Biedt Stella een goede deal?

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/biedt-stella-een-goede-deal/

Bron: stella.nl De meest gestelde vraag over de Grote E-biketest 2020: waarom zijn er geen Stella-fietsen getest? Het antwoord: Stella trok zich terug. Maar Kees Bakker (TestKees) kan wel tips en adviezen over Stella-fietsen geven. Kees, waarom zijn er geen Stella-fietsen getest? ‘Stella zou meedoen aan onze e-biketest. Maar het bedrijf trok zich op…

Waarom geen Stella uit persoonlijke ervaring: Stella meld de kilometers die je met een accu kan doen veels te positief: Ik ben oa langsgeweest bij de vestiging van Leek en daar kreeg ik te horen dat ik met maximale ondersteuning van de accu wel 160 km kon rijden. Uitdrukkelijk nogmaals gevraagd en nogmaals dat antwoord. Ik zou het personeel gaan opleiden als ik Stella zou zijn: leugens wreken zich :slight_smile: Ik meen dat de Fietsersbond ruim 10 km rekend voor elke kilometer met maximale ondersteuning. (60 km zou dus eerder het antwoord zijn)

We hebben wel overwogen om het koopproces vaan Stella te beoordelen. Maar dat is toch vrij lastig en dan zouden we dat ook voor andere merken moeten doen.
Voor de actieradius. Een ruwe richtlijn is op het vlakke bij normale omstandigheden:
-met volle ondersteuning 15km per 100Wh
-in de ecostand 30 km per 100Wh
Verder kan altijd maar dan heb je de accu zo weinig gebruikt dat je net zo goed zonder ondersteuning had kunnen fietsen.
Op het zware testparkoers bij de Italiaanseweg in Doorwerth halen we ongeveer 10km per 100Wh en volle ondersteuning.
Uiteindelijk krijg je alleen een persoonlijk goed beeld van de actieradius met een lange proefrit.

Ik zou niemand een Stella willen adviseren! Ik kocht eind maart een Vicenza Black FDST Superior. Al gauw bleek dat de verkoper verkeerde en misleidende informatie had gegeven. Fiets biedt heuvelop nauwelijks tot geen trapondersteuning. Bovendien blijkt de actieradius van de accu veel minder dan was beloofd. Op klachten wordt helemaal niet gereageerd. Inmiddels vier boze mails verstuurd en een aantal keren geprobeerd telefonisch iemand aan de lijn te krijgen. Nul komma nul responds.Zwaar teleurstellend allemaal!

Stella vs the rest:

4 jr geleden een Stella Lugano gekocht, incl luxe zadel en fietstassen shimano Nexus 7 sp en 400 Wh accu 1375 euro. Chinese voorwiel motor. Nu, 18.000 km later, accu’s nog prima, altijd service aan huis gehad zelfs in het vierde jaar. Goedkoop 2de nieuwe accu van de monteur gekocht, ook 400 Wh slechts 150 euro incl 2de lader. (jaja Gazelle etc !!) . de 1e lader ging onlangs kapot kostte 75 euro incl service kosten. Achterwiel gaf destijds problemen na een aantal keren herspaken geheel vervangen incl. shimano mexus 7 sp naaf. Die is nu dus weer gloedje nieuw. Zadel en zadelpen werden ook kosteloos vervangen. Display idem, zit nu nieuwste type op. Fiets doet het altijd, ook al spoelt het van de regen waar de gloednieuwe Gazelle van een collega er meteen de brui aan gaf. Voorwiel motor is ook nog puik. Enfin niet zeuren mensen, veel waar voor je geld en die service aan huis is meer dan goud waard geloof mij. Fietsenzaken met hun gezeur van ene dag brengen andere halen etc. als alleenstaande zit je er niet op te wachten met de bus terug op het platteland en dat soort ellende. Qua vormgeving met een solide stoer frame ook nog steeds een toppertje. De vergelijkstest met de Gazelle, een rollerbrake is wel even wat anders dan een velgremmetje hoor heren!!.

