Gezocht goede basic stadsfiets

 Mijn huidge stadfiets loopt zo zwaar dat ik toe ben aan een goede fiets. Het liefst stel ik hem zelf samen maar dat gaat niet bij de standaard fietsmerken. Heeft iemand een goede tip of ervaringen, deel het. Hierbij de wensenlijst :

  1. lage fiets weerstand
  2. basic (max 3 versnellingen)
  3. licht in gewicht
  4. naafdynamo
  5. frame maat 61
  6. richtprijs ca. max 500 euro
  7. moet bestand zijn tegen roest (dus       geen halfords)

gr

Guus

Een uitdagend pakket van eisen, dat echter naar mijn mening nergens zo aangeboden wordt. De framemaat is beslist niet zaligmakend, (lees: zegt bijna niets), omdat er geen uniformiteit is. De naafdynamo wordt op duurdere "kwaliteits"fietsen gemonteerd, niet binnen je budget.
3 versnellingsnaven zijn uitgestorven. Sturmey Archer is nu Sunrace, maar maakt geen 3 speed, alleen Shimano en die naaf zit in de goedkopere (opa)fietsen.
Dit overziende adviseer ik een singlespeed fiets, waar je in het voorwiel een naafdynamo laat vlechten en de verlichtingscomponenten erbij koopt.
Gezien je eis van lichtlopend en laag gewicht vallen opafietsen af en kom ik bij een Vitus Vee29:
http://www.chainreactioncycles.com/nl/en/vitus-bikes-vee-29-city-bike-2014/rp-prod81000
Bevestiging van spatborden zal nog wat extra werk vergen.
Kaal gewicht: 12kg, SKS spatborden 600 gr, standaard BBB 250 gr., drager 500 gr.
Die brede banden, nog te vervangen door Big Apples, lopen heerlijk licht. Ik heb meer dan 30000 km ervaring met Big Apples in 50-622mm. Het stuur ware zeker 15cm in te korten.

Bedankt voot de input,

Heb al eens een test van stadfietsen gelezen in het fietsersbond blad en dat waren hele andere fietsen dan wat ik dacht. Er zijn verschillende definities van stadsfietsen. Wat ik zoek is een fiets die ik in de binnenstad van Utrecht kan laten staan zonder 5 sloten erom heen.

Waar ik nu op hink is deze http://www.gazelle.nl/collectie/stadsfietsen/comfort/2014/esprit-urban?type=men. Naafdynamo heb ik laten vallen als eis.

Het is allemaal niet spannend. De andere merken zijn allemaal duurder vandaar deze

Er zijn inderdaad verschillende ideeën over wat een stadsfiets zou moeten zijn. Toen mijn dochter in Utrecht woonde, heb ik haar een tweedehandsje gekocht, staal, zeker 25jaar oud, met een niet courante wielmaat en na enkele maanden was ie verdwenen met slot en al. Ik kan je niets zeggen over de kwaliteit van het spaakwerk en de onderdelen van deze Gazelle. Maar overbodige dingen zitten er ook niet op en echt flashy ziet hij ook niet uit. Dus wie weet.