Aanschaf nieuwe woon werk verkeer fiets

Ik heb verscheidende topics die de afgelopen 2 jaar zijn aangemaakt bekeken. Een aantal lijken wel in dezelfde situatie te zitten en daardoor ben ik wel wat wijzer geworden, maar toch nog net niet helemaal.

Na jaren op verschillende Gazelle Orange, een giant huppeldepup en een random fiets met derailleur te hebben gereden ben ik nu voor woon/werkverkeer opzoek naar een nieuwe lichte onderhoudsvriendelijke fiets. Eerst dacht ik gewoon voor een dichte kettingkast model te gaan, maar zo’n riemsysteem lijkt mij ook wel wat. Ik ben niet van plan de fiets mee het bos in te nemen of over zandpaden te gaan rijden. Ook zal ik er waarschijnlijk geen lange afstanden mee gaan rijden. Daar heb ik de racefiets voor.

Eisen:

  • goede versnelling (dus prijstechnisch 8 versnellingen waarschijnlijk)
  • Houding liever meer normaal dan meer actief
  • Rond de 1000 euro
  • Te koop bij een plaatselijke FM in de omgeving Veldhoven/Eindhoven
  • weinig onderhoud

Gebruik:

  • Woon/werkverkeer (7 km enkel)
  • in het weekend naar vrienden/familie (10km enkel)
  • Normale fietspaden
  • hele jaar door
  • gem snelheden tussen 18/25km/u

Uit mijn zoektocht (rond de 1000 euro) kwam ik op de volgende modellen:

  • Giant Anytour CS2 (999 euro)
  • Batavus Dinsdag Exclusive (1199 of op sommige plekken 1079)
  • Trek L500 (1099 euro)
  • Cube TravelPro (999 euro)
  • Kalkhoff endavour (1099 euro)

Als ik het goed bekeken heb zijn al deze fietsen uitgevoerd met de CDN riem, behalve de Batavus. Al las ik op een ander forum dat de levertijd van de batavus erg lang is (leverbaar pas eind februari tot mogelijk zelfs pas april 2019).

Volgens mij is de levertijd van alle modellen op het moment niet ideaal. Een van de fietsenmakers waar ik langs ging zei dat de Trek L500 ook pas eind januari weer leverbaar is.

Van de Cube en de Kalkhoff weet ik de levertijden niet goed. Ook weet van de Cube nog geen (goede) fietsenmaker om te kopen. Recent is een FM overgenomen en is nu fietsvoordeelshop. Blijkbaar werkt het zelfde personeel er nog, maar voor online winkels zoals fietsvoordeelshop en fietsenwinkel.nl ben ik beetje huiverig of men wel kwaliteit levert.
De enige winkel die ik zo snel weet dat de Kalkhoff levert had ik niet een heel erg goed gevoel bij. Nog geen andere zaak kunnen vinden die deze in de omgeving verkoopt.

Het meest neig ik tot nu toe naar de Giant Anytour CS2 vanwege dat hij (tot nu toe) nog op voorraad is bij de giant store in Eindhoven en dat hij een ‘normale’ zit lijkt te hebben. Giant heeft ook de Anytour CS1 en deze is 200 euro duurder. Ik zie op de versnellingsnaaf na niet goed wat de 200 euro meer het waard maakt om deze te kopen.

Ik heb nog op geen van de genoemde modellen gezeten, dat moet uiteraard ook gebeuren. Al ben ik nog geen FM’s tegen gekomen die op dit moment mijn maat op voorraad hebben (behalve de giant anytour cs2 dan).

Dan over het materiaal:

Ik las in verschillende topics dat Sjef een zware afkeer heeft voor schijfremmen. Wat is hier dan zo slecht aan? Op alle MTB’s en tegenwoordig ook steeds meer racefietsen zitten schijfremmen. Dus het lijkt mij geen slecht spul.

Hoe ‘slecht’ is de CDN riem? Ik heb het gevoel dat ik de juiste doelgroep voor een CDN riem ben, niet over bospaden. Geen extreem lange afstanden, geen hoogte verschillen. Ik dacht er zelf aan dat wanneer de riem tzt versleten is, hem te laten vervangen voor de betere/duurdere CDX riem met bijbehorende tandwielen.
Ik ben wel een snelle optrekker bij stoplichten in een lage versnelling, dus ik las ergens dat een ‘snubber’ dan handig is.

Als iemand toevallig nog een goede aanrader voor een FM in de omgeving Veldhoven/Eindhoven heeft, hoor ik het graag.

