Derailleur vervangen door naaf

Hoi iedereen,

Ik heb een vraagje over het vervangen van een derailleur naar een naaf versnelling.

Iemand een idee of het op mijn fiets zou gaan?
Hierbij enkele foto’s van de fiets

Mvg

10347-exr-6070-touring-matte-black-silver--510x315-high

Tja, het zal dan wel een wiel met versnellingsnaaf moeten worden. De assen van een versnellingsnaaf zijn (veel) dikker dan die van een uitvalnaaf. Die moeten dan wel in de uitvalpatten passen. En de beugel voor het anker moet nog passen met de montage voor de schijfrem. Geen ervaring met dit soort ombouw, vaak komt er meer bij te kijken, dan je dacht.

beste sjef,

alvast bedankt voor je reactie,

dat het niet makkelijk zou worden dacht ik al :smiley:
maar bij mijn frame waar, het wiel in zit is dit een gesloten deel toch?
niet zoals onderstaande foto , hoe kan je hier dan een naaf in plaatsen?

alvast bedankt

Screenshot 2021-06-25 at 17-48-57 DM-CASG003-03-DUT pdf

Oh, je hebt steekassen… nee, dat gaat inderdaad niet lukken.

Spijtig,
Ik heb en e-bike met Shimano steps motor en wou deze ombouwen naar automatisch schakelen, dit kan ik dus vergeten :rofl:

Nu heb ik nog een vraag, ik heb Shimano derailleur en cassette zitten nu, dit is 1x10 nu is de vraag dat ik er een 1x11 op kan zetten,

Shimano heeft namelijk nog elektronisch schakelen met derailleur wat me ook intereseert maar dit is enkel met 11 versnellingen

Dat mag geen probleem zijn.
De Moody’s zijn hetzelfde.

Sorry body’s

Beste,
Danku voor het antwoord,
Hoe bedoel je dit zijn de zelfde? Is een 11 niet groter dan?

Mvg

Nee want de afstandschijfjes tussen de tandwielen zijn dunner. En de 11 speed ketting is smaller.

Beste
Alvast bedankt,

Dus dit zou geen probleem mogen zijn,
Wat ik dan nodig zijn hebben is een andere deraileur met een cassette en dan een andere ketting?

Mvg

Onjuist, dwz, de 11v cassette kun je monteren, maar om te schakelen zul je 11v electronic shifters (en de 11v derailleur) nodig hebben. 10v en 11v gebruiken andere schakelratio, al is het verschil klein
Het zijn berekende verschillen, want Shimano geeft hiervan geen gegevens. Uiteraard de 11v ketting.

Dat klopt. Maar dat was de vraag niet. Hij zal zo wie zo een shifter en derailleur moeten aanschaffen en waarschijnlijk ook een andere ketting.

alvast bedankt,

ja een andere derailleur was ik zoizo van plan :smiley: een andere shifter wordt dan een elektronische shifter van shimano die samen werkt met de motor,

mvg

Rohloff naaf kan met een steekas, de A12 ook elektrisch te schakelen.
11 speed MTB cassettes passen op een 10 speed body, racefietscassettes hebben een bredere body nodig

Voor mijn nieuwsgierigheid: wat is A12?

Behalve de HG700 en HG800 cassettes. Ook zijn er bedrijven die 11v wegcassettes bijslijpen, zodat ze op de gangbare 8/9/10v bodies passen.