Krakende schijfremmen

Dag,

Ik was erg blij met mijn nieuwe Giant Futuro met hydraulische schijfremmen, Shimano XT. Remden enorm goed, totdat na een jaar de remmen vreselijk gingen piepen en kraken. De fietsenmaker heeft er tot tweemaal toe nieuwe blokjes ingezet, maar binnen twee weken was het weer raak en het wordt steeds erger. Ik durf bijna niet meer flink te remmen!

Wat kan ik hieraan doen? Doet dit probleem zich alleen of het ergst voor bij Shimano XT of ook bij andere merken?

Frans

Alle schijfremmen hebben last van wat je beschrijft. Piepen bij nat weer is niet te voorkomen. De Shimano mechanische schijfremmen waren/zijn op dat punt een ramp. XT remmen staan goed bekend. Is de remvertraging goed? Bij nieuwe blokjes deze goed inremmen: Rit van enkele kms en 5 keer hard remmen. Tevoren/regelmatig en nu dus ook: schijven en blokjes ontvetten met wasbenzine/brandspiritus/remreiniger/Cyclon ontvetter. Kan ook met warm water en afwasmiddel, maar dan mag er absoluut geen zeep achterblijven. Eigenlijk hetzelfde als bij een auto. Ik heb geen ervaring met likje koperpasta op de achterkant van de blokjes, maar het is te proberen. Bij auto is het onmisbaar.
En dan is er natuurlijk nog een variant aan blokjes: metal of resin. Probeer eens het andere type. Metal lijkt beter. Standaard zit er resin op. En ook nog de gradatie in hardheid. Dat zal die fietsenmaker toch wel weten en geprobeerd hebben? En dan is er nog de spuitbus Brake Silencer. De vakman moet dat weten. Jouw ervaring is nog altijd de reden, waarom ik bij mijn adviezen (hydraulische) velgremmen adviseer. Je wilt geen ergernis als je op de fiets zit!

Dank je voor je advies. Ik ga hier zeker mee naar de fietsenmaker terug.
Overigens is het niet zo, dat die remmen alleen bij nat weer lawaai maken! Bij droog weer net zo veel!
Kom hierop terug!
Frans