Over de riemen laat ik anderen aan het woord.
Over schijfremmen wil ik wel wat kwijt. Dat er steeds meer fietsen met schijfremmen verschijnen is het gevolg van de strategie van de fietsindustrie om ons allemaal, in Europa en Noord-Amerika, te dwingen een volledig nieuwe fiets te kopen. Want, dat is het effect. Voor het gebruik van schijven blijft geen onderdeel (behalve het zadel en stuur) ongewijzigd. De markt in deze gebieden is al een tijdje verzadigd.
Voordelen en nadelen van schijfremmen.

  1. voordelen. Ze remmen uitstekend, ook in extreme (weers)omstandigheden. Essentieel bij afdalingen met de mountainbike, zoals in de Transalp. Bij de mountainbike is het ook een noodzaak geworden, omdat de gebruikte velgen en banden zo breed zijn geworden, dat het niet met velgremmen is te combineren. En dan is er de kwestie of je zulke remmen nodig hebt om van huis naar werk of familie te fietsen. Mijn antwoord is nee.
  2. nadelen. Ze zijn zwaarder, duurder en gecompliceerder (ook in onderhoud) dan velgremmen. De schijven kunnen door extreme hitte(lange afdaling) kromtrekken. Wanneer je onderweg het remblokje eruit weet te krijgen (gereedschap nodig), kun je verder fietsen, wel zonder rem. De remblokjes hebben een voering van ca. 1,5mm. Is die op en dat merk je pas als: geen rem meer: metaal op metaal. Ook bij fietsen zonder derailleur ontstaat er een zg. paraplu in het spaakpatroon, zowel in voor- als achterwiel. Een verzwakking van het spaakwerk. De remkrachten trekken enorm aan naaf en spaakwerk. Ook een verzwakking, tenzij sterkere naaf en spaken worden gebruikt. Bij een velgrem is dit over de volle omtrek van het wiel verdeeld. Het piepen en aanlopen is alom bekend. Ik kan nog even doorgaan, maar dat doe ik niet. Rest mij op het gevaar te wijzen dat bij een botsing/valpartij tussen twee fietsers de (hete, want beremde) remschijven werken als scherp mes.
1 like

Alle vijf wat mij betreft goede en vergelijkbare fietsen, zoals ik eerder schreef heb ik zelf voor de Cube Travel Pro gekozen om de brede banden.

Over de CDN riem zou ik me niet te veel zorgen maken, hoewel je waarschijnlijk hier wel gelezen dat met veel bos de levensduur tegen valt doe ik er al 1.5 jaar mee, en ik wil ook wel regelmatig op de pedalen gaan staan wanneer het stoplicht op groen gaat. Ik zie eigenlijk nog geen slijtage aan de riem.

Inderdaad, mocht de levensduur tegenvallen, dan gewoon vervangen door CDX.

Zoals geschreven bij de Cube Travel Pro denk ik dat de CDN Urban tandwielen de zwakkere schakel zijn, maar hoe sterk of zwak zullen we denk ik pas over een jaar of twee weten. Als een van de fietsen nog CDX tandwielen heeft (geheel aluminium i.p.v. aluminium met composiet materiaal) dan zou ik bereid zijn daar extra voor te betalen. Ook CDN Urban tandwielen kan je vervangen door CDX.

Wat betreft de keuze van de fiets is, denk ik, de beschikbaarheid inderdaad een punt.

Kennelijk zijn, blijkt ook uit andere bronnen, veel fietsfabrikanten op een andere productieplanning overgestapt. Daarbij wordt de productie op basis van maat/afmontage ingepland. Zit jouw maat achteraan in het rijtje, kun je zomaar een half jaar wachten.

Bedankt voor de antwoorden. Ik heb gisteren nog even geïnformeerd bij een FM die batavus levert en die kon de batavus dinsdag exclusive pas in week 24 2019 geleverd krijgen in mijn maat. Das toch wel erg lang wachten.

Dus van het weekend nog even een paar andere FM’s bezoeken en anders wordt mijn back up om helemaal naar Moordrecht te rijden (12gobiking), die lijkt op hun site te suggereren dat ze de batavus dinsdag exclusive/trek L500/stevens boulevard nog op voorraad hebben (uiteraard bel ik van te voren even).

Verder mooi dat de band het goed volhoudt.
@MikeRZ, heb jij nog iets van een snubber op je cube travel pro liggen? Ik las ergens dat iemand daar erg blij mee was omdat de ketting er wel eens een beetje af wilde lopen bij hard optrekken en dat de ketting dan snel stuk ging.

