel kopen. Ik ben benieuwd wat je op het oog had. Het is niet gezegd dat dat wel zomaar op jouw fiets past. Dat ene voorblad dat je wil gebruiken, hoeveel tanden heeft dat?
Indien de kettingbladen met bouten zijn gemonteerd, dan kun je een nieuw los kettingblad kopen (ik kan je adviseren) en met korte kettingbladboutjes monteren. Zg. singlespeed bladboutjes, je kunt ze kopen, maar ook de oude met een vijl inkorten. Wel is het raadzaam je voorderailleur als een soort kettinggeleider te handhaven, de kabel mag weg, maar met de stelschroefjes L en H stel je hem dan op de juiste stand in. Anders loopt de ketting er beslist meerdere keren af, zeker bij 9 speed. En dat wil je niet.
Of een ander crankstel direct past is afhankelijk van het type, merk, maat enz. Stadshybrides hebben allemaal BSA-schroefdraad in het bracket. Hebben gewone fietsen al meer dan 100 jaar. En de meeste hebben een trapas met vierkante astappen, waarop heel veel materiaal past. Dus kijk eens of je hiermee al verder kunt en laat me anders weten over welk materiaal we het hebben. Je hebt toch wel een cranktrekker?

Inmiddels geef ik op deze plaats al jaren aan allen die erom vragen practische, uitvoerige en deskundige, adviezen, zoals o.a. zoals in honderden topics te lezen is. En hetgeen door de Fietsersbond wordt gewaardeerd. Ik werk daar niet!
Echter: kennelijk hebben de adviesvragers, vooral de laatste maanden, niet het fatsoen om enige vorm van feedback te geven. Voor mij is dat zeer onbevredigend. Immers: het is niet duidelijk of adviesvrager 1. het gelezen heeft, 2. het begrepen heeft. 3. ermee verder kan 4. er nog meer vragen zijn. Vaak is voor de oplossing meer kennis nodig.
Vanaf nu zal ik eerst om feedback vragen, een teken van leven dus, voordat ik veel energie in een uitgebreid antwoord steek. Je krijgt van dit forum geen reminder per e-mail! Je moet zelf aktief blijven! Is toch niet teveel gevraagd?

1 like

Nou sjef ik heb je reactie gelezen.
Bedankt , dit was zoon beetje ook mijn vraag.
Ik heb een merida big nine 300 2014.
Ik zat er aan te denken om 1 enkel blad voor te doen en deze is ook een 9 speed.
Het midelste blad dus en de voor derallieur laten zitten.
Merci

De rien! Na bijna drie jaar toch nog respons van iemand die met mijn advies aan de slag gaat. Mooi!
Indien je het echt goed wilt doen (en die derailleur weg wilt laten), dan moet je een NW (=Narrow-Wide) kettingblad kopen en monteren op de middenpositie, want de voorderailleur is geen 100% garantie op niet afvallen van de ketting. Maar die dingen zijn duur: vanaf €35,-. Ik heb ruime en goede ervaring met NW-bladen van RaceFace en AbsoluteBlack. Ketting blijft altijd op zijn plaats, tenminste met SRAM achterderailleur. Bij Aliexpress kosten die bladen minder dan een tientje. De kwaliteit kan ik echter niet beoordelen en de levertijd is minstens enkele weken.
Overigens: plaats de derailleur zo laag mogelijk boven de ketting, dan heb je de minste kans op ontsporen.

1 like

Hahaha. Bedankt in ieder geval.
Zoon leek ben ik niet maar hoe meer je er in verdiept deste sneller het kan gebeuren dat je iets verkeerds koopt.
Denk sat het zo wel lukt, zal toch een project worden voor de lente.