Accu Sparta ION RX plus

Hallo,
Wie weet hier de oorzaak van?
Mijn Sparta ion RX Plus fietste super. Nooit geen problemen.
Vanwege de lange fietsafstanden heb ik destijds een extra accu aangeschaft. Deze nam ik dan mee als wij weer een extra lange dagen tocht gingen maken. Geen problemen.
Nu speelt het toeval dat in de herfst 2021 mijn accu op standje 3 of 4, en als ik hem dan even naar 5 zette om een helling op te gaan, mijn accu in zijn geheel uitviel. De verlichting brandde dan nog wel. Het display was dan geheel blanco, en de ondersteuning was o%.
Zodra ik de reserve accu plaatste kon ik weer fietsen. Maar zodra ik dan weer zo’n zelfde situatie kreeg, helling op en dan naar 5, ook bij deze accu hetzelfde euvel. Display blanco, maar verlichting bleef branden.
Nu is mijn vraag, of dit niet een heel klein beetje HEEL toevallig is dat mijn beide accu’s in dezelfde periode de geest geven?
Bij navraag aan de dealer wordt er simpel gezegd dat de accu’s overleden zijn, en deze kunnen niet geupdate worden. Dus gewoon een nieuw accu-pakket aanschaffen voor de prijs van €800,00 excl inlezen. Daar kwam ook nog €39,00 extra bij.
Wie kan mij helpen?

Hoe oud zijn de accu’s en hoe vaak gebruikt?

In plaats van nieuwe accu’s kan je ook denken aan revisie:

Nog steeds niet heel goedkoop maar goedkoper dan nieuw.
Zie ook de lijst met bedrijven onderaan de pagina.

Een accu kan kapot gaan.
Maar nooit twee tegelijk.

Ik ben geneigd te denken aan de krachtsensor (als deze fiets zo iets aan boord heeft)
Daarom een controlevraag.
Doet het probleem zich ook voor op een horizontale asfaltweg met windje mee?
Dus wel stand 5, maar nauwelijks druk op de pedalen.

Een krachtsensor is geen hightech.
Maar een vervangend exemplaar zal niet eenvoudig te krijgen zijn.
Vorig jaar was iemand op dit forum ook in de weer met een lullig electronisch onderdeel. Hij heeft dat zelf kunnen repareren.
Ik weet helaas niet meer de juiste zoekterm.

Edit; een gedoseerd gerichte klap met een hamer wil ook wel eens helpen.

Bedoel je:

@MikeRZ, dank je.
Maar ik bedoelde @jota in

Probeer de contacten accu dok

Waarom niet gewoon in het Nederlands?

Kun je het niet lezen
Ik Heb probleem met de letters

Probeer de contacten accu dok