Advies gevraagd m.b.t Shimano mf-tz500-7 cassette

Hallo alle, ik heb een vraag.

Ik heb een electrische fiets van c.a 6 maanden oud.
In het achterwiel zit een Shimano mf-tz500-7 cassette waarvan het kleinste tandwiel wiel 14 tanden heeft.
Nu wil ik er graag een cassette in plaatsen waarvan het kleinste tandwiel 12 tanden heeft.
Weet iemand of er zo`n cassette uberhaubt is die op dat achterwiel past, zo ja welk merk of type moet ik dan bestellen ?

Alvast vriendelijk bedankt… Eugene

Weet je wel zeker dat het een cassette betreft en niet een schroefpignon? Dat wordt regelmatig verward. Van SRAM, past ook op Shimano body: SRAM PG-730, indien het een cassette betreft.

Google is erg standvastig als ik zoek naar Shimano mf-tz500-7.
Het is een schroefpignon.
Sunrace biedt een 13-28 7speed aan.

Maar wat wil je bereiken met een 12-xx ?
Als je echt zwaarder wilt kunnen trappen, bereik je meer met een groter voorblad.

Schroefpignon zou idd ook kunnen :slight_smile:

Ook ander gereedschap nodig: werk voor de fietsenmaker.

Maar het voorblad zit vast aan het midden motor, en is een tandwiel speciaal voor die moto, is ook helemaal gebogen. Dacht daarom dat achter makkelijker zou zijn.
De reden dat ik dit wil doen is omdat de electrische fiets nu overcapaciteit heeft. Hij is te snel bij 32 km/h en moet veel te snel en te licht mee trappen.
Trap liever wat zwaarder en rustiger.

Welk merk middenmotor?
Kan je een foto plaatsen.

Bijvoorbeeld. Bafang verkoopt kettingwielen 44, 48, 52

Als je nu toch altijd op het kleinste kransje rijdt, kan je misschien ook uit met een vlak kettingblad.

Ik ga morgenvroeg ( heb nu nachtdienst ) daar foto’s van maken en zal ze hier plaatsen. Alvast bedankt voor het meedenken.

Hierbij foto`s van de midden motor.



Hier nog foto`s van het voortandwiel, deze heeft 44 tanden.


Hier nog info over de motor.


Hier de tandwielen die in het achterwiel zit.

Dank je wel.
Op basis van het log op de motor kan ik niet zeggen welk merk motor het betreft.
Maar de motor heeft erg veel gelijkenis met een Bafang BBS02 motor.
Al die Chinese motoren hebben veel overeenkomsten.

Ik heb het idee dat de kettingbeschermrand gebogen is, en dat het kettingblad gewoon vlak is.

Probeer de kettingrand (die je broekspijpen moet beschermen) te verwijderen.
Dan moet je de bouten kunnen zien waarmee het kettingblad aan de motor vastzit.

Het kettingblad zit vast aan de motor met waarschijnlijk vijf inbusbouten.
De afstand tussen de bouten is waarschijnlijk 38 mm
Het asgat is waarschijnlijk 60 mm.
De steekmaat van de vijf bouten is waarschijnlijk xx mm (moet ik even opzoeken)
En dat is een niet gangbare maat.
Waardoor je bent aangewezen op een kettingblad van Bafang en consorten.

Instructiefilmpje.
Kijk bij 2 minuut 36 seconden.

Hoi Avelo, ik heb nog eens wat beter gekeken naar dit tandwiel.
Dit zit alleen in het midden vast, zie foto.

Er zitten wel 5 gaten in met 5mm schroefdraad, zie volgende foto.

De afstand tussen A en B = 77mm
B en C = 77mm
C en D = 77mm
D en E = 77mm
E en A = 77mm
De afstand tussen A en C, A en D = 125mm
B en D, B en E = 125mm
C en A, C en E = 125mm
D en A, D en B = 125mm
E en B, E en C = 125mm

Kan ik een groter tandwiel met dezelfde schroefgaten gewoon met 5 boutjes op het andere tandwiel plaatsen en dan de ketting op het grotere tandwiel leggen. Gebruik ik het kleinere tandwiel gewoon niet.
Of is dat ook geen optie ?

Groet Eugene

Het kettingblad is met boutjes ergens aan bevestigd.
We moeten die boutjes zien te vinden.
Ik ben geintrigeerd door de boutjes bij onderstaande kringen.

De maten van een kettingblad van Bafang BBS02 staan op onderstaande tekening.
En die wijken af van de door jou gemeten waarden.
Ook al zouden we een kettingblad monteren volgens jouw voorstel.
Waar vinden we zo’n kettingblad ???

Ik ga morgenvroeg ( heb zodadelijk weer nachtdienst ) die binnenste ronde ring met die 4 uitsparingen proberen los te maken. Die 2 boutjes die jij hebt omcirkelt daar zitten er in totaal 6 stuks van in, maar die houden alleen de motor bij elkaar. Dat is een zowat ronde afsluitkap van de motor, dat gedeelte draait ook niet mee met het tandwiel. Als ik morgen die ring eraf krijg dan weten we heel wat meer, moet ik alleen even kijken hoe ik dat ga proberen.

Gr Eugene

Hier komt die midden motor vandaan, https://neuzer.hu/

Ik heb een NLbedrijf gevonden dat een motor levert met hetzelfde logo.
Ze zijn gevestigd in Neede.
Helaas zie ik geen losse kettingwielen in hun leverprogramma.

Ik heb contact gehad met dit bedrijf, ze leveren alleen tandwielen met 44 tanden ( die zit er nu ook op ).
Maar ik heb het op een andere manier opgelost, ik heb een cassette gekocht 7 speed van shimano. Van 11 tot 28 tanden, met een bijbehorend wiel. Cassette was 31 euro en wiel ongeveer 65 of 70 euro.
Dus voor ongeveer 100 euro klaar,…gelukkig.

M.v.g Eugene van Dijk

Slim…rijen maar!

32 km/u? Dat klinkt als 20 mijl, de niet-toegelaten regio-instelling van o.a. Van Moof. Is dat wel een legale e-bike?