Lichtgewicht fiets met weinig onderhoud

Dag alle,

Ik ben op zoek naar een nieuwe fiets voor woonwerk verkeer. Het onderhoud van het derailleur ben ik beetje zat. Niet dat het veel is, maar in de winter ontbreekt de zin beetje. Zeker na elke keer die regen en dat het dan weer vervelend loopt.

Even ter vergelijking, ik rij nu een gazelle ultimate T30+, fijne fiets, maar het onderhoud is vervelend. Verder vind ik het stuur relatief dichtbij zitten, maar de directheid in het sturen vind ik wel heel fijn en is ook een vereiste.

Belangrijke eisen voor mij zijn:

  • Alfine 11 naaf
  • Riemaandrijving (CDX riem)
  • Schijfremmen
  • lichtgewicht

Modellen waar ik beetje op uitkom zijn dan:

  • Gazelle Chamonix S11
  • Jan Janssen zero co2 met alfine 11 (deze al geprobeerd, maar vond hem niet erg direct met sturen)
  • Koga f3 8.0

Nu heb ik de volgende vragen en hopelijk kunnen jullie mij hierbij helpen.

  • Zijn er andere types die ik in de vergelijking mee moet nemen?
  • Waar moet ik op letten met het uitzoeken van een fiets?
  • Is er een een goede fietsenmaker omgeving midden Nederland waar ik ook buiten een proefrit kan maken?

Alle tips en adviezen in mijn zoektocht zijn welkom!

“lichtgewicht” is een relatief begrip. Geef eens jouw idee van een lichtgewicht fiets? 11kg, 15kg…enz

De Stevens Super Flight lijkt me ook een goede optie. Duits merk, dat bekend meestal een scherp geprijsde fiets zonder veel overbodige poespas.

Wat in deze categorie fietsen en budget aan gewicht onder lichtgewicht valt, vind ik eigenlijk lastig te zeggen. Maar de 17kg van de koga lijkt mij beetje standaard voor lichtgewicht in die categorie.