Advies gevraagd over aanschaf Cube Editor

Hoi, ik zou graag wat advies willen vragen over het volgende:

Ik wil graag een Cube Editor aanschaffen voor mijn plezierritjes.
Nu heb ik een proefrit gemaakt op de Cube Travel, wat het zelfde frame is.

Ik ben 188 CM en BBL van 90 en zou dus volgens Cube Maat L = 58 moeten hebben.
Maar ik vond de fiets wat klein aanvoelen en het zadel steekt enorm hoog uit het frame wat er een beetje gek uit ziet.

Ik vraag me dus af of ik niet een 62 moet hebben dan.
Als ik de geometrie bekijk vernadert er niet zo heel veel, maar ik weet er niet zo veel van en daarom vraag ik jullie raad aangezien hier heel wat ervaring rondfietst op dit forum :slight_smile:

De fiets:

https://www.cube.eu/nl/2021/bikes/urban-mobility/commuting/editor/cube-editor-greynsilver/

En de 2 maten over elkaar heen:

Alvast ontzettend bedankt, mvg Frank

Bedankt voor de gedetailleerde gegevens. De verschillen zijn inderdaad erg klein: 5mm bij de reach maat! Wanneer de hoogte je niet hindert, zou ik voor de 62cm maat gaan. De 19mm bij de stack maat is wellicht wel comfortabel. Het is nog te corrigeren middels de stand van stuurpen, afhankelijk van het type.
Overigens wel een heel coole fiets, nee, dat heet “a cracking bike”!

Hoi Sjef, bedankt voor je reactie.
Ik wil sowieso een andere stuurpen om het stuur iets hoger te krijgen.
Ik heb hiervoor 20 mooie jaren gehad met een Cannondale fitness fiets en wil iets vergelijkbaars,
Gek dat die frames van Cube dan wat kleiner “vallen”.
Ik denk dat ik m maar gewoon moet bestellen en fietsen :slight_smile:

Dat is altijd al zo geweest bij Cube. Er is overigens geen universeel systeem van de framemaat, nooit geweest ook. Is een hardnekkige mythe in de fietswereld.

Zoals @Sjef zegt is er geen universele methode om framehoogtes te meten. Klassiek met horizontale buis (en dan nog C-T of C-C) of sloping. Ook op de klassieke methode kun je andere waardes meten als de buisdiameter anders is.
Kijk ik naar die framecalculator dan wordt voor het L-58cm frame een hoogte van de zitbuis gegeven van 560mm (C-T) en voor het XL-62cm frame één van 600 mm … verwarrend
Bij een hoger frame hoort meestal ook een grotere lengte, maar het verschil in lengte tussen beide frames is dan weer gering.
Ter vergelijk: met een lengte van 183 cm heb ik racefietsen met framehoogtes van 58 en 59 cm (klassiek gemeten, C-T), het zadel steekt daar ver boven uit en het stuur staat ruim 10 cm lager dan het zadel. Mijn stadsfiets heeft een iets groter frame en daar staan stuur en zadel ongeveer gelijk.
Nu kun je met stuur- en zadelpen het e.e.a. corrigeren, maar bij een klein frame heb je minder ruimte om het stuur op gelijke hoogte te krijgen met het zadel. Kies je voor een sterk voorover gebogen positie dan kan dat, maar opteer je een iets meer rechtop zitpositie zou dat L-62 frame bij jouw lengte waarschijnlijk de betere keus zijn.

Thanks Wolfman!
Ik kwam er echt niet uit, en de winkel bleef maar 58CM roepen terwijl mn gevoel daar tegenin ging.

Nu de fiets nog vinden :smile:

Fijne week gewenst.