Advies stadsfiets €600 - €800

Na jaren op barrels door Utrecht te hebben gefiets wil ik graag een iets betere fiets aanschaffen. Ik heb een beperkt budget, ook omdat de kans groot is dat hij ooit gestolen zal worden.

  • Liefst tussen de €600 en €800,- mocht het echt een meerwaarde hebben dan zou rond de €900 ook kunnen.
  • Eenvoudige fiets, zonder (of beperkt) versnellingen en met terugtraprem is prima.
  • Wellicht met cardanas of riem aandrijving voor minder onderhoud?
  • Zal hem voornamelijk gebruiken op lange stukken asfalt om op m’n werk te komen (2x 30 min)

Voor nu zat ik te denken aan een Vanmoof Standard of Brik Brut.

Heeft iemand adviezen waar ik nog meer naar zou kunnen kijken? Of wat de betere optie is tussen deze twee? Voor andere adviezen: qua uiterlijk zou ik graag iets willen zoals hierboven.

Alvast bedankt!

Groet, Emiel

Qua uiterlijk zie ik niet zo snel iets anders, maar bij beperkt budget en kans op stelen denk ik toch als eerste aan andere merken.

Voor minder onderhoud is een riem, een cardanas of … een kettingkast een goed idee. Ik zie dat je Brikbikes behalve een fiets met cardanas ook eentje met een riem kan krijgen en dan zou ik zeker voor de riem kiezen, een riem heeft een beduidend hoger rendement dan een cardanas.

Tip: de Shimano Nexus remnaaf vergt geen enkel onderhoud, dat is juist. Maar: bij plotseling remmen blokkeert het achterwiel. Dat gebeurt niet vaak, maar in een stad als Utrecht kun je niet altijd anticiperen.
Schijfremmen (Van Moof) zijn bepaald niet onderhoudsvrij. Het piepen in natte omstandigheden en aanlopen krijg je er gratis bij.

Wat dacht je van gewoon een fiets met terugtraprem en een kettingkast van een betrouwbaar merk. Al verkrijgbaar vanaf 400 euro.

Dank voor jullie advies.
Zijn er merken/types waar jullie aan denken?

Is dit iets bijvoorbeeld:
https://www.fietsenstunt.nl/cortina-speed-rn3-heren.html?gclid=EAIaIQobChMIpKb8oJaU2AIV57ftCh21vwJXEAQYBSABEgKwA_D_BwE

Een Cortina Speed RN3, nog nooit eerder gezien maar met drie versnellingen, een Conti riem en een combi van een terugtraprem met V-brake voorrem en dat voor €630.

De achternaaf is bijna zeker een Nexus 3, zie hier voor wat meer informatie, klinkt best goed vooral als je toch aan een singlespeed dacht, dan is de tweede versnelling prima.

Wat betreft Conti riemen is er nog niet veel duurzaamheidsinfo beschikbaar maar slechte verhalen (van de laatste generatie) heb ik nog niet gehoord en ik begrijp dat Ikea een ruime garantie geeft dus waarschijnlijk niet slecht.

Al met al geen slechte keus denk ik

Voor andere fietsen, kijk eens op https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/fietssoorten/stadsfietsen/test-luxe-stads-en-toerfietsen-2017/

Dank! In het artikel een Union die ik er mooi uit vond zien. Hoe is die in vergelijking met de Cortina? Qua merk/kwaliteit of functies?

Union:
http://www.fietstrend.nl/product/union-lite-herenfiets/

Wat een schaamteloos plagiaat van de Van Moof!
Los daarvan word ik niet warm van de kwaliteit van Union.
Cortina is meer vertrouwenwekkend.

Wat betreft de Brik Brut: we hebben het op dit forum eerder over dat rendement gehad, “beduidend hoger” is overdreven. Het verschil komt bij gelijke omstandigheden op 3-5%. Natuurlijk verdedig ik hier mijn eigen Brut ook. Ik heb hem nu een kleine drie jaar en ben er nog steeds erg tevreden mee. Hij werkt feilloos (ondertussen wel nieuwe schoenen onder gezet) en ziet er nog bijna uit als de eerste dag ondanks dat hij hier bijna altijd voor het huis buiten woont.

Van Moofs raad ik van harte af om twee redenen: het frame is heel kort, dus het dwingt je om erg recht overeind te zitten zonder dat je daar veel aan kunt doen; en ik heb denk ik nauwelijks Van Moofs in het wild gezien hier in Leiden die er ook maar een beetje behoorlijk uitzagen. Het lijkt alsof ze een behoorlijk roestprobleem kunnen ontwikkelen, niet zozeer het frame maar vooral bij onderdelen.