Keuze terugtrapremnaaf

De omafiets van mijn dochter remt slech en trapt door. De fiets en de Torpedo naaf zijn al tientallen jaren oud. Ik heb de koperen remmantel al eens vervangen, maar dat helpt niet echt. Ik begrijp dat de overmaat aandrijfrollen niet meer beschikbaar zijn. Ik ben nu op zoek naar een nieuw wiel (gelijk met RVS spaken en RVS velg), maar welke remnaaf kan ik het beste kiezen? In de test van omafietsen wordt de Shimanonaaf als een pluspunt gezien, maar ik heb daar hier en daar ook slechte verhalen over gelezen. Met name de degelijkheid zou te wensen overlaten. Favorit is verder gegaan met het ontwerp van Torpedo, maar schijnt steeds slechter gemaakt te worden.

Bekend verhaal en dilemma.
De kosten zijn niet voor de naaf, maar het hele wiel, tenzij je het spaakwerk zelf voor je rekening neemt. Los even van het remmen, is er ook de aandrijving, zoals je zelf al hebt onderzocht. Het is ook een kwestie van het wegslijten van materiaal aan de binnenkant van de naafhuls. Daar is geen kruit tegen gewassen. Behalve Shimano (heel goedkoop) zijn er geen of weinig fabrikanten die de oude kwaliteit maken. Favorit was DDR, bestaat niet meer, dacht ik toch. F&S is SRAM geworden en dan heb je nog Sturmey Archer al 10j in handen van Sunrace, maar alleen met versnellingen. Met de SRAM/Sachs krijg je ook nog versnellingen erbij. Nog altijd made in Germany. De Automatix is niet aan te raden. De grootste weerstand is er in de direct drive versnelling. Ik heb zelf nog enige nieuwe onderdelen voor F&S uit de zestiger jaren, maar ook geen aandrijfrollen. Ik kan wel een aandrijfkop missen, let wel voor tandwielen met schroefdraad. Zonodig krijg je tandwiel erbij. Is toch een kwestie van enkele jaren dat het ook doorslaat. Kijk nog eens bij http://www.velo-classic.de/impress.htm .
Die heeft ook geen oversize rollen, overigens.
Idee: een sturmey archer trommelrem naaf in voorwiel inspaken. Remt ook beter.

Aanvulling. Compleet Shimano-remnaaf-achterwiel kost €55,-: wel de spaken goed natrekken en verlijmen met druppeltje Loctite op de nippel.

Door toeval kwam ik op onderstaande site.
Misschien een goede aanvulling op de link hierboven.
Ik heb geen ervaring met deze aanbieder.
https://perima.nl/services/versnellingsnaven/