Bredere banden voor hybride fiets?

Ik heb een Cannondale Street 600 fiets met Continental Townride 37-622 banden. Omdat de banden aan vervanging toe zijn zat ik eens rond te kijken wat een goede vervanging is. Bij veel nieuwe hybride fietsen zie ik dat ze bredere banden hebben dan die van mij. Ook als ik verschillende artikelen op internet lees kan het eigenlijk geen kwaad om bredere banden te monteren en dat dit zelfs comfortabeler is en meer grip geeft. Dat laatste lijkt me wel prettig, want vooral bij nat weer moet ik nu vrij voorzichtig zijn in bochten.

Nu is het wel zo dat dit een iets oudere fiets is (ik schat tussen de 10-15 jaar oud). Qua ruimte tussen de spatborden schat ik in dat er nog wel bredere banden op kunnen. Is het echter bij zo’n oudere fiets ook een goed idee om er bredere banden op te zetten? Of heeft dit negatieve invloed op de rijeigenschappen, omdat de fiets hier niet voor ontworpen is?

De fiets gebruik ik voornamelijk als stadsfiets voor woon-werkverkeer e.d. en in in de stad. Hebben jullie advies of bredere banden een aanrader zijn en zo ja welke maat/breedte ik dan het beste kan nemen? Of evt. merk/type banden die zijn aan te raden (budget is 20-30 euro per band). Moet ik ook nog rekening houden met de breedte van de velg?

Alvast bedankt voor de reacties.

Een fiets is niet ontworpen om de banden, dat is vooral een keuze op basis van traditie en prijs!
Indien je nu 37-622 banden hebt, dan zijn de velgen voldoende breed voor 50-622 banden, mits die banden onder de spatborden en in de vorken (vooral de liggende achtervork) passen. Mocht dat het geval zijn, dan is binnen je budget de grote favoriet Schwalbe Big Apple. Zelf meer dan 35000 km ervaring. Indien het te krap wordt -en de kans is groot- dan denk ik aan Schwalbe Little Big Ben in 40-622. Een band die er ver boven uitsteekt is de Schwalbe Marathon Supreme of de Almotion, beiden in verschillende maten, maar echter boven je budget. Ik heb met beiden jarenlange ervaring en met de Supreme ook anderen in mijn omgeving. Die is echt supreme. Licht, lichtlopend en lekvrij. En ook nog eens goede grip, maar heel duur.
Let wel: een bredere band is ook (in dezelfde mate) hoger!

Onderstaande auteur heeft eens een stukje gereedschap bedacht waarmee je kan bepalen welke band in je fiets past.

De Marathon Supreme is de beste keuze.
Ik zou zelfs geen andere banden in overweging nemen.
En ik kan je de exacte afmetingen geven.

https://janheine.wordpress.com/2018/12/14/tire-fit-gauge/

Bedankt voor de reacties. Ik heb de little big bens besteld. Waren niet zo duur en mochten ze toch tegenvallen dan monteer ik ze op een andere fiets en haal ik alsnog die marathons. Zal de ervaringen laten weten als ik ze gemonteerd heb!

Gisteren er direct maar opgezet. Paste net tussen de spatborden, dus dikkere banden had ik niet moeten nemen :wink: Daarna testritje gemaakt. Omdat het nat was, was de grip lastig te testen, maar het reed prima. Heb ze op 4 bar gezet. Zou dat nog zachter kunnen (meer comfort) of krijg je dan veel meer rolweerstand?

1 like

Ik zou niet lager gaan dan 3,5 bar, tenzij je veel minder weegt dan 70kg (standaardgewicht voor volwassen persoon dat Schwalbe hanteert). Het verschil in rolweerstand door die 0,5 bar verschil is gering.
Schwalbe hanteert ook een minimum bandenspanning van 3,5 bar voor deze banden.