Nieuwe fiets advies welke fitness/hybride fiets?

hallo allemaal

tot nu toe had ik weinig met fietsen maar wil me er in verdiepen om de fiets te gebruiken voor woon werk verkeer.

dit is een afstand van ongeveer 15 a 17 km afhankelijk van de route.

momenteel heb ik een gazelle medeo heren hybride fiets en ik ben in 7 jaar tijd 1 keer naar het werk gefietst.

resultaat heen weg 45 minuten terug weg 1 uur, zadelpijn, moe van het werk was het resultaat.

gezien de ploegendienst zou ik deze afstand graag rond de half uur kunnen fietsen zonder helemaal bezweet aan te komen.

om de conditie te verbeteren overweeg ik om eerst op een home trainer te trainen.

dan mijn vragen.

welke fiets is aan te raden met een lengte van 172 en mijn wensen?

dus comfortabel hogere snelheden kunnen fietsen zonder zadel of rugpijn.

is een hartslagmeter handig en zoja waarvoor?

hoe is het gebruik van een electrische fiets boven de 25km/h? 

zijn er algemene tips voor iemand die van bijna niet naar 5 dagen van 30 a 35 km per dag wil gaan?

bedankt alvast

Naar mijn mening heb je wel erg hoge (te hoge) verwachtingen. pakweg 16km in een half uur, dat is 32km/u gemiddeld. En dan nog niet eens zweten. Als je dat kunt krijg je een profcontract en hoef niet meer naar je huidige werk. ;-))

met een e-bike is dit sowieso onmogelijk, want boven de 25km/u is er geen ondersteuning en moet jij dat gietijzeren bakbeest van 25 tot 30 kg zelf op snelheid houden. Een racefiets, met krom of recht stuur weegt 9 kg. Veel minder kan ook voor heel veel meer geld.

Begin eens met in het weekend flinke stukken te rijden van 2-3 uur. Zadelpijn krijgt iedereen, daar moet je doorheen. En heel hard zweten zul je. Overdrijf niet. Hard zadel is beter dan een zacht zadel. Dat merk je zelf wel. Welk zadel, dat is heel persoonlijk. Voor wat het fietstype betreft, lees mijn antwoord op de vraag van Spurlie. Kan ook gebruikte fiets zijn. Maat aan de kleine kant (ben zelf ook 1m72).

Een hartslagmeter is beslist nodig om verantwoord te trainen. Voordat je al te drastisch van 0 naar heel hard gaat trainen: onderga eerst een sportkeuring met inspanningstest.

aangezien ik op de heenweg 3 kwartier deed over een 15 km leek me een half uur wel een leuke doel.

inspanningstest heb ik vorig jaar nog gehad bij het ziekenhuis 

op een hometrainer die steeds zwaarder werd waarbij ik een bepaalde snelheid moest zien vast te houden.

hier bleek geen rare dingen uit maar was ook geen conditietest maar een test om te zien hoe het met mijn vatenstelsel zat

ik zal je andere reply eens opzoeken.

bedankt voor het advies alvast

 

even gekeken en gezocht, maar klopt het dat niet alle genoemde fietsen binnen de gewenste prijsrange van een 700 euro komen?

ik pin me nog niet vast op een budget en ga ook gebruikt kijken maar een aantal toptips zijn wel welkom.

eerder had ik een specialiced mountainbike. maar dat is wat anders als deze fietsen.

nog een vraagje, 

op mijn huidige hybride fiets valt het me op dat de hoogste versnelling niet altijd volstaat in optimale conditie,s en de laagste versnelling wordt nooit gebruikt hoe zit dat met de fitniss fietsen?

 

wat te denken van dde giant rapid?

zijn deze fietsen eveneens geschikt om op verharde bospaden te crossen?