Waar gaat dit nou over? Ben je niet in het verkeerde topic terechtgekomen? Ketting snel stuk? Band goed volhoudt…?

1 like

Ik moet s’ochtends eerst maar eens wakker worden voordat ik iets ga typen.

Met ketting bedoel ik de riem/band natuurlijk.
Met verder mooi dat de band het goed volhoudt, bedoel ik mooi dat zijn riem het nog zo goed volhoudt.

Aha, je bent nu in elk geval wakker…:grin::grin:

Zover ik op het Internet lees is een snubber alleen “verplicht” bij een Roholffnaaf en mogelijk bij een zogenaamde snelspanner-as. De verplichting lijkt bij Roholff vandaan te komen, mij niet duidelijk waarom. De Cube travel pro heeft geen snelspanner-as achter.

Als je riem overslaat, dan staat de riem te slap of is het net als bij een ketting tijd om de riem (en mogelijk de tandwielen) te vervangen.

De laatste zin is aanleiding om op het volgende te wijzen. Het overslaan van de riem gebeurt redelijk snel, lees dus dat de spanning van de riem goed bijgehouden moet worden. Niet te vergelijken met een ketting.

Bedankt voor de informatie van beide!
Ik ga morgen nog eens wat andere FM’s in de omgeving bezoeken om te kijken of zij heel toevallig nog iets hebben staan of een mooi alternatief hebben.

Ik zou zeggen, een riem slaat vrij snel over als je denkt dat de spanning op een riem iets moet zijn als van op een ketting. Als de spanning eenmaal goed is afgesteld (als het goed is door de verkoper) slaat hij niet over en hoef je hem eigenlijk niet meer bij te stellen omdat een riem niet oprekt.

Een ketting rekt ook niet op maar door slijtage neemt de lengte toe, dat is bij een riem niet het geval.

Ik ben vanmiddag nog naar twee winkels geweest. Hier heb ik op een Koga f3 4.0, Giant anytour CS2 en CS1 proef gereden. Komende week zal ik nog op de Pegasus primio SL belt proef rijden. Alle 4 zijn op voorraad of leverbaar binnen 2 weken in mijn maat.

Winkel 1:

  • Koga F3 4.0 (1400 euro)
    De Koga reed het fijnst, maar is dan ook een stuk duurder dan de Giant’s. Nadeel: nog geen slot op de fiets en als dit hem wordt laat ik er een gebogen stuur op zetten.

  • Pegasus primio SL Belt (999 euro)
    Kan ik nog weinig over zeggen, komende week proefrijden. Heeft iemand ervaring met deze fiets?

Winkel 2:

  • Giant Anytour CS2 (999 euro)
    Reed prima met de Nexus 8 naaf. Hij voelde wat zwaarder in het rijden dan de Koga. Ik had het idee dat dit door de banden kwam. Verder vond ik het verende zadel irritant. Dus stel dit wordt hem, dan laat ik er een normale zadelpen opzetten.
    Ander klein minder puntje van de anytour t.o.v. de koga is de verlichting. De giant’s hebben verlichting op batterij en de voorlamp is er zo af te klikken. De koga is of naaf. Ik zie mijzelf weer op het verkeerde moment met lege batterijen staan of dat mijn voorlampje is gestolen

  • Giant Anytour CS1 (1199 euro)
    Merkte geen verschil met de CS2. Ook deze voelde wat zwaarder in het fietsen dan de koga. Het enige verschil met de CS2 is dat hier de Alfine naaf inzit en daardoor voor het schakelen flippers heeft ipv draaien zoals bij de Nexus 8. Als het de Giant wordt, dan neig ik naar de CS2. 200 euro meer voor alleen de Alfine naaf, weet ik nog zo net niet.

Dilemma’s. Als ik eindeloos veel geld had, dan was tussen deze modellen de keuze makkelijk gemaakt. Dan werd het de Koga f3 4.0, maar 400 euro meer ten opzichte van de anytour en de pegasus, dat weet ik zo net nog niet. Hoe dan ook de kans is extreem groot dan 1 van de bovengenoemde fietsen mijn nieuwe fietsje gaat worden.

Iemand ervaring met de genoemde fietsen en/of nog andere zaken die ik ook mee moet nemen?

Het zijn verder alle 4 schijfremmen en ik vond het absoluut niet vervelend rijden (sorry @Sjef :see_no_evil:)

@MikeRZ, hoe kan je goed controleren of de riem op de juiste spanning staat? Dan kan ik dat natuurlijk meteen controleren zodra ik binnenkort (hopelijk) mijn nieuwe stalen ros ophaal.

