Moederfiets, ja of nee?

Ik ben op zoek naar een fiets waar ik mijn kindje goed in een voorstoeltje mee kan vervoeren. 

Wensen

Zelf vind ik een comfortabele en niet al te zware fiets prettig. Waar ik ook nog makkelijk een heuvel mee op kom. Stabiel en veilig is met een kindje voorop uiteraard ook een vereiste.

Vandaag bij de rijwielhandel geweest en er zijn een paar opties: 

Opties

- Cortina Roots S1 (Shimano Nexus 7-speed, rollerbrake, tweepoot standaard en stuurslot, 24,5 kg, 440 euro)

- Cortina Roots N7 (Shimano Nexus 7-speed, rollerbrake, tweepoot standaard en stuurslot 24,5 kg, 595 euro)

- Batavus Diva 5 (Sturmey Archer 5, trommelrem, 20 kg, 580 euro)

- Batavus Diva 7 (Shimano Nexus 7-speed, rollerbrake, 20 kg, 625 euro)

- Batavus Bambo (Shimano Nexus 7-speed, rollerbrake, tweepoot standaard en stuurslot, 21 kg, 765 euro)

Batavus Diva

Bij de Diva zit niet automatisch een tweepoot standaard en stuurslot maar dat is vast te regelen. De fiets is wel een stukje lichter dan de eerste 2 opties. Alleen heb geen ervaring met een 5-versnellingen fiets.

Cortina

Ook vraag ik me af of Cortina een fijn/goed merk is of dat het er vooral leuk uitziet.

Advies?

Kan iemand mij adviseren? Ik vind het een erg lastige keuze met een groot prijsverschil. 

Graag gedaan.
Behalve de versnellingsnaaf en de achterrem zie ik geen verschillen tussen deze beide uitvoeringen. De 7v Nexus naaf van Shimano staat bekend om zijn grote inwendige weerstand. (ruim 40% meer dan zonder versnellingen.) Onnodig zwaar trappen dus. Van de nieuwe Sturmey Archer naaf is dit (nog) niet bekend. Het totale bereik van de 7v en de 5v naaf is ongeveer gelijk. De stappen tussen de 5 versnellingen zijn gelijk. De stappen tussen de 7 versnellingen zijn ongelijk.
De nieuwe Sturmey Archer naaf schakelt niet, zoals vroeger, met een (kwetsbaar) kettinkje. Hij wordt (gelukkig) allang niet meer in Engeland gemaakt, maar bij Sunrace in Taiwan.
Ja, de trommelrem rijdt zonder weerstand, maar hij zit wel in het achterwiel, terwijl de voorrem veel belangrijker is. Het spijt me dat ik niet meer praktijktips kan geven.

Bedankt! Ik kan hier zeker iets mee. Zelf ook bij een andere fiets gemerkt dat ik de Nexus 7 van Shimano echt veel weerstand vond geven. Dan ga ik de 5 eens proberen, hopelijk is dat beter.

Bedankt voor de tips! Ik vind zelf een gewone damesfiets ook aantrekkelijker dan een moederfiets. Dan zit je iets ‘actiever’.

Dan wordt het waarschijnlijk een Diva. De specificaties van de Diva die ik had gegeven in mijn bericht waren zonder voordrager. 20 kg. lijkt me wel te doen.

Heeft u nog tips al het aankomt op de keuze tussen deze twee uitvoeringen? Er zijn wat verschillen, niet alleen in aantal versnellingen. De trommelrem is dus in principe aantrekkelijker dan rollerbrakes?

https://www.batavus.nl/damesfietsen/diva-5.htm
https://www.batavus.nl/damesfietsen/diva-7.htm

Een advies is dit niet, hooguit wat tips.
De Cortina fietsen zijn moederfietsen, vandaar het hoge gewicht en de standaard. Het grote prijsverschil kan ik niet verklaren. De fietsen verschillen wel van uiterlijk. Cortina is een serieus merk, meer kan ik niet zeggen.
De Diva’s zijn gewone damesfietsen, terwijl de Mambo weer een zg. moeder fiets is. Elders op deze pagina’s beklaagt een moeder zich over het slappe frame en hoge gewicht van de Mambo. Het frame van een moederfiets zal altijd wat slapper zijn dan van een gewone damesfiets, dat is namelijk korter en daardoor stijver. Dat één Diva met trommelremmen is uitgerust is opvallend, omdat die vrijwel verdwenen zijn. Ze lopen niet aan en remmen goed. Rollerbrakes remmen door hun constructie feitelijk altijd in lichte mate (ook als je niet remt) door de in smeervet altijd meedraaiende stalen rollen. Deze weerstand moet je dus met trappen overwinnen. Ze hebben dan wel nauwelijks onderhoud nodig, maar gaan soms al binnen de garantietermijn irritante geluiden produceren, veroorzaakt door hun constructie. Ze worden vanwege de lage kosten voor de producent op bijna alle stadsfietsen gemonteerd.
Nadere studie leert dat de Diva met trommelrem in het voorwiel een rollerbrake heeft. Voor de Diva spreekt dat er een naafdynamo wordt gebruikt voor de koplamp en geen batterijverlichting zoals de Cortina fietsen. Maar ja, het achterlicht is qua veiligheid belangrijker, vind ik. Tot slot: haal die voordrager van de Diva af, dan zal de fiets ca. 3 kg lichter zijn!