Van de Cube SL Cross serie is er tenminste 1 die binnen die prijsklasse valt. De hoogste versnelling van hybride is tenminste 44X11t. Daarmee kun je 55km/u rijden. Is dat niet genoeg? Het lichtste verzet wordt niet gebruikt? Kom maar eens naar de Ardennen of dichterbij de Keutenberg en als je matig of niet getraind bent is ook de Eyserbos nog te zwaar voor dat lichte verzet. Fitness fietsen hebben een flink zwaarder verzet. 50 X12t en 30 X 25t (giant rapid). Fietsen zonder verende vork op onverharde paden kun je, mits juiste banden met grip, minimaal 35mm breed. Downhillen absoluut niet. Giant Rapid is zg. fitness fiets met dunne bandjes, niet geschikt voor bospaden enz.

ok, ik ben inmiddels iets verder.

ik heb een hartslagmeter en eveneens wat metingen gedaan.

binnenbeen maat is 77 cm en totale lengte is 172 cm.

volgens de diverse berekeningen kom ik op een frame maat van 52 a 54 cm uit.

framemaat van mijn huidige fiets is 57 cm en eigenlijk dus te groot voor mij.

tevens heb ik iets opgezocht over trainen met de hartslagmeter maar daar moet ik eerst een gemiddelde en maximale hartslag hebben zoals ik dat lees.

eersts maar eens achter een snelheids en afstands metertje aan 

 

zo metertje heb ik, nu eens goed instellen.

ben ook nog even bij een winkel langsgegaan en die raden een trek 7.5 aan of een bad boy 6 van cannondale.

ik heb even op de trek gefietst en dat was een stuk lichter en beter dan mijn eigen fiets.

qua topsnelheid had ik nog 2 tandwieltjes over.

alleen de handel voor terugschakelen ging niet automatisch weer terug.

wel prijzig met prijzen rond de 900 euro.

 

snelheidsmeter zit erop en op de hibride kom ik op een 22 km/h als comfortabele vlotte snelheid met een top van net over de 30 zonder dat ik op de pedalen ga staan.

Ik neem aan dat je wel  minstens 10% korting hebt bedongen, niemand betaalt de catalogusprijs. Veel plezier en conditie ermee!

ik ben nog in de orientererende fase hoor,

de trek heb ik een proefrit op gemaakt.

viel me nog mee hoe comfortabel de zit was.

de cannondale ziet er qua looks wel stoer uit in het matzwart en de schijfremmen.

maar ook de cube cross sl of pro lijkt me nog steeds leuk.

maandag maar eens informeren hoe het zit met de fietsplan.

hoe zit dat met die shimano onderdelen?

zo is de cube pro 200 euro duurder dan de gewone sl cross maar is hij het prijs verschil waard?

verder zag ik nog wat specialized fietsjes, is dat nog interessant?

hier even een paar links, misschien kan iemand me vertellen wat er wel of niet zo goed is aan deze fietsen?

ten eerste de prijstopper naar mijn idee:

de cube sl cross sl voor 650 euro:

www.cube.eu/nl/tour/cross/sl-cross/

ten tweede de opvolger van nummer 1:

de cube sl cross pro voor 850 euro:

www.cube.eu/nl/tour/cross/sl-cross-pro/

cannondale bad boy 6 voor 900 euro.

www.cannondale.com/nld/catalog/product/view/id/25432/s/bad-boy-0/catagory/511/

mis ik nog een toppertje?

is de 200 meerprijs van de pro cube tov de niet pro het prijsverschil waard?

de cannondale ziet er stoer uit maar zijn de onderdelen ook goed?

de vertandingen zeggen me eigenlijk niks behalve dan dat een grotere tandwiel voor voor een hogere top kan zorgen.

Om met het laatste te beginnen: een groter tandwiel zorgt niet voor een hogere top. Dat moet jij doen. (als je op het zadel maar net op 30km/u komt heb je nog een heel lange weg te gaan, dus ieder crankstel is groot genoeg voor jou.) Een groter tandwiel betekent alleen zwaarder trappen. Cannondale onderdelen komen toch ook van Shimano, dus kwaliteit is bekend. De Cannondale die je hier noemt is peperduur, met zeer matige onderdelen en schijfremmen die moet je niet willen. Nergens voor nodig, veel slijtage, gewicht en aanlopen blokjes enz, enz. Bij spijt kun je niet meer naar V-brakes overstappen, want frame en vork hebben geen v-brake nokken. Wat jij met SL Cross SL aanduidt is SL Cross, is goedkoopste versie. 200 euro extra voor SL Cross Pro is terecht.

bedankt voor je antwoord

zoals gezegd, conditie is erg laag en fietste eigenlijk maar heel weinig.

beetje met de kids in de fietstoeltjes.

ik schrap de cannondale vanwege je argumentatie en wat vind je van de trek 7.5?

en zijn er nog andere merken die ik over het hoofd zie?

