Aanschaf nieuwe fietsen - door de bomen het bos niet meer zien

Beste forumgangers

Wij (man en vrouw) willen elks een nieuwe fiets aanschaffen voor zowel woon-werk-verkeer als daguitstappen. Momenteel fietsen we tussen de 10 en 20 km per dag heuvel op heuvel af op 2 oude rammelbakken zonder versnellingen.

Binnenkort wordt dat voor mij (vrouw) allicht wat meer en dus wil ik een degelijke fiets.

We zijn heel wat fietsen gaan testen en bezochten een aantal handelaars, maar zien ondertussen door de bomen het bos niet meer.

We denken nu aan:

- Gazelle Chamonix Pure

- Trek T200

- Batavus Cayuca

- Giant Chill CS 1 LDS

Deze fietsen rijden voor ons het "vlotst", maar het is ons niet helemaal duidelijk of we best voor een gesloten kettingkast gaan al dan niet.

Enige tips/comments over/op deze fietsen of over andere fietsen die voor ons interessant kunnen zijn, zijn dus meer dan welkom!

Alvast bedankt!

Mieke

Gazelle en Giant hebben roller brakes. Hoe onverantwoordelijk van deze fabrikanten! "Heuvel op, heuvel af", blijf dan van roller brakes af! Deze remmen waren vrijwel uitgestorven, maar toen het patent verliep ging veel fabrikanten deze ondingen weer inkopen. Ze remmen ook als je niet remt en als ze echt moeten remmen, heuvel af, remmen ze helemaal niet.

Deze fietsen hebben verende zadelpen en vork. Geschikt voor de stad, maar niet voor tochten. Kettingkast wel: minder onderhoud, maar moet toch gebeuren. Kettingkast niet: meer onderhoud, maar kun je altijd zelf doen.

Batavus is de voordelige aanbieding.

Door de bomen het bos niet zien? Dit zijn bijna identieke en loodzware fietsen, vooral bedoeld voor de stad. Voor tochten zijn er heel andere fietsen: 5-7 kilo lichter en vergelijkbare prijs, zeker zonder rollerbrakes, verende vorken en zadelpennen. Voorbeeld Giant Ligero. Enige onderscheid hier is al dan niet kettingkast. Als je niet opkijkt tegen de gepeperde rekeningen van de fietsenmaker, kies dan voor de lichtste fiets. Zo niet: kettingkast.

Over de degelijkheid van deze fietsen hoef je je geen zorgen te maken.

Valt dat even mee dat we liever op de Trek en de Batavus rijden.

De fietsen zouden we vooral gebruiken om (dagelijks) op en en af naar het werk te rijden. Zo'n extra dagtocht is momenteel het goede voornemen, maar we weten nu al dat het er niet echt vaak van gaat komen. Als we 5 à 10 keer per jaar een dagje gaat fietsen in de toekomst zal het veel zijn vrees ik.

Lijken het je voor zo'n fietsplan (zo'n 35km per dag) te zware fietsen? Zo ja, waar kijken we dan beter naar?

We leggen in de winkel altijd uit waarvoor we een fiets nodig hebben en ze sturen ons altijd naar dergelijke modellen. Leek als we zijn, testen we die dan maar.

Is het een idee dat het bij lichtere fietsen moeilijker is om een fiets te zitten waarop je rechtop zit? Dit is voor ons namelijk echt wel belangrijk. Als er lichtere fietsen bestaan die beter geschikt zijn, horen we het uiteraard graag!

Bedankt!

Je ziet het goed: lichtere fietsen zoals ze in de winkel staan, zijn bedoeld om sportief te fietsen. Dat betekent meer snelheid. Om kracht te zetten, moet je voorover buigen, want alleen dan zijn de spieren die kracht op de pedalen zetten (achterkant bovenbeen: hamstrings) gespannen en alleen gespannen spieren leveren kracht. Rechtop zittend lange afstanden willen afleggen is, om het eenvoudig te zeggen, onverstandig. Uiteraard is de luchtweerstand ook nog veel lager als je 45graden voorover buigt. Meer is niet nodig. 30 graden voorover heeft ook al flink effect. Kun je zelf uitproberen. Boven de 20km/u is luchtweerstand de grootste weerstand.

Als je dat niet kan/wil, dan houdt het op.