Sparta gebruikt mogelijk sjoemelsoftware

Ik heb 3,5 jaar geleden twee Sparta ION DT fietsen gekocht voor mijn vrouw en mij zelf. Identiek dus.
Nu 3,5 jaar later heeft de accu van zijn fiets het begeven, 15000km gereden en altijd aan de lader. Nieuwe accu kostte 500 euro en de oude accu moest retour Sparta ivm de coulanceregeling. Die houdt in dat er 160 euro korting wordt gegeven op de nieuwe accu welke dus 660 euro kost.
Reviseren van de accu kan niet want er zit een digitaal slot op. Nu, 1 week later, heeft ook de accu van haar fiets het begeven.
De Duitse automerken zijn onlangs door de mand gevallen met hun sjoemelsoftware en ik heb het sterke vermoeden dat ook de Sparta accu’s worden voorzien van software die de levensduur van de accu beperken. Het kan geen toeval zijn dat twee identieke accu’s, 3,5 jaar oud, 1 met 15000 en 1 met 5000km,
binnen 1 week beide de brui eraan geven.

Dit kan alleen wanneer er gemanipuleerd wordt!! Sparta doet hier niets mee, hebben ze me laten weten.

In mijn opinie koopt Sparta de defecte accu terug voor 160 euro en verkoopt er een voor 500 euro. Mogelijk dat ze die defecte accu resetten om bij een volgend voorval die accu weer te verkopen voor 500 euro. Dat zou dus door gebruik van sjoemelsoftware mogelijk zijn. Waarom zou je een digitaal slot op een accu zetten? Ik vervang deze tweede accu niet en koop een heel nieuwe fiets van een ander merk.

Op school heb ik geleerd dat als je € 500 moet betalen en € 160 terugkrijgt het artikel 500-160= € 340 kost in plaats van 660. Verder kan de gelijktijdige einde levensduur toeval zijn. Met slechts 2 gevallen kun je niet spreken van opzet, daarvoor moeten er veel meer accu’s na precies 3,5 jaar er de brui aan geven.

Dat is wel iets waar de Fietsersbond van betekenis zou kunnen zijn door dergelijke data te verzamelen. Meldpunt accu!

Op dit forum vind je tientallen klachten over de slechte kwaliteit van Sparta e-bikes, als het niet accu’s zijn, dan is het de electronica of de onkunde van de fietsenmaker. Ook 4 jaar geleden al. Het is dus niet verkeerd om voor aankoop dit forum of andere fora te raadplegen. Een gewaarschuwd man telt voor twee!

Het gaat sowieso niet best met Sparta, ze zijn al gestopt met het produceren van speed pedelecs…

Zeker opmerkelijk en prima om dit geval hier te publiceren.

Ik denk dat er toch nog een kans is dat het geen toeval is en dat is dat er iets met de oplader is waardoor de accu’s beschadigd werden. Wat dat betreft zou het goed zijn als mensen die ook problemen hebben met Sparta accu’s dat hier vermelden en wat de tijd is sinds de aanschaf.

Op zich een goed idee @MikeRZ, maar is er op dit forum dan ook expertise beschikbaar om de rapporteur verder te helpen? Tot nog toe niet in elk geval. Lees alle cases maar na.

Er hoeft geen expertise beschikbaar te zijn, het verzamelen van beperkte data per geval is voldoende om inzicht te krijgen in de levensduur van accu’s van diverse merken/types, hoe meer gevallen hoe beter. Van fabrikanten en fietsenwinkels hoef je niet te verwachten dat zij deze cruciale gegevens voor de klant gaan verzamelen en publiceren, en daarom ligt hier een prima taak voor een onafhankelijke belangenorganisatie als de Fietsersbond.

Ik neem even aan dat je hiervoor je kennis beschikbaar stelt @Lomito?