Dat heb ik ook niet beweerd. :smiley:

Geen geweldig aanbod, winkel 1 heeft alleen fietsen met voorvering en winkel 2 alleen Gaint Anytour.

Wat betreft voorvering: Je hebt geen vering (alleen) nodig, je hebt demping nodig. Er bestaan goede dempende voorvorken maar dan zit je in een beduidend hoger prijssegment. Vererende voorvorken zijn onderhoudsgevoelig en bijv. de Feathershock van Koga is een crime om te servicen en kan niet “uitgezet worden”. Geef mij maar brede banden :wink:

Koga is inderdaad duurder, ik geloof niet dat je daarmee een betere fiets koopt, wel is het zo dat de tweedehandswaarde over het algemeen beter blijft.

Ik vind de AnyTour CS 2 er goed uit zien, relatief brede banden, 700x45 zijn nog net geen ballonbanden maar een goede keus wat mij betreft. Inderdaad, verend zadel laten vervangen door een vaste zadelpen. De CS1 is de extra €200 het wat mij betreft niet waard.

Als ik de site van Giant mag geloven, heeft de CS2 gewoon een naafdynamo, namelijk de DH-3D32. De pdf zegt nog steeds de DH-3D32, maar ook “Verlichting Front: Trelock I-Go Sport 350 USB”, zou het echt zo zijn dat ze een naafdynamo leveren maar met een battery-voorlamp? Zo ja, dan kan dat makkelijk omgebouwd worden.

Zwaarder rijden van vergelijkbare fietsen komt vrijwel altijd door de banden. Bij een hogere druk heeft een band vaak minder weerstand (zie de sectie “Rolling resistance” hier) en omdat hij ook minder veert, lijk je ook nog eens harder te rijden. Het zou zelfs zo kunnen zijn dat de Giant dezelfde rolweerstand heeft als de Koga maar omdat hij bredere banden heeft comfortabeler aanvoelt en je daardoor langzamer denkt te gaan. Een andere mogelijkheid is dat de Giant banden niet zo goed zijn als de Schwalbe Spicer die onder de F3 zitten.

Schijfremmen, ja, ze zitten ook op mijn Cube en remmen nieuw geweldig!

Problemen ontstaan pas later als er bijv. wat vettigheid op de schijven komt en ze lang niet meer zo goed remmen of als ze ineens een verschrikkelijk geluid afgeven. Beide niet erg makkelijk op te lossen en goede velgremmen hebben daar eigenlijk geen last van.

Dankje voor de uitgebreide reactie. Voor winkel 2 is het eigenlijk wel logisch dat ze alleen de giant hebben staan. Dat is de Giant store namelijk :rofl:.
Goed dat je het zegt over de Feathershock van de Koga. Na zelf nog wat zoek werk op het internet word ik steeds minder positief daarover :P.

Ik probeerde verder nog wat te zoeken wat nu een goede buitenband zou zijn voor de Giant (700 x 45 / 47 x 622) (vervelend die verschillende benamingen) alleen kan ik nou niet goed vinden wat een goede band is.

Voor mijn racefiets heb ik ook een poos geleden wat afgezocht en dat ging toch een stuk makkelijker (daar o p het moment schwable one op liggen). Als mijn zoektocht klopt, zou de Schwalbe Marathon Plus een goede band moeten zijn. Klopt dit? Of nog andere goede aanraders?

Verder zijn de Koga en de Pegasus al een actieprijs. Van de Giant’s zijn het de gewone adviesprijzen. Met een vraag ‘voor wat mag hij mee’ gingen ze niet met mij mee om hem lager aan te bieden. Wat ik eigenlijk niet verwacht had. Is dit bij een ‘normale’ fiets tegenwoordig niet meer normaal? Bij dezelfde store heb ik vorig jaar gekeken voor een nieuwe racefiets en toen had ik er zonder er zelf ook maar om te vragen al 10% van de prijs af.

Verder moet ik zeggen dat ik niet heel goed naar de naaf heb gekeken bij de Giant’s, dus dat zal ik komende week nog eens goed bekijken of er toch een naafdynamo op zit.

Voor de schijfremmen. Wat vettigheid moet er met wat wasmiddel en een doekje zo af te krijgen zijn toch? Erg geluid alleen bij remmen? Dat vind ik persoonlijk nog niet eens zo heel erg. Horen mensen meteen dat je er bent, hoef je niet te bellen :joy:.

