Cortina?!

Hallo,

Ik ben zoekende naar een soepel lopende dames fiets, waar ik in elk geval een hondje op kan vervoeren achter op. Bij voorkeur met een dubbele standaard.

Nu heb ik via deze site begrepen dat een Shimano Nexus 8 vele malen beter is dan de 3 of 7. Dus dat zou ook een wens zijn.

Nu kreeg het advies op om te gaan voor een cortina U5 Transport N8. Nu zegt mij dit merk niets. Hoe is de kwaliteit? Duurzaamheid enzovoort.

 Bij een fietsenwinkel waar ik gisteren was kreeg binnen no time de Batavus mambo als de juiste optie voorspiegelt. Andere keuze leek haast niet mogelijk. Lijkt me stug.

Wat zouden jullie adviseren?

 

Groeten Joan

Zo stug is dat niet, Joan. De fietswinkel biedt jou aan, wat ze hebben staan, resp. wat ze kwijt willen. Een fietsenhandelaar heeft altijd maar een beperkt aantal merken in de collectie (er zijn meer dan 100 merken!). Die Mambo staat bekend als een slappe fiets. Is een moederfiets. Die heb jij niet nodig. Zeker niet doen, zou mijn advies zijn. Dergelijke winkels moet je mijden.
Een dubbele standaard is een los onderdeel, daar laat je niet de koop van een fiets van af hangen, toch? Cortina is ook een Nederlands merk dat goed bekend staat. Minder bekend, maar daarmee niet minder goed. Dus, ga naar een handelaar die heeft wat jij nodig hebt. Je hebt een gewone fiets nodig met een bagagedrager waar een mandje voor een hond op past. Dat is alles. Niets bijzonders.
Duurzaamheid hangt af van de kwaliteit van de gemonteerde onderdelen. Die komen van andere fabrikanten. Dat is zo bij alle fietsfabrikanten, ook bij Batavus.
Kijk/zoek eens naar de volgende Batavus. Wil je lage instap?: https://www.batavus.nl/fietsen/dinsdag-sport-8.htm#BT100067
De enige vraag is of de mand (?) van de hond op de achterdrager past. Is van hieruit niet te beoordelen. Een goede fietsemaker zal je willen helpen. Een slechte begint met te zeggen: dat gaat niet. “Gaat niet, bestaat niet” moet je dan denken. De fietsbranche is aartsconservatief, lui, zou je ook kunnen zeggen.

Joan, ik zou zelf een stevige fiets met een stijf frame nemen. Dat zorgt er voor dat de fiets niet wiebelt als je de hond achterop hebt.
Hoe ‘stijver’ het frame des te soepeler fietst de fiets met het gewicht achterop. Zelf heb ik ervaring met de Cortina U5 :
https://www.fietsweb.nl/nl/cortina-u5-transport-deluxe-8-speed-shimano-nexus-dames-57-atlantic-blue-2016
,daar kan met gemak de hond achterop in een mand.
En het voor rek is super handig voor het vervoeren van een krat of mand met boodschappen.