Shimano Alfine 8 naafversnelling vervangen kost 430 euro?

Vorig jaar heb ik tweedehands een Specialised Source Eight bike gekocht uit 2014.
Er werd beloofd dat de Shimano Alfine 8 naafversnelling weinig onderhoud nodig had.
Nu merk ik steeds vaker dat de fiets steeds doortrapt (hij slaat een stuk over). Dit gebeurt elke 2 à 10 rotaties van het wiel. Ik heb mijn fiets naar die fietsenmaker gebracht, die mij vandaag opbelde met het bericht dat de naafversnelling niet meer te maken valt en dat er een nieuwe naafversnelling (van 250 euro) in het wiel moet worden ingebouwd. De reparatie zal in totaal 430 euro gaat kosten! Wat zijn mijn opties?

Op marktplaats heb ik een wiel inclusief Afline 8 naafversnelling gevonden, maar heb persoonlijk geen ervaring met achterwielen vervangen. Marktplaats Alfine 8 wiel. Zitten er grote risico’s verbonden aan het vervangen van een achterwiel met naafversnelling? Moet ik rekening houden met de maten en afstanden van het nieuwe wiel?

Ik het normaal dat een Shimano Alfine 8 na 10 jaar al vervangen moet worden, ik dacht dat Alfine voor “Always fine” stond? Zijn er misschien goedkopere opties om mijn versnellingen weer werkend te krijgen?

Wat zou jij doen in mijn situatie? Ik hoor het graag.

Als je een beetje handig bent zou ik zelf een nieuw achterwiel met een Nexus-8 bestellen (€180) en dat installeren. Nexus-8 omdat Alfine-8 nauwelijks beter is maar als je wilt kan je ook Alfine-8 bestellen.

Ik heb goede ervaringen met Kurbelix.

Wat betreft wat je moet bestellen, wat voor fiets is het, eentje met een riem of met een ketting?

1 like

Bedankt voor de reactie.

Oorspronkelijk zat er een ketting op de fiets, maar die is door de vorige eigenaar vervangen door riemaandrijving.

Interessant, dus ik hoef niet dezelfde naaf te kiezen die er nu in zit. Moet ik er dan ook nieuwe shifters en dergelijke bij kopen?

Van wat ik kan vinden online is het vervangen van een wiel niet lastig. Maar ik ben bang dat ik iets over het hoofd zie. Moet ik ergens rekening mee houden bij het bestellen van een wiel of zou in pricipe alle wielen moeten passen? En loop ik een groot risico bij het plaatsen waardoor ik veel verder van huis kan raken?

Alternatief, zou ik alleen het binnenwerk van de naafversnelling kunnen vervangen? Wat ik van vinden online, hoef je daarbij niet opnieuw de spaken te zetten.

Dat is goed te weten, dan is het beter een Alfine naaf te kiezen want er is een verschil van ~2mm in de positie van het achtertandwiel en een riem houdt niet van dat soort afwijkingen.

ik zie niet zoveel risico’s, de naaf is standaard en daarmee de breedte. Als je toch voor een Alfine naaf gaat zou je de bestaande shifters moeten kunnen blijven gebruiken hoewel ik denk dat het ook met Nexus-8 zou kunnen. Wel opletten een wiel te kiezen voor de remmen die je hebt.

Een binnenwerk vervangen zou ook moeten kunnen maar ik heb het nooit gedaan, het prijsverschil is niet al te groot.

1 like

Op Kurbelix staat verschillende 28 inch wielen maar mijn huidige archterwiel is heeft een ETRTO-maat van 32-622, maar ik kan alleen 25-622 wielen krijgen.

Zou het verschil in dikte van 32 naar 25 uitmaken en passen op mijn fiets? Is het daarbij ook verstandig om ook mijn voorwiel te vervangen met een smallere?

Hier is sprake van verwarring. 622mm is de na te meten (metrische)| maat van wat historisch 28 inch wielen en banden werd genoemd. De metrische maat 25-622 is de maataanduiding gebruikt voor BANDEN die hierop passen. De velgmaat wordt anders genoteerd, namelijk 622xde inwendige breedte van de velg, meestal 622x21 (mm). Even navragen wat precies bedoeld wordt. Op 21mm brede velgen passen alle geschikte banden voor je fiets. Voorwiel niet wijzigen.

Aanvulling:
25mm brede banden is voor een racefiets. Op alle banden staan de ETRTO maten en ook de oude aanduidingen. Op velgen staan meestal ook de maten, maar niet altijd.

1 like

32/25 is de binnenkant velgbreedte, ik zou die eens bij je huidige fiets nameten maar 25 klinkt niet gek voor een normale fiets.

1 like