Hoe kan het dat de ervaringen van @robcobben en @bram123 zo verschillen?

Dat kan verklaard worden door het feit dat garantie niet door de fabrikant (Stella in dit geval) wordt geven maar de verkopende partij, de fietsenmaker/verkoper zogezegd.

Onlangs huurden we twee Stella-fietsen met een voorwielmotor van het hotel waar we logeerden in Friesland.
We zetten de bekrachtiging op het middelpunt (5 van de 9). We begonnen een dagtocht van 75 km met een volledig opgeladen batterij. Omdat we elk weekend rondreizen van 50 km maken op onze gewone stadsfietsen, hebben we kracht en uithoudingsvermogen in onze spieren.
Na slechts 15 minuten was de weergave van het resterende batterijvermogen leeg! Na 20 minuten was het display op de fiets van mijn vrouw ook leeg! Dit zorgde ervoor dat ik mijn geplande route verkortte en een minder mooie reis maakte. Ik was niet tevreden.
Dus hebben we het grootste deel van de 55 km gefietst terwijl de motor was uitgeschakeld om de laatste resterende batterijlading voor de laatste kilometers te besparen.
Toen we bij het hotel aankwamen, liet het personeel zien dat door het opheffen van de fietstas er een tweede scherm op de batterij zelf was, waaruit bleek dat deze nog steeds bijna volledig was opgeladen.
Conclusie: [1] het batterijdisplay op het stuur is zeer slecht gekalibreerd. Dit verpestte onze reis. [2] deze Stellas fietsen verrassend goed als de motor uit is.
Ook mijn vrouw houdt niet van de stroomondersteuning van deze Stella-configuratie (rotatiesensor en frontmotor). Ze geeft veel de voorkeur aan een middenmotor met een koppelsensor. b.v. Kalkhoff Benelux.

(Mijn antwoord wordt vertaald met Google Translate omdat ik nog steeds Nederlands aan het leren ben!)

Nothing personal, maar als ik na 15 minuutjes met een schijnbaar lege accu zou zitten zou ik direct omkeren en naar het uitgifte punt teruggaan. Zelf vind ik een elektrische fiets zonder ondersteuning een regelrechte crime, en ik ken alleen ondersteuning 8 of 9 de rest mag weggelaten LOL. Dus voor een tocht van 65 km neem ik gewoon mijn 2de accu mee die halverwege gewisseld word. Rotatiesensor is niet prettig zeker niet heuvel op o.i.d. werkt pas als je beweegt. But then again, alle waar is naar zijn geld…Ik zou wel 3000 euri aan een speed pedelec willen spenderen maar never ever nooit aan aan 25 kmh elektrische fiets. No way. Overigens, mijn top speed laten instellen op 30 km/h geeft andere el. fiets gebruikers letterlijk het nakijken.

Dacht het niet. Alle garantie was rechtstreeks van Stella, alles aan huis uitgevoerd door monteurs van Stella. Dat verkopers fout info geven omtrent km bereik is erg triest en schadelijk voor het merk. Eerlijkheid duurt het langst. Met een 400WH accu in ondersteuning 9 (ik weeg 125 kg) doet mijn voorwiel motor Stella Lugano ca. 34 Km bij rond de 20 graden celcius. In de winter loopt dit uiteraard terug tot ca 24 km. Iemand die lichter is zal m.i. verder komen maar mensen die geloven in 160 km op een (1!!) accu vind ik ook wel erg goedgelovig hoor. xcuse me! Dan zouden de accu’s minimaal 2 x zo groot moeten zijn. Onze verkoper aan huis had het over 36 km bereik en dat was een prima voorlichting. 2 vrienden van mij kochten tegelijkertijd dezelfde Stella maar dan met 8 speed Nexus. Scheelde in de aankoopprijs, 3 fietsen tegelijk kopen.