Woon -Werk fiets

Beste Sjef,

Als ik het zo lees ben jij de gene waar ik bij moet zijn.
 Ik doe momenteel mijn woon/werk verkeer op een crosshybride van Orbea. Prima fiets, niets te klagen. Ik heb er verder ook compleet geen verstand van dus kan me verder nergens aan ergeren...

Ik heb echter snel last van nek en schouders dus wil mijn woon werk verkeer op een fiets doen waarbij ik rechtop kan zitten. Het geeft niet dat me dat snelheid kost. Ik ga toch al niet zo hard, ik zit meestal tussen de 25-30 km/u.

Ik was uitgekomen bij de Ultimo modellen van Giant. Maar een blik op de vragen hier heeft me geleerd dat zo'n beetje alles op de ultimo serie niet goed is. (Verende zadelpen, verende voorvork, rollerbreaks en de aparte spaken)

Weet jij misschien een fiets in de prijs klassen rond de € 750, - , minimaal 7 a 8 versnellingen en waarbij ik rechtop kan zitten? Ik fiets ongeveer 23 km heen en ook weer terug uiteraard. Alvast bedankt voor je tijd!

Sjef dank voor de info !
Ik ga de Orbea even bijstellen en tegelijkertijd
kijken voor een andere fiets. ( Laatste jaar belasting voordeel)
Ik zal kijken voor een fiets met
-Met V brakes
-met derailleurschakeling

-zonder verende zadelpen
-zonder verende voorvork

Opties vind ik de giant mooier, maar volgens mij
zijn gezien de 4 punten hierboven, de gazelle fietsen beter kandidaten. Mocht ik passen op maat 53 dan is de Batavus Galibier heren 2014 trouwens ook een goede kandidaat als ik naar jou aanbevelingen kijk!

Dank voor je hulp !

ps. denk mn laatste vraag :slight_smile:

is dit onderdeel oke ?

Shimano Acera/Alivio (gazelle fuente pure)

Shimano Alivio is redelijk tot goed. (Deore, een trede hoger, staat bekend als goed.) De Acera groep is een trede lager, maar echt niet slecht. Gaat echt wel 5 jaar mee. De voorderailleurs willen nog wel eens na een paar jaar speling gaan vertonen. Dat geldt dan voor de top-swing types die altijd op fietsen met een kettingscherm worden gemonteerd. Ook met een beetje speling functioneren ze nog naar behoren.
Shimano Altus en nog erger Tourney moet je mijden, of in elk geval ermee rekening houden dat je na de garantie periode een onderdeel moet vervangen. Derailleurs zijn wat dat betreft eigenlijk goedkope onderdelen. Trapassen van die kwaliteit, zijn ook heel goedkoop, maar daar komt bij vervanging dan veel werk bij kijken en dat maakt de klus dan duur.
Succes en veel fietsplezier!

sjef, wederom dank, weer wat erbij geleerd!
Ik heb vandaag een proefritje gemaakt op een Sensatie Superlite, dat reed echt geweldig.
Volgens mij zat er een deore groep op, geen vering in de voorvork, geen vering in de zadelpen en batterij verlichting. Verder geen rollerbrakes dus… Ging super licht allemaal.
Was model 2013, zeker een kanshebber

Ik kan op heel veel punten een fiets inschatten qua geschiktheid voor het gebruik, maar rechtop kunnen zitten is nergens uit af te lezen of in te schatten. Dat moet je echt zelf doen. Er zijn wel wat richtlijnen. Kies op de eerste plaats voor een fiets met een korte bovenbuis (meet eerst je Orbea en vergelijk dan) en daarnaast is een verstelbare stuurpen een effectief instrument om meer rechtop te kunnen zitten. Die dingen zijn los te koop, uiteraard. Zowel voor Ahead stuurpen als voor een vork met schroefdraad.
Toch nog een ander opletpunt. Pijn in schouders en nek kan ook het gevolg zijn van te weinig gewicht dat op je handen/armen rust, uiteraard met allerlei oorzaken, o.a. te hoog zitten. Er moeten een evenwicht zijn tussen het gewicht op het zadel en de druk op het stuur. Niet bij 5km, wel bij 23km.

Bedoel je dan dat het ook kan zijn dat ik mijn stuur op de Orbea ook lager zou kunnen zetten zodat er meer gewicht op mn handen komt?

ps. Heb je misschien nog suggesties voor een fiets met het model van de Giant Ultimo ?
Het leek zo’n perfecte fiets…
Ik zat eigenlijk te twijfelen tussen de Giant Ultimo RS1 heren 2014 en de CS1 omdat een gesloten kast zwaarder zou trappen…
Gazelle Torrente Plus 2014 Heren of de GAZELLE CHAMONIX LITE HEREN 2014 is ook een optie.
Alleen is deze of Gazelle uberhaubt niet kleiner dat maat 53 te krijgen. Ik ben 1.67 en volgens de meeste rekenopties moet ik dan maat 50…

Dat bedoel ik inderdaad. Probeer het een paar keer, worden de klachten erger, dan ligt de oorzaak elders. Bij een te lage zit, krijg je bij mijn weten onderaan de rug klachten. Maar de rug is een mysterieus onderdeel van ons lichaam. En bij iedereen anders. Zonder het te weten, kun je een afwijking in je rug hebben.

Een Giant model RS 1 is dus een fiets met derailleurschakeling. Moest ik even opzoeken. Een schone derailleurschakeling heeft een wrijvingsweerstand van ca. 3-5%. Een interne naafschakeling, afhankelijk van het type (kijk even in de test van Testkees!) van wel 25%. En dan is er nog het onderscheid tussen Nexus 8 standaard en Nexus 8 Premium. Die is beter, maar heeft bij hogere snelheden eigenlijk een oliebad nodig. Daar kun je beter niet te lang mee wachten. (heeft standaard vetvulling: vet wordt naar buiten geslingerd en binnenste tandwielen staan dan droog.) De 8 premium is weer gelijk aan Shimano Alfine 8. Maar bij een open ketting moet je het wel schoonhouden. Uiteraard is zo’n naaf ook zwaarder, al zul je dat op het vlakke minder merken. De naaf vraagt ook onderhoud, dat zul je aan je fietsenmaker over moeten laten. Kost centjes: plussen en minnen, zoals altijd.
PS op het fotootje zie ik een boutje op de zadelpen, dat zou voor het blokkeren van de nutteloze vering kunnen zijn. Maar of de vork geblokkeerd kan worden lijkt me stug. Stug zou die moeten zijn, haha!