Aanschaf hybride/fitness fiets

Beste Sjef,

Na enige topics met je nuttige adviezen te hebben gelezen, heb ik toch nog een paar vragen over het aanschaffen van een nieuwe fitness fiets.

Ik ben van plan binnenkort een ronde door NL te maken, waarbij ik elke dag zo'n 100-130 km zal fietsen. Ik wil graag een fiets kopen die daar geschikt voor is, en die ik ook kan meenemen als ik binnenkort naar Zwitserland verhuis. Ik hoop er daar dan wat mee door de bergen te toeren, maar vooral ook voor woon-werk verkeer te gebruiken.

Omdat ik gewend ben aan een MTB zit ik niet heel graag op een racefiets, dus daarom leek een fitness fiets mij een goede optie. Ik wil echter niet teveel inleveren op snelheid (aangezien ik een vriend van mij op een carbon pinarello bij moet zien te houden:)).

Nu heb ik deze fiets op het oog: http://www.wiggle.nl/boardman-hybrid-team-2014/

Ik heb echter geen ervaring met de webshop en het spijtige is dat ik deze fiets niet kan testen vooraf. Volgens jouw advies heb ik gisteren even op een giant escape gereden (RX, de 0 was niet in mijn maat). Deze beviel wel goed, maar de RX was wel 1000 euro en de 0 was volgens de verkoper een stuk minder snel op de weg.

Nu ben ik benieuwd wat jij van de boardman denkt, en of jij nog een advies hebt voor een fiets die vergelijkbaar is qua afmontage voor ongeveer hetzelfde bedrag (ik heb de indruk dat de boardman veel waar voor zn geld biedt).

Ter info, ik ben 1,92 en ongeveer 80 kilo.

Alvast mijn hartelijke dank voor je advies!

Gr, Ard

  1. een fiets moet je voelen. advies is dus fiets kopen nadat je erop gefietst hebt.
  2. Wiggle is betrouwbare webshop. Waarom niet in Nederland bij jou in de buurt? De eerste problemen zou je wel eens in Nederland kunnen krijgen. Boardman is hier niet te koop, naar mijn info.
  3. Boardman zal zeker goede fiets zijn, geschikt voor Nederland, ongeschikt voor Zwitserland, immers geen triple crank. Ook veel waar voor het geld.
  4. Een hybride zal altijd langzamer zijn dan een racefiets. Immers, je zit 5 tot 10 cm hoger en hebt dus meer luchtweerstand. Gewicht is 3 tot 4 kg hoger, al zul jij daar minder van merken dan een vrouwtje van 50kg. Stuur is ook nog breder en kabels niet weggewerkt.
  5. Ik ben momenteel in het buitenland en beschik niet over mijn database. Aangezien je naar een duitstalig land gaat, is een Stevens 6X Lite aan te raden. In Nederland heel weinig dealers.

Beste Sjef,

Het is al een jaar geleden, maar toch nog mijn grote dank voor je advies! Inmiddels al enkele duizenden kilometers plezier van de 6X lite gehad, zowel in NL als in de bergen.

Ik kwam weer even op het forum om eea te lezen ivm aanschaf van een fiets voor mn vriendin, maar dat wordt denk ik ook een 6x lite. Of de aero rs1 van giant als ik die nog ergens kan vinden.

Mvg, Ard

Graag gedaan Ard. Bedankt voor de feedback, dat zouden meer mensen moeten doen!
Ja, de Giant Aero RS1 is uit de collectie. Zeer jammer. Soms snap ik niets van die fietsfabrikanten.
Hier is er nog een:
http://www.rijwielcashencarry.nl/giant-aero-rs-1-2014-mat-grijs-dames?utm_source=google_shopping&gclid=CI-FkpyotcgCFcnVcgod0SYHlQ