Trek FX 7.5 is prima en prijsverschil met 7.3 is zeker gerechtvaardigd. 7.3 zou ik afraden.

Natuurlijk zijn er nog vele merken die identieke fietsen maken, maar waarom zou je de keuze nog moeilijker maken? Bovendien wil je de fiets toch kopen bij een fietswinkel in de buurt. Dan kun je snel even langs wippen bij een probleempje (of een groot probleem).

Veel fietsplezier.

op jouw advies toch maar even een stuk gefietst vandaag.

39 km met een stukje top van 33 zonder van het zadel te gaan met een hartslag van 181.

in het begin was de hartslag een 144 met een snelheid van rond de 19 km/h en na meer dan 2 uur was dat 151 met een snelheid van 15 km/h.

slecht gesteld met de conditie zeker?

gemiddelde was bijna 17 km/h over die 39 km.

na een 2 uur moest ik toch even wat vaker van het zadel af vanwede zadelpijn en even op de pedalen en daarna uit laten gaan.

mijn huidige fiets heeft shimano alivio en daarbij valt op dat het opschakelen probleemloos gaat en snel maar het terug schakelen is niet nauwkeurig en heeft een lange slag.

oja, ook veel last van onweersbeestjes, ik als vegetarier kan dat toch niet waarderen hahah

Dat van vegetariër geldt niet als een excuus, Klaas, want dat ben ik ook en al enkele tientallen jaren langer dan jij, tenminste als 1976 je geboortejaar is. :-)) Je conditie is inderdaad miserabel, maar je bent nog piepjong, dus het kan alleen maar beter worden. Op mijn leeftijd (1948) wordt het elk jaar minder. Over 39km deze week in Zuid-Limburg (o.a. met Slingerberg in Geulle) gemiddelde van 24.8 km/u. Als je iedere week gaat fietsen zit je over 6-9 maanden ook op zo'n gemiddelde. Geheim: ook in de winter fietsen! Dan zijn er geen onweersbeestjes!

net even weer een 10 km gereden terwijl de bovenbinnenkant benen en kont nog zeer deden.

resultaat 32.5 minuten en gemiddelde van 18.6 km/h

fietsprive plan is voor mij niet mogelijk dat gaat tot 15 km en ik woon 17 km van het werk.

zal dus gebruikt worden, en eventueel ter vervanging van mijn huidige fiets.

of 1 vervanger van de hybride fiets maar dan wat beters met de juiste maat en eventueel later een 2e sportfiets erbij.

zoiets misschien?

marktplaats nummer zoeken: 582967466

prijs is fors voor een gebruikte fiets maar gezien de nieuwprijs en het onderhoud is het misschien wel een mooie optie.

misschien is dit iets voor erbij?

marktplaats nummer zoeken: 579622935

of deze, lijkt me goedkoop maar goed merk toch?

marktplaats nummer zoeken: 582074104

 

lastig dat ik hier geen links kan plaatsen.

Natuurlijk kun je hier links plaatsen. Je hebt alleen niet geprobeerd.

eerste advertentie bestaat niet meer.

De Nishiki heeft die vermaledijde rollerbrakes. Verder ziet het wel goed uit.

De Koga is een stadsfiets, maar met een smal/hard zadel ook voor langere afstanden geschikt te maken.

ik krijg de melding dat de browser dit niet ondersteund.

en alleen op dit forum.

Klaas, stuur een bericht naar de webmaster van het forum met je klacht/bevinding. Het is zeker ongemakkelijk en vreemd, maar kun je geen recentere browser downloaden?

ik gebruik google chroom naar volle tevredenheid.

zal een mailtje sturen.

overigens nog gelezen dat de 15 km woon werk niet als leidraad gegeven kan worden.

stel je gaat halverwege op de trein dan telt dat ook.

dus morgen maar weer informeren.