Gazelle levertijd

Een maand geleden heb ik een Gazelle Chamonix S8 besteld. Ik had hier op het forum veel hulp gekregen en veel geleerd, en na veel, heel veel fietsen te hebben vergeleken leek dit mij echt een superfijne fiets.

Op internet stond bij Gazelle dat deze fiets binnen 2 weken geleverd kon worden. Mooie levertijd, zodat ik na mijn vakantie lekker zou kunnen gaan fietsen. Fiets netjes besteld bij een fijne fietsenmaker hier in de buurt. En toen bleef het stil, heel erg stil.

Al een aantal keer contact gehad met de fietsenmaker: nee de Gazelle is weer een week opgeschoven.
Inmiddels zelf maar eens contact met Gazelle gehad via het portal op hun FaceBook pagina. Ene Silke wist me op het hart te drukken dat de Gazelle gewoon bij hen op voorraad is, en dat het maar raar is wat mijn fietsenmaker beweert.

Gisteren zou dan de grote dag zijn dat de Gazelle er zou zijn, en wat denk je: nee, weer is de fiets niet uitgeleverd door Gazelle. Fietsenmaker heeft ook contact met Gazelle gehad, en tegen hem wordt gezegd dat de fiets nog helemaal niet gefabriceerd is.

Met inmiddels het eind van de zomer aardig in zicht, heb ik besloten de fiets voor nu af te bestellen. Vind het erg jammer, want ik had me er zeer op verheugd. Dan toch maar geen Gazelle, want dit soort gepruts, daar zit ik niet op te wachten. Ik schuif mijn aankoop nu maar naar het voorjaar.

En opnieuw zoektocht dus. Sorry voor dit negatieve verhaal. Ik hoop dat ze er bij Gazelle iets van leren.

Zonde toch, maar een positief bericht over Gazelle: dat zou pas opvallen.

Dus het verbaast je niet bedoel je? Ik vind het inderdaad erg jammer, maar goed… ik ga me opnieuw oriënteren, en ik ga toch kijken of ik een fiets kan kopen gewoon met een ketting ipv een riem.

Ik lees en hoor dit vaker.

Hoe ik het zie: het gaat goed met de werkgelegenheid en economie. Er worden massaal nieuwe fietsen besteld. De productie capaciteit lijkt achter te lopen bij de vraag.

Ik zie gelijkenissen met populaire nieuw uitgebrachte modellen auto’s waar soms een jaar of langer bestel tijd op zit.

Mijn Batavus Dinsdag Excl. kon de lokale dealer ook pas na 5 of zoiets maanden leveren. Hij en Batavus waren er iig eerlijk over (?). Batavus zou pas een nieuwe batch produceren tzt. Ik heb eentje elders in het land gezocht die op voorraad was. Er was ergens welgeteld één (in mijn gewenste frame maat die verder vrij courant is denk ik: 61)

Wat de dingen hier niet simpeler maakt is dat Nederlandse fietsfabrikanten met een model per jaar werken, zo lijkt bijv. de Gazelle Chamonix C8 2020 geen riem meer te hebben maar een kettingkast.

Ik heb wel eens een rapport gelezen dat het afschaffen van die serie per jaar tot iets van 10% omzetverlies zou leiden maar ik vindt het de markt vertroebelen en hoe zeker is die 10%?

Wat verder denk ik niet helpt is dat fabrikanten minder hun oren laten luisteren naar kleine fietsenmakers dan naar grote partijen

Ik heb geen enkele reden om de werkwijze van Gazelle of je LBS te verdedigen.
Maar ik lees op gazelle.nl dat de levertijd van twee weken geldt voor bestellingen bij gazelle.nl.
Ik heb niet gelezen dat de levertijd van twee weken geldt voor bestellingen bij de LBS.

Volgens gazelle.nl kan je voor service aan je aankoop bij gazelle.nl terecht bij 1000 servicepunten.

Het lijkt me dat je de aankoop van de fiets van je voorkeur in de herkansing kan doen.

Er zal wel een verschil zitten tussen op de website bij Gazelle bestellen en de lokale fietsenmaker die via de leverancier bestelt inderdaad.

Uiteindelijk heb ik het 2019 model gekregen van een gul familielid die het sneu vond dat het allemaal zo eindeloos duurde. Wel bij een andere winkel vandaan. Dat vind ik wel sneu ergens voor mijn fietsenmaker, maar deze fiets is wel tip top. Heb er wel zelf een en ander aan moeten afstellen eer het helemaal naar mijn zin was, maar geen spijt van. Heb er de hele herfst mee rondgetourd hier in de polder en zelfs nu in de winter gaat het prima met een muts op en wanten aan.

1 like

Bedankt voor de feedback; dat zouden meer mensen moeten doen.

1 like