Wat betreft een goede buitenband, is de Giant P-X3 Multi-Surface, 700x45 die er standaard onder zit echt niet goed??

Probeer eens wat te experimenteren met verschillende drukken en hou er rekening mee dat bij een comfortabeler band je minder snelheid ervaart. Een verschil van 10 Watt (ongeveer 1 km/h verschil) merk je nauwelijks, dan moet je al nauwkeurig gaan meten.

Mocht je toch willen vervangen, hier:

Daar lees je:

Opvallend zijn de relatief lage rolweerstand voor De Marathon Plus en de Marathon. Dit zijn banden met een dikke antileklaag. Veel fietsers denken daardoor dat deze banden zwaar zullen rollen. Dat blijkt niet uit de test.

Een goede keus denk ik zeker als je niet van lekke banden houdt of veel glas etc. onderweg tegen komt. De Marathon (Plus) is er in 47-622.

Wel heeft volgens de tabel de Big Apple minder weerstand, of dat alleen komt omdat hij breder is weet ik niet en zijn er inmiddels meer banden bijgekomen. Als het past dan Marathon Almotion 50-622 denk ik het overwegen waard.

Ik ben niet thuis in adviesprijzen versus verkoopprijzen, misschien kan je vragen of het incl. het vervangen van de zadelpen en als er inderdaad een DH-3D32 op zit, incl. het ombouwen naar dynamolamp.

Even nog een tip over de banden. Ik zou de Giant banden oprijden. Zonde om weg te doen.
Marathon (Plus) banden mogen dan volgens de test licht lopen, maar ze zijn ook heel zwaar en stug. De Marathon Plus heeft een nare eigenschap: je moet hem boven de 5 bar druk houden, anders kans op scheurtjes in de wangen. Mijn tip: licht en lichtlopend en zeer lekvrij: Marathon Supreme in 42-622 weegt 490gr. Marathon plus 960 gr. De Almotion 40-622 loopt ook heel licht en weegt ertussenin: 655 gr. Mijn tips zijn op basis van eigen ervaring over duizenden kms.

Ik lees dit topic al een tijdje met toenemende verbazing mee. Eerlijk gezegd begrijp ik de benadering van Fietsbelleke niet zo goed. Ik vind dat hij te veel redeneert vanuit wat de plaatselijke fietsenmaker levert. Mogelijk heeft dat te maken met het budget.

Ik heb bij de aanschaf van mijn dagelijkse fiets een omgekeerde redenering gevolgd, en heb eerst opgeschreven wat ik nodig had voor het dagelijks gebruik. Zo’n custombuild heeft een minimaal twee keer hoger prijskaartje. Maar levert wel de fiets op die mij dagelijks weer het gevoel geeft wat fijn dat ik mij dat heb gegund.

Het begint allemaal met een fietsenmaker die geen eigen voorraad heeft die nog voor het eind van het jaar moet zijn verkocht, en bereid is om in mijn eigenzinnige visie mee te gaan, Ik heb zo’n fietsenmaker om de hoek (Randstad). In fietsgek Brabant moeten er meer te vinden zijn.

Fietsbelleke schreef dat hij een fiets zocht voor gebruik op goede fietspaden rond Eindhoven.
Bij mijn weten is het daar vlak, en waait het er niet serieus.
Wat mij doet afvragen waarom hij een dure versnellingsnaaf nodig heeft.

Het lijkt mij dat hij aan een cassette met drie kransjes die niet meer dan 5% van elkaar verschillen genoeg heeft.
Van het geld dat hij bespaart op die versnellingsnaaf met snaar kan hij onderdelen kopen die er toe doen.

Het is mij nooit duidelijk geworden wat nu het verschil is tussen een fiets van modeljaar x, of modeljaar y. Ik weet wel dat oudere modellen veel minder duur zijn. Ik zou derhalve een oud model met veel korting kopen, en er alles afslopen dat ik niet nodig hebt.

In mijn leefomgeving moet ik vaak tegen een stoeprand opknallen omdat het fietspad is geblokkeerd door een verhuizer, een glazenwasser, enz Dus kies een frame waar serieus dikke banden in passen, en koop er een paar handgespaakte wielen bij.

In een stedelijke omgeving zijn veel verkeerslichten. Dus vind ik het handig als je bij elk verkeerslicht in het zadel kan blijven zitten.
Kies een frame met een lage bracket, en monteer een dropperpost.

En zo heb ik nog een aantal ideeen die zich aan mij opdringen als ik de consumententests en de marketing prietpraat van de fabrikanten aan mij voorbij laat gaan.