Bijvullen of 'bleeden' van Shimano hydraulische schijfremmen? Welke ontluchtings/bijvulset?

Na een aantal jaren naar volle tevreden met een fiets met Shimano schrijfremmen te hebben rondgereden (een B’Twin Hoprider 900) gemerkt dat de remdruk in één van de remmen (achter) geleidelijk aan minder aan het worden is. Op zich normale slijtage en houdt waarschijnlijk ook verband met vervuilde en versleten remblokken. Op de vulopening van de remhandel zit een vulopening met een schroef (met afdichting) die los gedraaid kan worden met een inbus van 2. Is het, na het vervangen van de remblokken, noodzakelijk om alle olie in de leidingen te vervangen? Is het voldoende om voor het bijvullen en ontluchten alleen een Shimano olietrechter te gebruiken (en heb ik dan de TL-BR002 of de TL-BR003 nodig)? Valt het aan te raden om hiervoor een volledige bijvul- en ontluchtingsset aan te schaffen? Het is mij bekend dat er alleen minerale olie in de leidingen van Shimano schijfremmen mag.

Je schrijft wel welke fiets je hebt.
Maar niet welke remmen.
Is het mogelijk om te achterhalen welk remsysteem op deze fiets is gemonteerd?

De gemonteerde remmen zijn Shimano OEM remmen die gelijk lijken te zijn aan Deore M6100 remklauwen die 160mm schijven (met zes schroeven) moeten bedienen met remblokken met een harskern. Gemonteerd zijn OEM schijven die gelijk zijn aan die van het type Shimano SM-RT26. Bij Decathlon wordt in een onderdelenoverzicht aangegeven dat bij een defect aan een remklauw deze moet worden vervangen door een Deore M6100 remklauw.

Het spijt me.
Ik ben niet bekend met dit type.
En Shimano zelf is ook niet erg duidelijk.

Ik heb altijd een officiele bleed kit gebruikt voor al mijn schijfremmen.
Misschien dat mensen die dit dagelijks doen, weten te improviseren.
Maar als amateur heb ik daar nooit succes mee gehad.

Een universele bleed kit voor Shimano kost EUR 45,- excl olie.
Ik kan het niet goedkoper maken.

https://www.google.nl/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://si.shimano.com/en/pdfs/dm/MBDBR01/DM-MBDBR01-01-ENG.pdf&ved=2ahUKEwjIifaNyvD_AhUDP-wKHSGwAsMQFnoECBUQAQ&usg=AOvVaw1L3eE6WIWGE1XYIf4Z8WOL

Kijk even onder/achterop de remgreep, daar zal b.v. BL-MT200 op staan. Daar kun je vervolgens makkelijk op zoeken welke bleed kit je nodig hebt.

2 likes

Heb nog een keer goed gekeken en de remhandel eraf geschroefd. Op een nogal verweerde sticker stond, naast een waarschuwing om enkel minerale olie te gebruiken, inderdaad het typenummer BL-MT200 (zeer klein) vermeld. Als ik het goed uit de bijbehorende handleiding heb begrepen kan hiervoor de TL-BT03/TL-BT03S bleeding set worden gebruikt met een BL-U5000 adapter. Wat ik hieruit begrijp is dat deze adapter eigenlijk is bedoeld voor gebruik voor Shimano Metrea remgrepen. Is mijn veronderstelling dat deze beschikken over een M5 schroefdraad (gebaseerd op deze handleiding) juist? Als dat juist is, dan is de TL-BR003 de correcte set?

Het goede van Shimano is dat er eigenlijk altijd wel prima documentatie te vinden is, in dit geval bijv. op SHIMANO Hydraulic Disc Brake 3-Finger Steel Lever | SHIMANO BIKE-EU. Onderaan de pagina kan je het bijv. het Dealer’s manual 1 en 2 downloaden en dan zie je dat de instructies gelden voor een bijzonder grote groep van remmen incl. de Shimano Metrea remgrepen.

Zoeken op “BL-MT200 EV” geeft mij direct de “Exploded View” voor de BL-MT200.

De TL-BT03/TL-BT03S zal ook werken voor de BL-MT200.