Aanschaf (beginners) fitness fiets

Mijn eerste post en gelijk met een vraag in huis vallen...

Hopelijk word ik ook aangestoken met het fiets virus en zullen nog meer posts volgen!

Ik ben 27 jaar en kom uit het heuvelachtige zuid Limburg, dus eigenlijk wel een mooie locatie om een fietshobby te beginnen  :)

 

Aangezien ik meer aan beweging wil gaan doen en alleen sporten in de sportschool niet echt mijn ding is ben ik op zoek naar een leuke (beginners) fiets waar ik een aantal jaar mee vooruit kan. In eerste instantie wil ik vooral mooi weer ritjes gaan maken hier in Zuid Limburg en later wil ik de fiets ook bij droog weer gaan gebruiken voor woon/werk verkeer (13 km enkele reis).

 

Ik heb eigenlijk mijn zinnen gezet op een fitness fiets. Vooral omdat ik hier de zit fijner van vind en dit soort fiets breder inzetbaar is dan een echte racefiets. Ik heb ook nog een gewone sport hybride getest, dat fietst ook lekker maar die pak ik denk ik niet om in de avond of in het weekend lekker een stukje te gaan fietsen.

Gisteren ben ik bij een zaak geweest die een Gazelle SPN3 2011 (ultegra achter en 105 voor) demo model te koop had staan. Even een proefritje gemaakt (straat op af) en ik vond het heerlijk fietsen! De fiets is aantrekkelijk geprijsd, maar helaas is deze zaak niet aangesloten bij het fietsplan en kan ik hier via mijn werkgever dus geen fiets aanschaffen (waardoor er geen belastingvoordeel op zit).

 

Het budget dat ik uit wil geven is circa 750 Euro. Echter het liefst geef ik wat minder uit.

Ik lees dat de fiets eigenlijk minimaal Tiagra of 105 afgemonteerd moet zijn, dus aan de hand van die informatie ben ik gaan zoeken.

 

Fietsen waar tot nu toe mijn oog op gevallen zijn:

- Trek FX 7.5 (deore achter sora voor) & Trek FX 7.6 (Deore achter Tiagra voor), of zou bv. de 7.3 ook geschikt zijn voor mijn doeleinden?

- Gazelle SPN2 (achter 105 voor tiagra)

- Haibike Tour SE Flatbar 2012 (volledig Tiagra)

 

De prijzen van deze fietsen liggen tussen de +- 639 (de Trek FX 7.5) en 800 Euro.

Bij de Trek spreekt me het mee verende zadel en de ergonomische handvaten wel aan, hoewel ik mij ook afvraag in hoeverre dat marketing praat zal zijn. De Gazelle is weer erg goed afgemonteerd en heeft verder weinig poespas.

 

Wat is jullie gedachte over bovenstaande en kunnen jullie aan mij (als fietsleek) wellicht een advies geven?

Wellicht weet ook iemand een zaak in zuid limburg waar ik eens meerdere van dit soort modellen kan checken en proefrijden.

Om met het laatste te beginnen: zul je wel al gemerkt hebben: wielerzaken moeten niets hebben van wat zij als halfslachtige fietsen beschouwen: sporthybrides of met dunnere bandjes en raceremmen: fitnessfietsen. Tegen alle verdrukking in zijn deze fietsen na 20 jaar (de pioneer Specialized Cross Roads 1989,  de mijne is van 1991 en 15 jaar op gereden) de laatste twee jaar door aan het breken. Ik fiets dagelijks in Zuid-Limburg en kom ze steeds vaker tegen en niet alleen in de winter, maar het hele jaar door. Nog enkele tips: verende zadels ken ik niet, wel verende zadelpennen. Net als verende vorken, die moet je mijden. Overbodig, zwaar, duur, kwetsbaar. Bovendien vreten ze je trapenergie op. Onderhoud nodig en dat is duur. Neem fiets met dikkere banden met wegprofiel, dan heb je bandvering. In je opsomming mis ik de Cube SL Cross serie en de Stevens X6. (beiden tussen 650 en 700 euro) Cube is een no-nonsense merk, dat veel waar voor het geld biedt.

Je koopt geen fiets om de handvaten, die dingen kun je zelf op iedere fiets zetten. Geldt ook voor de banden.

Sora is van een kwaliteit die ik niet op een dagelijkse fiets monteer. Maar een fiets die je prima past en met een Sora derailleur, nou en? Het ergste wat je kan overkomen is dat je het onderdeel na 3 j  vervangt door een beter. Deore en Tiagra: prima om mee te beginnen en jaren probleemloos mee te rijden. Wel onderhouden, schoonhouden en smeren. Een wegcrankstel met een groot buitenblad is wel mooi, maar alleen zinvol als je gemiddeldes van ruim boven de 30km/u rijdt. Zo niet dan is een Deore crankstel (zelfs met 44t) nog ruim snel genoeg. Door de dikkere banden heb je ook al een groter verzet.

De eerste indruk op zo'n lichte fiets is altijd een eye-opener, vanwege het ontbreken van 8 kg gewicht. Dat gevoel geven andere fietsen dus ook. Dus ga ook bij andere dealers kijken. Maar zoals gezegd: fietsenmakers hebben het niet op deze modellen. Ze vinden het glas half leeg. Ik zeg: het beste van beide werelden: half vol dus!

Hoi,

Als beginnend fietser ben ik benieuwd of je bemiddeld een fiets hebt aangeschaft. Zo ja welke en waarom?

Gr

Wat wil je zeggen met: “of je bemiddeld een fiets hebt aangeschaft”? Als je vraag tenminste aan mij is gericht. Zet anders de naam van geadresseerde erbij, je kunt wijzigen! Hier is een woord verkeerd, of ontbreekt er een.

Was benieuwd of Spurlie inmiddels een fiets had aangeschaft. Klopt het typen ging niet vlekkeloos.
In de wereld van de fietsen is het moeilijk zoeken naar een fiets voor tochten met en zonder bagage.

Aha! nu is het duidelijk: “inmiddels” was het gezochte woord.
Er zijn inderdaad steeds meer fietsen voor het zg. trekking. Er op uit trekken, voor een dag, maar ook voor enkele weken. Dergelijke fietsen moeten kwaliteit zijn, je wil immers niet met stukken staan. Budget van ca. €800 tot meer dan €3000. Als je in Europa blijft heb je meer keuze. Stevens heeft veel keuze, maar weinig dealers. Op de tweede handsmarkt kijk eens naar Giant Expedition of Stevens Randonneur. Kies in ieder geval niet voor een frame met lage instap, ook al zou je dat gewend zijn. Zijn slap, gaan zwabberen bij afdalingen, linke soep.
Ligt ook aan je lengte. Fietsen in winkels zijn altijd grote maten. Erg lastig.
Cube maakt ook degelijke fietsen, veel waar voor je geld. Als je wat gezien hebt, kun je hier een link plaatsen, dan kunnen anderen je adviseren over wat wel en wat niet te doen. Verder kun je nog terecht op forum van wereldfietser.nl. Geschikt voor iedere vakantiefietser.